Cílem tzv. Clean Industrial Deal by mělo být zajištění správných podmínek pro zachování konkurenceschopnosti evropského průmyslu, jako jsou například výroba čistých technologií, využívání udržitelných z materiálů a jednodušší podmínky pro investice.
Plány nové komise jsou slibné, nic z toho ale nepůjde bez reálných výsledků při snižování administrativní zátěže, zrychlení povolování či zlevnění energie. Ta je dle Draghiho zprávy v EU stále 2–3krát vyšší než v USA v případě elektřiny a v případě plynu 4–5krát, což z dlouhodobého hlediska představuje zásadní problém pro konkurenceschopnost.
SP ČR navrhuje například tyto úpravy
- V oblasti emisních cílů CO2 pro automobily je nutné realisticky posoudit plnění cílů a využití flexibilit (např. slučování emisních kreditů, zvýhodnění a většího využití plug-in/hybridů) a také předsunout plánovanou revizi 2026 na co nejbližší možný termín v roce 2025.
- V oblasti CBAM a ETS navrhuje přehodnotit rušení přidělování bezplatných povolenek odvětvím ohroženým únikem uhlíku, pravidelné vyhodnocování funkčnosti CBAM a úpravu mechanismu tak, aby nedocházelo k jeho obcházení a zneužívání pravidel. U ETS požaduje přehodnocení pravidel pro volnou alokaci povolenek a zamezení jejich výrazné cenové volatility nastavením cenového pásma.
- V rámci RED III z hlediska zachování konkurenceschopnosti evropského průmyslu je nezbytné nastavit dlouhodobé realistické cíle a přehodnotit pravidla pro povinné cíle RFNBO paliv (tj. obnovitelných plynných a kapalných paliv nebiologického původu) a upravit delegované akty pro výrobu RFBNO a nízkouhlíkového vodíku.
- V oblasti udržitelnosti a pravidel taxonomie je potřeba prodloužit termíny, do kterých je zemní plyn kvalifikován jako taxonomicky uznatelný (stavební povolení do konce roku 2030), a termín povinného přechodu na 100% nahrazení zemního plynu a spalování udržitelných a obnovitelných plynů – na konec roku 2035. Upravit je třeba i nejednotný přístup k energetickému využití odpadu.
Zásadní bude dohoda Industrial Deal
Představené plány jsou plně v souladu s programovým prohlášením Svazu průmyslu a dopravy (SP ČR) na rok 2025 a Prioritami českého byznysu v Evropské unii. Pro obnovení prosperity v Evropě bude ale zásadní dohoda o evropském průmyslu (Industrial Deal) a kromě jiného také odvážné investice do aplikovaného výzkumu, inovací a klíčových technologií, realistické energeticko-klimatické cíle a v neposlední řadě modernizace evropské dopravní politiky.
Firmy čekají nápravu také u gold-platingu, tzn. zpřísňování při převodu regulací do národních legislativ. Evropské předpisy jsou navíc často transponovány těsně před uplynutím termínu a firmy pak mají minimum času, aby se novým požadavkům přizpůsobily. SP ČR proto dlouhodobě apeluje na státní instituce, aby byl podnikatelský sektor včas zapojen do nastavení konkrétních prováděcích předpisů, o kterých se přitom často ví již několik let dopředu.
Evropa si potřebuje udržet průmysl
SP ČR neusiluje o zastavení zelené transformace, nicméně dekarbonizace nesmí vést k deindustrializaci Evropy. Pro zachování konkurenceschopného průmyslu je proto zásadní realisticky reflektovat národní specifika a ekonomické možnosti jednotlivých zemí, včetně respektu k národní volbě energetického mixu.
Doporučení klimatického cíle pro rok 2040 na snížení emisí o 90 % oproti roku 1990 (které představila Evropská komise v únoru 2024) ohrožuje konkurenceschopnost mnoha odvětví. Znamenalo by to zrychlení dekarbonizace a minimum prostoru pro transformaci průmyslu v letech 2040 až 2050, kdy se mohou objevit další technologická řešení či naskytnout vhodnější ekonomické podmínky pro jejich implementaci.
Zelená transformace: vše, co potřebujete vědět o udržitelné ekonomice