Firmy v IT a e-commerce se chystají nabírat více lidí, více utrácejí

Společnosti působící v IT, digitálním marketingu a e-commerce se chystají opět masivněji nabírat. Z dat portálu StartupJobs vyplývá, že firmy letos plánují přijímat více pracovníků a častěji než dříve nakupují inzertní služby dopředu.

Stejně tak roste množství uchazečů o práci. Jejich počet v loňském roce na portálu překročil hranici 145 tisíc. V roce 2022 jich bylo přes 100 tisíc. Největší zájem je přitom o pracovní místa ve vývoji, marketingu a obchodu a managementu.

Ilustrační fotografie

Zajímavá je situace u uchazečů hledající uplatnění ve světě mladých inovativních firem, zejména v IT, digitálním marketingu a e-commerce. Počet vložených nabídek na portálu v roce 2023 překročil sedm tisíc, přičemž 37 % připadalo na vývojářské pozice v IT.

Čtvrtina nabídek se zaměřovala na pozice v marketingu a obchodu, 18 procent v managementu. Dvanáct procent nabídek se týkalo práci v administrativě a šest procent v analytice.

Doposud největší poptávka v IT oborech byla po backendových a frontendových specialistech. Firmy měly zájem také o experty se zaměřením na databáze, DevOps a projektové manažery. Pozice se zaměřením na umělou inteligenci zatím tvořily jen 2,7 procenta všech vypsaných nabídek v IT.

Počet uchazečů lámal rekordy, firmy byly opatrné

V roce 2023 portál evidoval vysoký počet zájemců o vypsané pozice. Ten v říjnu dosáhl nového rekordu, když se během jednoho měsíce vyšplhal na 14 300 uchazečů. V průměru se přitom na jednu nabídku hlásí dvacet kandidátů.

Mzdy v IT a telekomunikacích dosáhly stropu. Teď budou firmy lákat pracovníky na benefity

„Loňský rok byl úplně jiný než několik let předchozích. Stali jsme se svědky toho, že se pracovní trh v našem segmentu obrátil naruby – namísto překotného nabírání lidí do zásoby firmy pečlivě vážily každou vypsanou pozici. V důsledku toho se na trh dostalo velké množství prácechtivých kandidátů. Nyní se ale naše inovativní firmy opět osmělují a chystají se nabírat ve větším měřítku. To vidíme na vyšší poptávce po kreditech, jimiž si firmy později platí inzeráty. Přičteme-li k tomu fakt, že v minulém roce evidujeme skoro o 50 tisíc uchazečů více než v roce předchozím, je téměř jasné, že pracovní trh v našem segmentu čeká v roce 2024 akcelerace,“ komentuje zakladatel a CEO StartupJobs Filip Mikschik.

Mezi třetím a čtvrtým kvartálem roku 2023 vzrostlo množství nakoupené inzerce, kterou firmy plánují čerpat v budoucnu, o více než polovinu. Po posledním roce tak plány inovativních podniků na rok 2024 obsahují opět růst a rozšiřování. Nejvíce inzerovat se chystají startupové agentury a mladé vývojářské firmy. Pozadu nezůstávají ani společnosti z odvětví e-commerce. Dlouhodobě nejvíce pozic ale obsazují firmy, které se soustředí na segment B2B SaaS a společnosti s vlastním produktem.

Množství vypsaných nabídek zároveň kopírovalo i největší zájem uchazečů. Nejvíce se jich hlásilo na pozice ve vývoji (34 %), marketingu a obchodu (28 %), managementu (18 %), administrativě (15 %) a analytice (5 %).

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: E-commerce | Software a ICT služby

Doporučujeme