„Ze skla nejsou, ale vidíte, že jsou křišťálově průhledné, vypadají jako sklo a myjí se a leští stejně jednoduše,“ ukazuje mi Martin Fiala doma ve vitríně půllitry na pivo, poháry na šampaňské a víno, whiskovky i obyčejné sklenice.
O střepy se nepořežete
Poháry od dánské firmy glassFORever na první pohled od skleněných skutečně nerozeznáte. Jsou ovšem z inovativních plastových materiálů zpracovaných pokročilými průmyslovými technologiemi.
„Rozdíl poznáte, až když je upustíte na zem. Od doby, co jsme je pořídili, se naše malá dcera ani syn doma nepořezali o střepy,“ dodává Fiala.
Produkty dánské firmy jsou ve srovnání se sklářskými výrobky výrazně šetrnější k životnímu prostředí. Při jejich výrobě, přepravě a recyklaci unikne do ovzduší 2,5krát méně oxidu uhličitého, navíc mají dlouhou životnost a pětiletou záruku na praskliny. Můžete je umývat v myčkách, lít do nich vařící vodu a ohřívat v nich nápoje v mikrovlnné troubě.
Výrobce nanovláken chránil Čechy proti covidu. Inovace má ve firemní DNA
Na českém trhu se zmíněné nerozbitné sklenice objevily před třemi lety díky české společnosti ORRO GROUP, jež se od svého vzniku zaměřuje na inovativní řešení pro trvale udržitelný rozvoj. V roce 2019 se stala autorizovaným obchodním zástupcem společnosti glassFORever pro český a slovenský trh. ORRO GROUP letos uspěla také v soutěži Firma roku Plzeňského kraje, kde získala pomyslný bronz.
Ekologičnost, ekonomická výhodnost i elegantní design
Podle statutární ředitelky firmy ORRO GROUP a.s. Blanky Chudobové jsou hlavními důvody, proč by měli lidé i podniky používat kvalitní nerozbitné nádobí ekologičnost, bezpečnost, úspora nákladů, snadná údržba a jednoduchá logistika. ´Plastic glassware´ má velký potenciál nahradit jednorázové plastové poháry.
Ekologická bezodpadová náhrada jednorázového nádobí a obalů je aktuálně pro svět a trvale udržitelný rozvoj velkou výzvou. Pro životní prostředí je nekontrolované používání jednorázových obalů, kelímků a jídelního nádobí nepřijatelné a problém neřeší ani biologicky rozložitelné plasty, tvrdí Blanka Chudobová.
„Na základě externích odborných expertíz i vlastních analýz jsme před lety došli k závěru, že jediným skutečně udržitelným řešením je náhrada v podobě stoprocentně recyklovatelných tisícinásobně použitelných výrobků. Následovala dlouhá cesta testování a výběru těch nejlepších dostupných,“ popisuje.
V první fázi porovnávali kvalitu a environmentální dopad výrobků dostupných na českém trhu a následně se začali poohlížet i za hranicemi.
„Při výběru optimálního řešení nám v roce 2019 výrazně pomohl náš partner Podnikatelské a inovační centrum BIC Plzeň, který nás propojil s dánským výrobcem. Jeho produkty nakonec v našich testech zvítězily na celé čáře, ať už jde o odolnost a ekonomické výhodnosti nebo i bezkonkurenční elegantní design,“ dodává statutární ředitelka ORRO GROUP.
Zájem mají i výrobci nápojů
A jací zákazníci mají dnes v Česku a na Slovensku o nerozbitné sklenice skandinávské produkce zájem?
„Orientujeme se na B2B a B2G klientelu. Oborově je velmi rozmanitá, zahrnuje celé spektrum od výrobců nápojů, kteří naše produkty používají k podpoře vlastního prodeje, přes pořadatele eventů, hotely, restaurace, jídelny, wellness zařízení, zoologické zahrady, zábavní parky, půjčovny karavanů, kempy, sportoviště, výletní lodě, nemocnice, zařízení péče o děti, domovy důchodců až po státní bezpečnostní složky,“ vypočítává Blanka Chudobová.
Nerozbitné kelímky, misky a talířky pro opakované použití se samozřejmě vyrábějí i v Česku. Často bývají z polypropylenu nebo melaminu. Jejich kvalita je ale nižší a jsou méně praktické.
„Pro posouzení environmentálního dopadu je třeba brát v úvahu na kolik mycích cyklů jsou určené, jak je řešen jejich zpětný odběr po ukončení životnosti, jak se recyklují a jaká je míra jejich zdravotní nezávadnosti. Kupříkladu melamin nelze bezpečně používat v mikrovlnné troubě. Z hlediska konečného uživatele je také podstatné, jestli z nich chutná stejně jako ze skla a porcelánu, jaký teplotní rozsah vydrží, jestli po opakovaném použití nepáchnou, nebo zda se u nich po pár umytí neprojeví nepěkné zabarvení,“ vypočítává Blanka Chudobová.
Jen takové produkty, které jsou vyrobené z inovativních materiálů jako například BPA free kopolymery zpracované pokročilými technologiemi, mohou splnit nejvyšší požadavky udržitelnosti při dosažení maximální možné užitné hodnoty. A právě takové našim zákazníkům nabízíme.
Ochrana životního prostředí na prvním místě
U zrodu firmy, která sídlí v Plzni, stálo v roce 2015 trio odborníků na recyklaci a využívání odpadů, a to v souladu s principy cirkulární ekonomiky.
„Za účelem realizace projektů pro trvale udržitelný rozvoj jsme své zkušenosti s budováním a řízením recyklačních provozů spojili s dalšími znalostmi z mnoha oborů souvisejících s účinnou ochranou životního prostředí,“ popisuje statutární ředitelka podniku.
Zakladatelé podniku se ochraně životního prostředí věnují dlouhodobě: „Historicky se jednalo o činnosti jako je odstraňování starých ekologických zátěží, zavádění procesů biodegradace na území ČR, výstavby a provozování moderních recyklačních technologií a projektování jejich konfigurací pro externí klienty.“
Sama Blanka Chudobová vystudovala elektrotechniku, průmyslový design a ergonomii. Později se přidal marketing, obchod a nakládání s odpady. V její profesní kariéře se všechny zmíněné obory vždy prolínaly a vzájemně doplňovaly.
Než vstoupila na tenký led vlastního byznysu, působila dvanáct let ve funkci obchodní ředitelky recyklační firmy, provozující jednu ze čtyř nejlepších technologií svého druhu v Evropské Unii.
„Se svými evropskými kolegy jsme udržovali velmi dobré vtahy a vzájemně se podporovali. Byla to skvělá doba, ve které se profesní aliance vytvářely zcela přirozenými cestami. Tato etapa profesní kariéry měla pro prohloubení mého vztahu k environmentálním oborům klíčový význam,“ doplňuje Blanka Chudobová.
Na cestě k uhlíkové neutralitě
Aktuálně se ORRO GROUP zaměřuje na vývoj inovací pro trvale udržitelný rozvoj a spolupracuje s firmami, které taková inovativní řešení nabízejí v zahraničí. Primární cíl je prostý: uvést je na český trh.
Firma a Živnostník roku: Na Plzeňsku slaví vítězství nanovlákna a řezbářství
„Jsme si plně vědomi toho, že efektivní využívání inovativních řešení a nejmodernějších technologií určených na podporu trvale udržitelného rozvoje může mít významný podíl na dosažení uhlíkové neutrality. Sledujeme v tomto směru nové trendy a spolupracujeme s firmami, které s nimi přicházejí. Většinou se jedná o společnosti zahraniční, a tak jsme vždy rádi, pokud se nám podaří jejich know-how uvést na naše trhy,“ přibližuje Chudobová.
A jakým dalším ekologickým projektům se firma věnuje? Před nedávnem byli inovátoři z Plzně vyzváni k realizaci zajímavého nadnárodního projektu souvisejícího s tématem udržitelné dopravy. Projekt je ve fázi příprav, víc tedy zatím prozradit nechtějí.
„Tento projekt vnímáme jako mimořádně smysluplný, je to pro nás úžasná výzva. Víc vám ale prozatím vzhledem k souvisejícím smluvním závazkům prozradit nemohu,“ usmívá se Chudobová.
V současnosti působí ORRO GROUP téměř výhradně na českém a slovenském trhu, postupnému rozšíření činností do dalších zemí se ale nebrání.
Doba se poněkud vymkla z kloubů
Největším oceněním toho, co firma dělá, je podle Blanky Chudobové jednoznačně spokojenost jejích zákazníků, přesto je těší i úspěch v podnikatelském klání Firma roku 2022, který může přinést ORRO GROUP větší publicitu a tedy i zájem klientů.
„Pokud si nás někdo díky ceně všimne, budeme za ni o to vděčnější. Radost z ní máme velikou, a protože jsme cítili, že o takovou je třeba se s někým rozdělit, rozhodli jsme se ji předat také těm, kteří ji nejvíce potřebují – seniorům, pacientům umístěným na odděleních pobytové sociální péče FN Plzeň,“ prozrazuje ředitelka.
Zástupci ORRO GROUP darovali nemocnici sady kvalitních vysoce odolných a stoprocentně recyklovatelných nerozbitných sklenek, hrnků a karaf. „A to v množství, které pokrývá potřeby obou těchto oddělení nemocnice. Výsledkem je nejen vděk obdarovaných, ale i hřejivý pocit nás, dárců,“ dodává Chudobová.
Vypadá to tak, že se doba poněkud vymkla z kloubů. Touto výstižnou metaforou se k dějinným zvratům své doby vyjadřoval už v šestnáctém století William Shakespeare. Krize zde byly, jsou a budou a nezbývá než se s nimi naučit vyrovnávat
Od roku 2020 dopadly na české firmy už dvě krize. Po covidovém šoku přišla nečekaně vysoká inflace a výrazně se zvýšily ceny vstupů.
Podle Blanky Chudobové je potřeba naučit se s podobnými krizemi bojovat. „Vypadá to tak, že se doba poněkud vymkla z kloubů. Touto výstižnou metaforou se k dějinným zvratům své doby vyjadřoval už v šestnáctém století William Shakespeare. Krize zde byly, jsou a budou. Už po staletí nezbývá nic jiného než se s nimi naučit vyrovnávat,“ krčí rameny ředitelka.
Making Work Human
Podle Blanky Chudobové neexistuje v podnikání univerzální recept na úspěch. To, čemu se v byznysu říká Critical Success Factors (kritické faktory úspěchu), nelze jednoznačně pojmenovat. Každý je hledá a nachází někde jinde.
„V dnešní době je podle mne zvláště důležitá flexibilita a schopnost určitého nadhledu. Pro úspěch v podnikání bych vyzdvihla ryzí nadšení pro věc v symbióze s inovativním myšlením, ale i tvrdým pragmatizmem. Toto vše je sice často dost těžké skloubit, ale v praxi to pak funguje,“ přibližuje Blanka Chudobová.
U spolupracovníků si nejvíc cení loajality, odbornosti a chuti se neustále vzdělávat. Musíte jim ale připravit podmínky a neopomíjet jejich individuální potřeby.
„Míra odolnosti vůči stresu je u lidí velmi rozdílná. Považuji proto za mimořádně důležité všímat si individuálních pocitů a potřeb svých kolegů a připravovat jim takové pracovní podmínky, díky kterým budou schopni podávat skvělé výkony, cítit se při tom v pohodě a mít zároveň dostatek času na své rodiny a záliby. Mojí původní profesí byla ergonomie. Její definice v angličtině zní „Making Work Human“, dodává podnikatelka.