Rostou tedy nejen startupy, ale i ostatní firmy. Zásluhu na tom má právě i JIC, který letos slaví 18 let od svého vzniku.
„V roce 2002 v Brně téměř ze dne na den skončila firma Flextronics, která se rozhodla přesunout se za lepšími podmínkami do Maďarska. O práci tehdy přišla tisícovka lidí. Oproti Praze tu byla nezaměstnanost desetinásobná,“ vrací se k úplným začátkům agentury JIC současný ředitel Petr Chládek.
Právě to byl pro zástupce města, kraje a univerzit jeden z impulsů pro hledání způsobu, jak v kraji podnítit vznik místních technologických firem, z jejichž úspěchů bude kraj profitovat. Společnými silami tak připravili inovační strategii, jejímž prvním reálným výstupem bylo založení inovační agentury. Úkolem JICu bylo podporovat majitele firem a lidi s inovativními nápady v jejich podnikání.
„Každá koruna investovaná do podpory startupů se regionu vrátila několikanásobně. A to nejen v podobě nových pracovních míst, odvedených daní nebo nového kapitálu. Vznikají a rostou domácí firmy s globálním působením, což přináší do regionu jedinečné a dlouhodobě chybějící know-how,“ je přesvědčen radní pro inovace Jihomoravského kraje Jiří Hlavenka, se kterým souhlasí náměstek primátorky města Brna Tomáš Koláčný: „Abyste mohli vybudovat globálně úspěšnou firmu, potřebujete k tomu mít špičkové podmínky. To, že je mámě právě v Brně, není náhoda. Kvalitní univerzity, špičková vědecká pracoviště, stabilní podpora rozvoje inovací – to všechno má dlouhodobou strategickou podporu města i kraje.“
Rychle rostoucí startupy
Kvalitu jihomoravského podnikatelského prostředí potvrzují i data z nedávno vydané datové zprávy, která reflektuje rozvoj podpory inovací na jižní Moravě. Podle ní narostlo v letech 2015–2018 a/nebo 2016–2019 o 10 procent ročně tři po sobě následující roky celkem 317 firem z celkových 2584. Znamená to, že rychlý růst vykazovala každá osmá firma nad deset zaměstnanců. Významnou část z nich tvoří startupy a mladé firmy. Hned 83 z nich dokázalo s podporou JICu v prvních pěti letech své existence dokázalo dosáhnout na minimálně 10milionové tržby.
„Číslem jedna v této kategorii je bezkonkurenčně Kiwi.com, které v prvních pěti letech vykazovalo tržby přes 18 miliard korun. Skvělého globálního úspěchu dosáhl i Václav Muchna s firmou Y Soft,“ uvádí příklady úspěšných firem ředitel JICu Petr Chládek. Zdravé prostředí podtrhuje i rostoucí zájem ze strany západních investorů o jihomoravské firmy. Jen v posledních měsících našly nové zahraniční majitele firmy Flowmon, Webnode a Netcope. Jejich zakladatelé tak získali kapitál v řádu miliard, kterým mohou pomoci rozvoji dalších firem z regionu.
Od textilu k IT
Proměnu jižní Moravy na technologické centrum ilustruje růst firem v odvětvích, která tu ještě před 25 lety nebyla. Dvě století stál brněnský ekonomický rozvoj zejména na textilním průmyslu, v pozdějších letech doplněný zbrojařským nebo strojírenským průmyslem. „Na přelomu tisíciletí ale – i díky vzniku inovační strategie – došlo ke zlomu. Podporou inovací se z regionu stala technologická metropole,“ dodává ředitel JICu Chládek. Úspěchu start-upů vzniklých v letech 2013 a 2016 napomohla i příznivá ekonomická situace, do které se nové firmy zrodily.
Konečná data za působení firem, které vznikly před méně než pěti lety, zatím nejsou k dispozici, s velkou pravděpodobností budou ale ročníky 2015 a 2016 minimálně stejně úspěšné jako předešlé dva. „Start-upy mají obrovskou sílu zlepšit ekonomickou situaci v České republice. Jádro zdravé ekonomiky vytvářejí právě malé a střední firmy. A je to přesně ta skupina, která může regionu pomoct postavit se po pandemii na nohy,“ dodává Petr Chládek.