Hranolky v Japonsku nedostatkovým zbožím

Více než šest měsíců trvající nedostatek amerických hranolků přiměl japonské restaurace, aby hledaly náhradu v Číně. Mnohé restaurace nyní dokonce vyřazují tuto položku z jídelníčku.

Celkový dovoz hranolků z Číny od listopadu loňského roku prudce vzrostl. Japonsko například tento duben dovezlo 1 300 tun, což je 27krát více než před rokem. Čínské zdroje však stále představují pouze 3 % všech dovážených mražených hranolků. Ale i tento posun ukazuje, že japonské restaurace se snaží najít náhradu.

Ilustrační fotografie

Řetězec rodinných restaurací Royal Host v únoru ukončil prodej hranolků jako samostatného jídla a tento měsíc nahradil hranolky v nabídce příloh těstovinami. Americký řetězec rychlého občerstvení KFC od května pozastavil v Japonsku prodej hranolků na 230 místech.

Nedostatek brambor v Japonsku se dostal do povědomí veřejnosti už v prosinci, kdy si spotřebitelé na sociálních sítích stěžovali na malé porce hranolků v restauracích McDonald’s. Řetězec na to tehdy zareagoval objednáním nouzového leteckého transportu mražených hranolků. Půl roku po tomto debaklu se restaurace stále snaží s tímto nedostatkem vyrovnat.

Ředitel marketingu dalšího stravovacího řetězce Mos Burger „neočekává, že by se někdy vrátila éra, kdy byly hranolky hlavní přílohou“. Společnost zvažuje, že bude do svého jídelníčku zařazovat více suroviny, které lze získat v tuzemsku za stabilní ceny. Současně představila novou přílohu složenou z místních sójových bobů edamame a kukuřice.

Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy

Nedostatek brambor je jedním z aspektů narušení globálního dodavatelského řetězce způsobeného pandemií koronaviru. Kontejnerové lodě v losangeleském přístavu koncem loňského roku stály v průměru 8 dní, v květnu se čekací doba zmírnila na 5 dní, ale i to je stále dvakrát více než před pandemií. V červnu pak objem kontejnerů prudce vzrostl poté, co skončila výluka kvůli koronaviru v Šanghaji. V současné době zaměstnanci přístavu na západním pobřeží USA vyjednávají o nové pracovní smlouvě. Jednání doposud nebyla uzavřena, situace je tak stále napjatá.

Společnosti McDonald’s a Mos Food začaly nakupovat americké hranolky dodávané z východního pobřeží USA. Přeprava však trvá o pět týdnů déle než cesta ze západního pobřeží a náklady jsou vyšší. Jiné společnosti se přesouvají k dodávkám hranolků z Evropy. Je však stále obtížné nahradit velké dodavatele z USA.

V letošním roce byla cena hranolků dovážených do Japonska z USA o 30–90 % vyšší ve srovnání se stejnými měsíci roku 2019. Stoupá také cena kuchyňského oleje z důvodu války na Ukrajině. McDonald’s s Japan však ceny nezvýšil s odůvodněním, že jde o oblíbenou položku menu. To se však může změnit, pokud budou problémy v dodavatelském řetězci přetrvávat.

Autorka: Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku. Zdroj: Nikkei Asia

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí

Doporučujeme