Hlavní město Jordánska se chce stát chytrým městem

Ammán, čtyřmilionová metropole Jordánska, by se v následujících pěti letech měla proměnit ve „smart city“. Klíčovými prvky transformace jsou digitalizace a mírnění dopadů klimatických změn pomocí udržitelných řešení.

Město chce mimo jiné rychle rozvinout systém ekologicky šetrné veřejné dopravy. Takzvaný „velký Ammán“ se rozléhá na přibližně 800 km2 a žije v něm přibližně polovina jordánské populace. Jeho radnice má ambice jít ve stopách technologicky nejrozvinutějších sídel v zemích Zálivu a plně zúročit svůj potenciál obchodní křižovatky mezi Asií, Afrikou a Evropou.

Ilustrační fotografie

Už nyní je přitom po Dubaji a Dauhá nejoblíbenějším sídlem pro regionální pobočky mezinárodních korporací v arabském světě, jehož je zároveň pátým největším městem. Rozhodujícím faktorem úspěchu přitom bude modernizace prakticky všech infrastrukturních sítí, které jsou nyní nejen technologicky zastaralé a nehospodárné, ale také s ohledem na rychlost rozvoje města i značně poddimenzované.

Nová strategie rozvoje akcentuje udržitelná řešení. Ammán se mimo jiné společně s dalšími světovými metropolemi zavázal k dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Kromě dopravy je jednou z hlavních výzev snižování energetické náročnosti budov. Vzhledem ke klimatickým podmínkám se téměř plynule přechází mezi klimatizací a vytápěním, přičemž téměř všechny stavby ve městě postrádají venkovní izolaci.

Některé domy ale již přecházejí na ohřev teplé vody pomocí solární energie. Ammán má od roku 2019 ve spolupráci s Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj zpracován vlastní plán, jehož prioritnímu body jsou kromě snižování energetické zátěže také otázky zpracování pevného odpadu, šetrnější zacházení s vodou a městská doprava.

Město chce rozvoj MHD

Zásadní posílení veřejné dopravy a využívání elektrobusů je součástí projektu inteligentního dopravního systému, jehož cílem je snížit ekologické dopady, zmírnit dopravní zátěž a zlepšit propojení se sousedními oblastmi. Současný rozsah veřejné dopravy je nedostatečný a omezuje řadu jeho méně majetných obyvatel a žen v možnosti cestovat do zaměstnání. První vlaštovkou byly loni dokončené tři autobusové městské linky napříč širším centrem města s vymezenou jízdní dráhou a zastávkami.

Cílem je i maximální využití digitálních řešení pro veřejnou dopravu, pro Ammán bude novinkou i elektronický systém jízdného a předplatného. Velkou výzvou je i odpadové hospodářství, objevují se první testovací pokusy s tříděním odpadu. Jeho recyklace by měla být dalším z témat připravované strategie, důraz by měl být kladen na produkci energie z bioodpadu.

Ilustrační fotografie

Otazník nad financováním

Pro ekonomicky kolísající Jordánsko jsou pro takto komplexní a rozsáhlý veřejný projekt nejasné finanční zdroje, zejména za situace, kdy zahraniční, respektive nearabské společnosti jsou z řady relevantních sektorů (včetně stavebnictví) téměř nebo zcela vyloučeny.

Pokud budou ale současně realizovány slibované reformy v oblasti přístupu zahraničních investorů na trh a zlepší se podnikatelské prostředí, nabízí se českým firmám široká škála příležitostí, například v sektorech dopravy, energetiky či IT a obecně oblasti udržitelných technologií.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Ammánu (Jordánsko). Autorka: Zuzana Benešová, ekonomická diplomatka.

• Teritorium: Asie | Jordánsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme