Groundcom: Unikátní projekt na sdílení satelitů ožil i díky programu Prototypuj a ověřuj od JIC

Startup Groundcom je učebnicovým příkladem toho, jak se dá chytře otočit nedostatek financí v začátcích firmy v její rozvoj. A to tak, že díky tomu získáte lukrativní zákazníky, reference a zdroje a vystřelíte k ještě ambicióznějším cílům.

Přečtěte si příběh úspěšné mladé firmy, které palivo na cestu přilil program Prototypuj a ověřuj od Jihočeského inovačního centra (JIC).

Zakladatel firmy Groundcom Jakub Lajmon | JIC

Když na oběžnou dráhu pošlete satelit, potřebujete ho ze Země řídit pomocí pozemní stanice. To je s jednou pozemní stanicí možné jen asi 45 až 60 minut denně. „Jakmile se dostane z dosahu, přestáváte být jeho pánem – a musíte počkat, než se zase dostane na dosah vaší antény,“ vysvětluje princip komunikace se satelity zakladatel firmy Groundcom Jakub Lajmon. 

Před časem měl proto skvělý podnikatelský nápad: na software, pomocí kterého by se s nimi dalo komunikovat 24/7 díky sdíleným anténám. Ukázalo se ale, že – aby byla efektivnější – musí si firma vyvinout i vlastní hardware. „Na trhu existují dvě možnosti: jedna je extrémně drahá. Druhou umějí vyvinout radioamatéři doma v garáži,“ vysvětluje Jakub Lajmon. Rozhodli se proto pro variantu číslo 3: vyvinout si verzi vlastní: top po technické stránce a zároveň za kompromisní částku. 

Ideální timing: Prototypuj a ověřuj

S nápadem na postavení vlastního typu antény získali podporu z programu Prototypuj a ověřuj. A pak už následoval program, který přinesl neočekávané výzvy. „Měli jsme v  plánu do konce roku 2023 vyvinout první prototyp. V té době se nám ozval zákazník, který chtěl rovnou objednat dvě stanice. Mělo to jeden háček: potřeboval je o čtvrt roku dřív,“ vzpomíná Jakub Lajmon. 

Jihomoravský kraj se zařadil mezi silné evropské inovátory. Za úspěchem kraje stojí i VUT

Obrovskou výzvu v šibeničním termínu zvládli. Pozemní stanice pro nového klienta právě teď instalovali na Blízkém východě. S poptávkou po řešení firmy Groundcom se tam najednou roztrhl pytel. „Pobyt v Saudské Arábii jsem si prodloužil o týden, během něhož jsem oběhal spoustu dalších schůzek se zájemci z řad univerzit či firem, které mají o náš produkt vážný zájem. Program Prototypuj a ověřuj nám ve správný čas otevřel dveře na Blízký východ k zákazníkům, o kterých se malé, začínající firmě z Brna mohlo jen zdát,“ shrnuje události uplynulých dní Jakub Lajmon. 

Chytrý nápad na rychlý růst 

Skvělý nápad i produkt mají. Síť antén po celém světě budují krok za krokem. Kouzlo je v tom, že jejich výrobu nemusejí platit ze svého – antény si totiž objednávají a platí koncoví klienti. Využívat je ale po celý den nikdy nebudou, a tak dobu, kdy jsou k dispozici, odkupuje Groundcom zpátky.

Ilustrační fotografie

„Fungujeme tak jako poskytovatel služby, kterou jsme zamýšleli na samotném počátku. Zprostředkováváme pronájem námi vyrobených antén i dalším uživatelům,“ vysvětluje Jakub Lajmon. Díky tomu monetizují antény i v době, kdy pro ně jejich majitelé nemají využití. 

Hledá se investor

Aktuální prioritou číslo 1 je věnovat pozornost klientům, kteří je v poslední době oslovili. A k tomu potřebují investora. „Tak, abychom zvládli navýšit kapacity a mohli se věnovat technickému prodeji – tedy technickým aktivitám, díky kterým si zákazník naši službu otestuje, a získá tak důvěru, aby se stal našim klientem,” vysvětluje Jakub Lajmon. Část peněz by firma použila také na další vývoj produktu, zrychlení výroby a instalace. 

Groundcom zatím funguje v počtu do deseti zaměstnanců a ani do budoucna Jakub Lajmon objem zaměstnanců zásadně nafukovat nechce. Jeho cílem je vybudovat firmu s malým počtem zaměstnanců a velkými příjmy. Název Groundcom si určitě zapamatujte. Něco nám říká, že tahle firma udělá díru do světa – i do vesmíru.

Převzato z JICmagazínu Jihomoravského inovačního centra

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme