Globální poradenská společnost v oblasti managementu uvádí, že je to téměř dvojnásobek 2,8 % ročního tempa růstu, které se očekává pro flotilu na celém světě během stejných deseti let, což odráží rostoucí poptávku po letecké dopravě v regionu.
Očekává se, že podíl Blízkého východu na celosvětovém letadlovém parku se do roku 2035 zvýší z 5,3 % na 6,7 %, protože jeho flotila se do roku 2035 rozšíří na téměř 2600 z více než 38 000 letadel na světě. Vzhledem k nárůstu počtu letadel budou mít výdaje na údržbu, opravy a generální opravy v tomto regionu rovněž rostoucí tendenci a v roce 2035 dosáhnou 20 mld. dolarů.
ExportMag: Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii
„Trh komerční letecké dopravy na Blízkém východě je na růstové trajektorii, kterou podporuje silná poptávka po letecké dopravě, a to jak ze strany leteckých společností s plným servisem, tak nízkonákladových dopravců, kteří vstupují na trh,“ uvedl André Martins, vedoucí v oblasti dopravy, služeb a provozu společnosti Oliver Wyman pro Indii, Blízký východ a Afriku, a dodává: „K rozšiřování flotily v regionu přispěje především příchod letadel, která budou zajišťovat nárůst vnitrostátních letů a letů na kratší vzdálenosti. V regionu, kde dlouho dominovaly širokotrupé letouny, se podíl úzkotrupých letounů v regionální flotile během deseti let zvýší ze 43 na 47 %.“
Poptávka po letecké dopravě prudce stoupá, počet cestujících na celém světě dosáhl v roce 2024 historického maxima téměř 4,9 miliardy a v letošním roce se bude pohybovat výrazně nad pěti miliardami. Celosvětový počet příjmových pasažérských kilometrů (RPK), což je měřítko osobní dopravy vypočítané vynásobením počtu platících cestujících ujetou vzdáleností, vzrostl oproti roku 2019 o téměř čtyři procenta. Navzdory poptávce však výroba letadel nedokáže držet krok s potřebami leteckých společností a v příštích deseti letech se předpokládá rekordní počet 17 000 nevyřízených objednávek letadel. Při současném tempu výroby se očekává, že vyřízení těchto nevyřízených objednávek potrvá 14 let – dvakrát déle, než musely letecké společnosti čekat před rokem 2019.
V příštím desetiletí se očekává, že se regionální složení světového vozového parku změní a větší podíl bude mít Čína, Blízký východ a Indie. Severoamerická flotila poroste mírným tempem 1,3 %, zatímco Indie a Blízký východ zaznamenají výrazný nárůst o 8,5 %, resp. 5,1 %.
Letecký trh na Blízkém východě těží z významných objednávek letadel a rostoucí poptávky po letecké dopravě. Lídry tohoto růstu jsou Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty, které představují něco přes 60 % trhu, přičemž dopravci v každé z těchto zemí obsluhují trh jinak. V Saúdské Arábii tvoří vnitrostátní lety 45 % míst, zatímco letecká doprava ve Spojených arabských emirátech je založena výhradně na mezinárodní dopravě.
Od roku 2018, kdy světový letecký průmysl zaznamenal rekordní výrobu, se každoročně nedaří vyrobit dostatek letadel, aby byla uspokojena poptávka. V roce 2024 průmysl vyrobil jen něco málo přes 1300 letadel, což je téměř o 30 % méně než v roce 2018, kdy bylo vyrobeno více než 1800 letadel. Očekává se, že v roce 2025 se tato úroveň výroby zopakuje. V roce 2029 se očekává nárůst tohoto počtu na přibližně 2200 a v roce 2035 těsně nad 2400.
Předpokládá se, že celosvětová flotila do roku 2035 přesáhne 38 300 letadel, přičemž problémy s výrobou přimějí letecké společnosti odložit vyřazení starších letadel, což zvýší průměrné stáří flotily. V budoucí flotile budou i nadále převažovat úzkotrupá letadla, jejichž podíl se do roku 2035 zvýší z 62 % na 68 %. Severní Amerika zůstane i nadále největším trhem, ale očekává se, že rozvíjející se regiony jako Čína, Indie a Blízký východ získají větší podíl, což poukazuje na měnící se dynamiku v globálním leteckém sektoru.