Import vína do Japonska překonal úroveň před pandemií

Spotřeba alkoholických nápojů v Japonsku pozvolna klesá. Výjimku však tvoří tři kategorie: whiskey, pálenky a víno, jejichž prodeje v posledních letech vykazují meziroční růst.

Japonsko je pátým největším importérem vín na světě a druhým největším trhem s vínem v Asii. Až 95 % vína na japonském trhu pochází z dovozu.

Ilustrační fotografie

Ačkoliv se v některých oblastech Japonska vinná réva pěstuje – jedná se zejména o severní ostrov Hokkaidó a prefekturu Jamanaši, kde se pěstuje domácí odrůda koshu – většina japonského území je pro kultivaci vína nevhodná. Vzhledem k hornatosti země, kvalitě půdy, a zejména s ohledem na klimatické podmínky se vinné révě v Japonsku nedaří.

ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí

Hlavními exportéry vína do Japonska jsou Chile, Francie, USA, Itálie a Španělsko. Největším dovozcem co do objemu produktu je Chile, co do jeho hodnoty Francie. Dovoz vína do Japonska znatelně rostl počínaje rokem 2012 a stoupající trend utlumila až pandemie, kdy se hodnota dovezeného vína propadla až o 25 %.

Dle statistik se trh s vínem z tohoto šoku již vzpamatoval a objem i hodnota importu již překonaly před-pandemické úrovně. Výjimkou jsou pouze vína z Chile a Španělska, která se prozatím na tyto hodnoty nevrátila. Naopak dovoz vína z USA překonal objemy před pandemií o 20 %. Výrazně narostl rovněž import šumivých vín.

V roce 2022 se do Japonska dovezlo tiché víno za přibližně 1,1 miliardy USD a šumivé víno za 730 milionů USD. Dle průzkumu Meiji University čítá japonský trh asi 30 milionů osob – pravidelných konzumentů vína, z nichž asi polovina je starších 55 let.

Pokud se jedná o dovoz českého vína do Japonska, rovněž ten vykazuje stoupající tendenci. A to i přesto, že vína ze střední a východní Evropy čelí při vstupu na japonský trh překážkám vyplývajícím z neznalosti regionu, slabého povědomí o značkách a dominanci vín ze západní Evropy a Nového světa (oblasti mimo tradiční vinařské regiony). V současnosti jsou na trhu k dispozici produkty asi z 15 českých vinařství, přičemž znamenitě se daří zejména naturálním vínům. Tato vína mají v Japonsku vynikající pověst zejména mezi konzumenty, kteří se vínu věnují a které lze považovat za znalce.

Autorka: Veronika Vanišová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme