Zároveň země s předstihem dosáhla milníku 100 tisíc veřejných dobíjecích míst. Staví se navíc další gigatovárny na baterie, které mají posílit evropskou elektromobilitu. Celkový počet registrovaných elektrických a hybridních dobíjecích vozidel ve Francii činil ke konci minulého roku 1 594 841, z toho 64 % bateriových modelů a 36 % dobíjecích hybridů.
Z přibližně půl milionu nově registrovaných elektromobilů v roce 2023 představují dvě třetiny bateriová vozidla (nárůst o 49,5 % oproti roku 2022) a jednu třetinu plug-in hybridní vozy (o 28,5 % více než za rok 2022). Mezi nejoblíbenější modely patřily v loňském roce: Tesla Model Y, Dacia Spring, Peugeot e-208, Tesla Model 3, Fiat 500e. K výraznému nárůstu došlo rovněž u nákupů a registrace nákladních elektrických vozidel, jejichž počet se oproti roku předchozímu téměř ztrojnásobil. Registrace dvoustopých motorových vozidel s elektrickým pohonem však po velkém boomu předchozích let o 22 % poklesly.
ExportMag.cz: Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy
Dynamického rozvoje se dočkala i síť veřejných dobíjecích stanic, jejichž počet loni vzrostl o 44 % oproti roku 2022. Cílená státní podpora jejich výstavby formou dotací tedy zjevně přináší pozitivní výsledky. Na konci roku 2023 bylo po území Francie rozmístěno v přibližně 40 tisíc veřejných dobíjecích stanicích přes 118 tisíc dobíjecích míst. Dostatečná dobíjecí infrastruktura je základním předpokladem rozvoje elektromobility a Francie odhaduje do roku 2035 celkovou potřebu veřejných dobíjecích míst na 300–400 tisíc pro více než 12 milionů elektromobilů.
Elektrovozy na sociální leasing
I letos proto bude v souladu se zásadními strategickými dokumenty francouzský stát nadále významně podporovat přechod k bezemisní mobilitě, k čemuž mají napomoci nejrůznější formy státních dotací a podpory, včetně letošní novinky – sociálního leasingu. Tento dotační program se vztahuje pouze na elektromobily a má jasně definované podmínky poskytování (profil oprávněných osob, typ vozidla, výše podpory a podmínky pro leasingové společnosti). Sociální leasing je určen především nejskromnějším domácnostem, odkázaným na dojíždění za prací autem, měsíční splátky se pohybují od 100 do 150 eur měsíčně u rodinných modelů vozů a po zájemcích není vyžadována počáteční záloha.
Vláda podporuje přechod na bezemisní formy dopravy i u ostatních skupin obyvatelstva. Při koupi nového elektromobilu lze využít finanční pomoc v podobě ekologického bonusu ve výši až do 7 000 eur. Vozidlo však musí splňovat minimální ekologická kritéria, která budou zohledňovat způsob výroby a náklady na přepravu. Přesná částka závisí na pořizovací ceně vozidla, typu motoru a příjmech zájemce o koupi.
Podpora domácích nabíječek
Kromě dotací na nákup či užívání elektromobilu i nadále platí dotace na instalaci dobíjecího místa v soukromých domech, bytových domech nebo ve firmách. Pro soukromé potřeby lze na instalaci domácích dobíjecích míst využít daňové úlevy nebo snížené sazby DPH ve výši 5,5 % za podmínky instalace dobíjecího řešení specializovanou firmou. Obyvatele bytových domů mohou využít programu Advenir, stejně tak jako firmy, které chtějí instalovat nabíjecích zařízení na svých parkovištích. O finanční podporu na zřízení nových elektrických dobíjecích míst lze v některých lokalitách žádat i přímo u místních či regionálních úřadů, které elektromobilitu podporují.
Podpora a rozvoj elektromobility a její infrastruktury ve Francii skýtají příležitosti pro uplatnění českých výrobků, komponentů a řešení. Plánované navyšování počtu dobíjecích stanic, ať už veřejných či soukromých, rezidenčních nebo firemních, předpokládá zvýšenou poptávku po komponentech, údržbě nebo softwarových řešeních. Další příležitosti spolupráce se otevírají ve strategickém odvětví výroby baterií v rámci výstavby a provozu čtyř francouzských gigatováren.
Tři nové gigatovárny na severu země
První z těchto továren na elektrické baterie slavnostně uvedlo do provozu v květnu 2023 konsorcium Automotive Cells Company (ACC: Stellantis, TotalEnergies a Mercedes) v Billy-Berclau-Douvrin. Další tři mají být postupně otevřeny taktéž na severu Francie během několika příštích let ve městech Dunkerque et Douai (Envision AESC v roce 2024 v Douai, Verkor v roce 2025 v Dunkerque a ProLogium v roce 2030 v Dunkerque). Francie chce vytvořit z regionu Hauts-de-France (sever Francie) evropské centrum pro výrobu elektrických baterií.
Cílem těchto strategických projektů je posílení odolnosti a konkurenceschopnosti Evropy a snížení závislosti na Asii, která je stále zdaleka největším dodavatelem baterií pro světový automobilový průmysl.