„I přesto výkon českého exportu, měřený celoroční hodnotou vyvezeného zboží, překoná předkovidové úrovně a zapíše si nový historický rekord v blízkosti 3,9 biliónů korun,“ vysvětluje Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.
Aktuálně je největší brzdou slabší výkon v automobilovém průmyslu. Konkrétně vývoz aut byl v říjnu o 31 % a v září o 33 % nižší než loni, a aktuálně tak výrazně snižuje výkonnost celkového vývozu. Kromě nedostatku materiálů se exportéři potýkají s dalším zhoršením plynulosti dodávek a stále intenzivnějším cenovým tlakům, přičemž zhoršení epidemické situace doma i v zahraničí situaci ještě přiživuje.
„Jelikož situace ve výrobních řetězcích se jen tak nezlepší, bude se export držet při zemi i na počátku příštího roku. Od března do výpočtu navíc vstoupí výrazně vysoká srovnávací základna z loňského jara, kdy se export vzpamatovával z úderu loňské vlny pandemie,“ uzavírá Helena Horská.
Navzdory aktuálním exportním datům ovlivněným odstávkami v automotive segmentu zůstává nálada mezi českými exportéry z řad malých a středních podniků pozitivní. Nebál bych se to popsat jako odhodlanost bojovat o nové trhy. Exportéři mají zájem především účastnit se zahraničních veletrhů a hledat tam nové obchodní partnery.
Jan Kubata, ředitel sekce služeb pro exportéry v agentuře CzechTrade
„Předpověď pro export na začátek příštího roku zatím nenaznačuje, že by mělo dojít k nějakému výraznějšímu oživení. Nedostatek pracovních sil a komponent potrvá, růst cen téměř všeho nevypadá, že by měl svůj vrchol za sebou a covid zřejmě neřekl své poslední slovo. Takže vítejme jakékoliv, byť sebemenší růstové náznaky! A i když letošní rok z pohledu exportu bude rekordním, vrásky na čele nám dělá výsledek bilance zahraničního obchodu v národním pojetí, který se poprvé od roku 2010 řítí do červených čísel,“ dodává Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů.