Popularita AI sice v podnikatelském sektoru roste, uplatnění ale zatím nachází především ve velkých podnicích. Pro velké firmy je digitalizace větší prioritou než pro malé a střední subjekty.
Rychlý internet samozřejmostí
Podíl firem, které se připojují k internetu rychlostí vyšší než 100 Mbit/s, se za posledních deset let více než zpětinásobil. Zmíněnou rychlostí se v roce 2023 připojovalo 45 procent všech podniků, z velkých subjektů 75 procent.
Narůstá také podíl firem, které využívají tzv. superrychlý internet s rychlostí stahování vyšší než 1 Gbit/s. Letos tuto rychlost používalo osm procent tuzemských podniků (16 % velkých).
Čím dál více podniků má svůj profil na sociálních sítích, v roce 2023 se jednalo o 53 procent. U velkých firem dosahuje tento podíl dokonce 88 %.
ČSÚ: ICT specialistky berou o 16 tisíc méně než muži
Sociální sítě využívají pro propagaci výrobků
Sociální sítě pomáhají tuzemským podnikům především při sebeprezentaci nebo k propagaci produktů. Jejich prostřednictvím však stále častěji hledají i nové zaměstnance.
„V roce 2023 nabízelo na sociálních sítích volné pracovní pozice 64 procent firem, které zde měly vlastní účet. V roce 2015 jich bylo jen 42 procent, tedy o třetinu méně,“ říká Eva Myšková Skarlandtová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ. Na sociálních sítích se prezentují hlavně cestovní agentury, podniky z mediálního sektoru nebo firmy poskytující ubytování.
Zákaznickou podporu v podobě webového online chatu poskytovala v roce 2023 bezmála desetina podniků, nejčastěji to byly firmy působící v telekomunikačních činnostech (36 %). Online zákaznická podpora je ale realizována především prostřednictvím operátorů klientské péče. Využívání takzvaných chatbotů tuzemskými podniky je prozatím minimální a týká se jen dvou ze sta podniků.
Expert: Malé firmy by měly vsadit na digitalizaci, nemusí je stát miliony a rok času
Další podoby digitalizace
Digitalizace v podnikatelském sektoru se projevuje mimo jiné nakupováním cloudových služeb, úložišť nebo programů, které jsou dostupné odkudkoli prostřednictvím internetu.
„Obliba používání placených cloudových služeb podniky se postupně zvyšuje. Nejnovější data ukazují, že tyto služby nakupuje již téměř polovina firem v Česku, tedy dvakrát více než v roce 2017,“ upřesňuje Kamila Burešová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ. Nejčastěji nakupovanou cloudovou službou jsou dlouhodobě e-mailové adresy na vlastní firemní doméně, datová úložiště a kancelářské programy.
Technologie umělé inteligence (AI) zatím u nás příliš rozšířené nejsou, využívají je především velké firmy s více než 250 zaměstnanci (28 % v roce 2023). Celkový údaj za podniky s 10 a více zaměstnanci je u nás ovlivněn významným zastoupením malých firem, které technologie AI používají málo (4 %). Nejčastěji je používána AI umožňující pokročilou práci s texty nebo lidskou řečí, případně technologie strojového učení.
Nejnovější data ukazují, že cloudové služby nakupuje již téměř polovina firem v Česku, tedy dvakrát více než v roce 2017.
V ICT službách pracují statisíce lidí
Rychlost digitalizace v Česku souvisí také s dostupností IT odborníků a zájmem o jejich služby. V Česku je na pozicích ICT odborníků aktuálně zaměstnáno zhruba 225 tisíc lidí, což je 4,4 procenta zaměstnaných Čechů.
Jejich počet v Česku i dalších zemích EU stabilně roste, přičemž v roce 2023 jich v zemích EU27 pracovalo necelých deset milionů. V zaměstnané populaci zaujímali ICT odborníci nejvyšší podíly ve Švédsku, Finsku, Nizozemsku a Estonsku.
Mezi ICT odborníky hrají klíčovou roli ICT specialisté, kam patří především analytici, vývojáři, programátoři a datoví specialisté. Ti jak v Česku, tak v celé EU představují přibližně polovinu ze všech ICT odborníků. Za pět let vzrostl počet ICT specialistů v Česku o polovinu. Více než třetina ze zhruba 110 tisíc ICT specialistů byla v roce 2023 zaměstnána v hlavním městě a ženy z nich u nás zaujímaly dlouhodobě okolo 10 procent, což je nejméně ze zemí EU.