Index firemních nákladů: Podnikům se daří, přesto jsou opatrné a šetří

Podle pravidelného Indexu firemních nákladů, který společnost Fidoo sleduje na vzorku tisícovky malých a středních podniků, se náklady českých firem v červenci zvýšily o 4,3 procenta. V létě se přitom kvůli dovoleným aktivita ve firmách typicky zpomaluje a červenec bývá nejslabším měsícem.

Počet transakcí stoupl meziročně dokonce o 22,4 procent. Náklady se zvedly, přestože inflace z loňských 10,7 % klesla až ke dvěma procentům – fakticky tedy firmy na nemandatorních provozních výdajích utratí téměř o 13 procent více než loni. Přitom nakoupily přibližně o pětinu více položek. Co to znamená?

Tři podnikatelé na schůzce, Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie

Podniky cítí, že si byznysovou pauzu teď nemohou dovolit, zároveň se ale snaží regulovat náklady nákupem levnějších položek. Mají k tomu své důvody – nad trhem stále visí příliš mnoho otazníků. Nedůvěru v ekonomiku vyjádřili dle posledního konjunkturálního průzkumu ČSÚ především podnikatelé v průmyslu, kterým dělá potíže nedostatečná poptávka.

Řízení nákladů firem klíčem k úspěchu

„Řízení nákladů je klíčem, díky kterému se firmy mohou připravit na ekonomické oživení v tom lepším případě a recesi v tom horším. Ušetřené prostředky z každodenních nákladů se kumulují a na konci měsíce mohou vytvořit zajímavou sumu, která dokáže pokrýt buď další investice do produktu, pracovníků nebo podniku samotného, vstupy do výroby, nebo naopak sanovat bilanci,“ říká CEO společnosti Fidoo Petr Herzmann.

Podle Herzmanna je bolavým místem rozpočtové kázně českých firem především latence v jejím udržování. „Aby bylo řízení nákladů skutečně efektivní – musí probíhat v reálném čase.  Až 85 % českých firem toho stále není schopno a tratí na nepřehlednosti. Naštěstí roste počet těch, které náklady hlídají í digitálně – firemní nákupy se platí firemní kartou, nebo má každý nebo má každý pracovník či tým svou předplacenou platební kartu propojenou s aplikací Expense management. Jednoduše s ní zaplatí, vyfotí účtenku, nahraje ji k výdaji a náklad pak v reálném čase putuje k účetní,“ popisuje Petr Herzmann.

Pozitivní obrat. Mezi podnikateli i spotřebiteli roste důvěra v českou ekonomiku

Vývoj inflace v EU podle Fidoo ukazuje, že je důkladná příprava firem na budoucnost důležitá. V červenci růst spotřebitelských cen zrychlil na 2,8 procenta. Česko je v tuto chvíli na 15. místě v pořadí, podle přepočtu Eurostat dosáhla česká inflace v červenci 2,5 %. Není tak vyloučeno, že s větším ekonomickým oživením může přijít i další inflační vlna, která prodraží vstupní náklady na generování zisku.

Ekonomická nejistota nebo nadějné vyhlídky?

„Navzdory ekonomické nejistotě nemusí být vyhlídky tuzemských podniků špatné. Poté, co v předchozím měsících firmy na nákladech utratily meziročně o 10 procenta méně, jsme nyní opět v kladných hodnotách – ukazuje se, že jsou připraveny do svého rozvoje investovat a nedopustit stagnaci. Už sedm měsíců také rostou maloobchodní tržby – spotřebitelé se po dvou letech zdivočelé inflace opět nebojí nakupovat,“ potvrzuje Petr Herzmann.  

„Je nyní na českých firmách, aby si uhlídaly náklady a ujistily se, že potenciálně lepší ekonomické časy ‚neprojedí‘, ale využijí je zejména ke smysluplným investicím,“ dodává zástupce Fidoo.

Metodika Fidoo Indexu firemních nákladů

„Index sleduje náklady s výjimkou nájmů a mezd. Ty si totiž podnik dokáže ohlídat, denní náklady ale spíše ne – přitom jsou nutné pro podnikání a generování zisku. Obecně jde o transakce, které pracovníci potřebují k výkonu své práce. Takže nákup materiálů, pohonných hmot, kancelářského vybavení, produkční náklady a jiné. Nejde tedy jen o mandatorní výdaje, ale také výdaje spojené s realizací zakázek a podnikáním, které mají přímou výpovědní hodnotu o ekonomice firem. Liší se odvětví od odvětví, každopádně jsou to přesně ty náklady, které se ke konci měsíce nasčítají,“ vysvětluje Petr Herzmann.

Redakčně upravená tisková zpráva Fidoo

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme