HistoryLab je českým výukovým systémem nové generace. Ve světě nemá obdoby

Webová aplikace z dílny českých výzkumníků učí děti pracovat s historickými prameny. Na rozdíl od běžné výuky k tomu využívá formu interaktivní laboratoře. Žáci v ní mohou analyzovat dobové dokumenty, historické fotografie i zvukové záznamy.

Poutavou formou tak HistoryLab podporuje kritické myšlení a rozvíjí historickou gramotnost. Tento světový unikát zaujal i asociaci evropských učitelů Euroclio a americké pedagogy. Technologická agentura České republiky (TA ČR) podpořila projekt 7,6 miliony korun z Programu ÉTA.

Vzdělávací aplikace pro práci s historickými prameny | HistoryLab / TA ČR

„Jednotvárnému a často nezáživnému sezení v lavicích při hodinách dějepisu zřejmě zvoní hrana. HistoryLab ukazuje, že se tento předmět dá učit i jinak. Aplikace nabízí interaktivní cvičení, která nutí žáky k zamyšlení a diskusi. Musí se vžít do role badatelů a pátrat v dobových dokumentech nebo hledat stopy na fotografiích. Při výuce je prioritní vlastní aktivita,“ vysvětlil podstatu projektu Petr Konvalinka, předseda TA ČR.

Řešitelský tým učitelům i žákům zatím nabízí bezmála čtyřicet rozdílných cvičení. Zaměřují se na výuku českých i světových dějin 20. století. I když se počítá s dokončením aplikace v roce 2021, již nyní prochází důkladným testováním v praxi přímo na školách. Z drtivé většiny jsou ohlasy pozitivní a kreativní práce s historickými prameny děti baví. Díky možnosti diskuze se navíc často mají šanci dozvědět od svých učitelů i zajímavá fakta, která by se samostatným „biflováním“ nedozvěděly.

Seznámení pedagogů s aplikací | Ústav pro studium totalitních režimů

„Nabízíme žákům bezpečné prostředí pro studium, což je naneštěstí v českém školství spíše ojedinělé. Zjednodušeně řečeno nechceme, aby se děti bály chybovat. Naopak. Veškeré myšlenky a nápady mají sloužit k rozvinutí debaty,“ upozornil na důležitý aspekt výuky Kamil Činátl z Ústavu pro studium totalitních režimů. „Již nyní máme tisíce záznamů o tom, jak žáci pracují s historickými prameny. To nám umožňuje lépe pochopit, jak přemýšlí o historii. S veškerými poznatky pracujeme při dalším vývoji historické laboratoře. Dbáme i na zpětnou vazbu učitelů,“ dodal.

Aplikace v sobě díky své interaktivitě propojuje odvětví dějepisu, historiografie, teorie médií a informatiky. Na vývoji HistoryLab se proto podílí výzkumníci z Ústavu pro studium totalitních režimů, Masarykova ústavu a Archivu AV ČR, Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Nakladatelství Fraus, s.r.o. Jak webová aplikace vypadá a která témata nabízí k prostudování lze najít na webu HistoryLab.

Další videosemináře jsou dostupné na Youtube Ústavu pro studium totalitních režimů

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Vzdělávání, lidské zdroje

Doporučujeme