Prodejci mají aktuálně historicky nejlepší příležitost vyrazit se svým zbožím za hranice. Online prodeje do zahraničí by se mohly stát jedním z tahounů budoucího ekonomického oživení Česka. Google na tomto programu spolupracuje se Svazem průmyslu a dopravy ČR a Asociací malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR).
Globální e-commerce trh: Dva biliony dolarů
Internet prolomil bariéry mezinárodního obchodu, v online prostředí se dnes pohybují více než čtyři miliardy lidí po celém světě. Firmy všech velikostí mohou v současnosti exportovat s nižšími riziky a náklady než kdykoliv předtím. Světová obchodní organizace (WTO) očekává v tomto roce sedmiprocentní růst celosvětového exportu. Globální e-commerce trh by pak měl překročit hranici dvou bilionů dolarů.
Pro Česko, které je tradičně otevřenou ekonomikou, u níž export tvoří více než 70 % HDP, představuje zahraniční obchod příležitost, jak znovu oživit ekonomiku po pandemii a její růst. Zatímco mezi lety 2009 a 2019 objem českého vývozu zboží kontinuálně rostl, v loňském roce zaznamenal pokles.
„Česká republika se řadí mezi prvních dvacet nejotevřenějších ekonomik světa. To má samozřejmě velký vliv na růst hospodářství jako celku i na rozvoj podnikání. Exportéři jsou významnými zaměstnavateli, tvůrci hodnot i nositeli technologického rozvoje. Export sice zaznamenal v průběhu pandemie covid-19 citelný pokles, průzkumy ale ukazují, že jeho význam pro českou ekonomiku neklesá a zůstane i nadále důležitým faktorem jejího budoucího růstu,“ vysvětluje ředitel Sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy ČR Lukáš Martin.
Česko evropským premiantem
Česká republika je zároveň evropským premiantem, pokud jde o počet e-shopů na obyvatele. V současnosti je jich v tuzemsku registrováno více než 40 tisíc. Ačkoliv e-commerce je stále na vzestupu, růst tržeb z online prodejů bude dle některých prognóz v příštích letech zpomalovat. Prodejci by se tak měli začít poohlížet i po nových odbytištích v zahraničí.
Buďte online: Jak objevit nové obchodní příležitosti v zahraničí?
„Pokud se bavíme o e-commerce a zejména elektronickém prodeji zboží prostřednictvím e-shopů, tak v historii snad nikdy nebyla lepší doba začít expandovat na další trhy. Nejen, že v tomto odvětví stále přetrvává velmi silná poptávka výrazně podpořená pandemickou situací, ale také se značně snížily či zcela zmizely různé bariéry v oblastech, jako jsou získávání relevantních informací o zahraničních trzích, komunikace se zákazníky nebo platby za zboží,“ prozrazuje šéf obchodu pro retail segment v Google pro Českou republiku a Slovensko.
„Již dnes kolem sebe vidíme celou řadu pozitivních příkladů firem jako Notino, Brit, Sanitino či 4home, které úspěšně expandují. Pro většinu ale export zůstává velkou příležitostí, proto teď českým firmám zpřístupňujeme nástroje, které jim expanzi na zahraniční trhy usnadní,“ doplňuje František Štrupl.
Google Market Finder v češtině
Prvním z nich je bezplatný interaktivní nástroj Market Finder postavený na datech Googlu a expertíze partnerů. Ten již globálně při plánování expanze využilo více než 370 tisíc firem a nově jej Google uvádí kompletně v českém jazyce.
Market Finder provádí firmy krok za krokem celým procesem plánování, pomáhá jim objevit potenciálně nejlepší trhy pro svůj produkt a poskytuje údaje a statistiky z těchto trhů.
Firmy v Česku ale teď mají možnost využít také zcela nový bezplatný nástroj My Export Score, jehož smyslem je diagnostika připravenosti jednotlivých firem na zahraniční expanzi a prodeje. Během několika minut díky němu firmy získají informace o svém skóre i praktická doporučení, která pomohou nastartovat nebo zlepšit výkonnost mezinárodní expanze. Kromě těchto nástrojů Google nabídne firmám také bezplatné vzdělávací exportní webináře s odborníky z praxe.
Redakčně upravená tisková zpráva Havas PR