Akce se koná od 15. do 17. března na výstavišti v pražských Letňanech. Nabízí prezentace více než tří stovek vystavovatelů z 24 zemí světa a zároveň dokazuje, že pokud jde o cestovní ruch, má Česko světu co nabídnout.
Návštěvníci letošního 32. ročníku veletrhu najdou na jednom místě široké portfolio tuzemských a zahraničních vystavovatelů, nové i oblíbené destinace napříč kontinenty či turistické perly Česka. Na doprovodný program se mohou těšit odborníci i široká veřejnost. Už tradiční a neodmyslitelnou součástí veletrhu jsou také odborné aktivity. Včetně 12. ročníku Fóra cestovního ruchu, které organizuje Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism.
Propagace Česka a potřeba digitalizace
„Propagace Česka jako přední turistické destinace v zahraničí i v tuzemsku je jedním ze základních poslání Ministerstva pro místní rozvoj. Je třeba si uvědomit, že cestovní ruch je nedílnou a klíčovou součástí hospodářské ekonomiky státu, která generuje nemalé příjmy. Na celkové zaměstnanosti se podílí více než čtyřmi procenty, což představuje vyšší míru než například zemědělství, lesnictví a rybářství dohromady,“ říká místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
„V tomto kontextu bych chtěl vyzdvihnout projekty ekonomické diplomacie PROPED, na kterých se naše ministerstvo ve spolupráci s agenturou CzechTourism a Ministerstvem zahraničních věcí aktivně podílí. Cílem je podpořit proexportní aktivity českých firem a umožnit jim vstup na zahraniční trhy. Máme za sebou úspěšné projekty v oblasti cestovního ruchu, účasti na mezinárodních veletrzích a v kampaních po celém světě,“ dodává Bartoš.
Berlínský veletrh cestovního ruchu podpořil zájem (nejen) německých turistů o Česko
Ministerstvo letos podpoří projekty v hodnotě zhruba 14 milionů korun, což je podle Bartoše rekordní číslo. Jde o propagaci Česka v zahraničí, proto v ní chce vláda pokračovat i v dalších letech. Letos se primárně zaměří na využití big data, která jsou pro řízení cestovního ruchu klíčová. Česká republika se má stát atraktivním cílem nejen pro turisty, ale i pro investory a podnikatele.
Tak jako jiné oblasti i cestovní ruch musí držet krok s moderními technologiemi. Novým směrem ve službách turistům je podle ministra Bartoše digitalizace, která přináší hned několik bonusů – snižuje administrativní zátěž, umožňuje lepší správu a využití dat a na základě toho podporuje udržitelný cestovní ruch a zlepšuje zážitek turistů.
Jinak řečeno – cestovatelé se dočkají uživatelského komfortu, proces registrace se zkrátí na minimum a stát bude mít na jednom místě přehled o tom, kdo k nám přijíždí. To vše má zajistit připravovaný systém eTurista.
Aktivní turismus: Trend dorazil i do Česka, CzechTourism chystá kampaň
A protože je část veletrhu zaměřena též na výjezdový cestovní ruch, je na místě zmínit i dvě hlavní oblasti, na které je třeba se zaměřit – tou první je podpora vytváření zdravého konkurenčního prostředí mezi cestovními kancelářemi a agenturami, s důrazem na prospěch zákazníka, tedy spotřebitele. Tou druhou pak zajištění jeho bezpečnosti při cestování do zahraničí.
Zásadní role přímých leteckých linek
Cestovní ruch v Česku nabírá na síle a počet turistů se v loňském roce dostal na předcovidová čísla. Tuzemská ubytovací zařízení přivítala přes 22 milionů hostů, v meziročním srovnání se jednalo o 13,5% nárůst. Z toho téměř 10 miliónů cestovatelů (43, 3 % z celkového počtu a skoro o třetinu více než rok předtím) k nám zavítalo ze zahraničí.
Nejčastěji do Česka mířili Němci, Slováci a Poláci. Za „skokany roku“ pak můžeme označit občany Tchaj-wanu a Jižní Koreje. A právě pro lákání turistů ze vzdálených zemí hraje zásadní roli přímé letecké spojení.
„Přímé linky jsou zcela zásadní pro navyšování příjezdů z bonitních trhů. Aktuálně usilujeme o zavedení či navýšení počtu leteckých linek z Indie, Japonska, Číny, Jižní Koreje a USA, tedy bonitních trhů. S posledně jmenovanou zemí máme momentálně pouze jednu sezónní linku, přitom se USA dostaly v počtu cestovatelů, kteří si volí Česko jako svou dovolenkovou destinaci, do TOP 5. Potvrzuje se tak, že naše snahy jdou správným směrem,“ upozorňuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
Indové míří do Česka
„V rámci našich aktivit se zaměřujeme i na další vzdálené země, jejichž občané k nám míří čím dál častěji. Mimo jiné na Indii, kde v poslední době enormně roste zájem o Česko. Jen loni k nám přijelo více než 70 tisíc cestovatelů z této země, což je v meziročním srovnání nárust o 48 procent,“ doplňuje Reismüller.
Po delší době se na veletrh vrací další vzdálená země, kterou je Srí Lanka. Ta je také partnerskou zemí v rámci HOLIDAY WORLD pro rok 2024. Cestovní ruch na tomto trhu letos zažívá rekordní sezónu, a i v tomto státě patří mezi klíčová odvětví. Ročně do ostrovní země vyrazí za zážitky a odpočinkem na 20 tisíc Čechů.
Turismus se vrací na čísla před covidem. Ubylo těch, co v cestovním ruchu podnikají
„Česká republika se díky takovému počtu turistů umístila na 6. místě v rámci všech členských států EU, jejichž občané na Srí Lanku přijíždí. Nemalou měrou má na tom zásluhu i přímý charterový let z Prahy do Kolomba, stejně jako obrovské množství cestovatelů, kteří se na tento magický ostrov vrací opakovaně. Tato celoroční destinace je láká nejen na skvělé pláže, památky UNESCO, čajové plantáže, národní parky nebo třeba sedm tisícovek slonů žijících v divoké přírodě, možnost pozorování delfínů či velryb, ale především je oslovují tamní úžasní lidé,“ vyzdvihuje honorární konzul pro Srí Lanku Marek Němec.
Udržitelnost, lázeňství a aktivní turismus na jednom místě
Veletrh Holiday World & Region World nabízí ale také odborné aktivity. Tou tradiční je Fórum cestovního ruchu. Letošními hlavními tématy jsou udržitelnost, lázeňství a aktivní turismus. Všechna spolu souvisí a jsou vzájemně propojena.
„V rámci udržitelnosti pojímáme problematiku komplexně. Probereme s experty mimo jiné vliv malých a středních firem i velkých korporací na životní a sociální prostředí. Jde o téma, jež se prolíná napříč všemi cestovatelskými aktivitami. Během panelových debat budeme mluvit také o aktivním a lázeňském turismu. Právě na tyto dvě klíčové oblasti se zaměřuje i naše nová kampaň Unexpected Wellbeing, jejíž hlavní myšlenkou je aktivní turismus, který nabízí možnost sportování, relaxace i odpočinku během cestování,“ uvádí ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková.
Moravskoslezský kraj – zelený i technický klenot
Aktivní turismus je tématem i ve vztahu k českým turistům, jejichž chování se za poslední dekádu změnilo hned v několika ohledech. Hledají nové formy turismu, volí dálkové pěší trasy, v kurzu jsou pobyty, kdy jsou lidé blíže přírodě. Přibylo i těch, co cestují za přírodními památkami a stoupl zájem i o venkovskou turistiku, ale také o tak trochu jiné formy dovolené, jako je třeba glamping či bikepacking.
I tyto aktivity umí lidem nabídnout letošní partnerský region veletrhu, kterým je Moravskoslezský kraj. Patří k nejzelenějším oblastem Česka a turisty překvapuje množstvím turistických lákadel, významných památek i překrásných přírodních scenérií.
„Moravskoslezský kraj začíná být u turistů stále vyhledávanější. Lidé k nám jezdí za nádhernou přírodou, například v Beskydech poměřují síly během adrenalinových závodů LH 24 nebo Beskydská sedmička, pochvalují si možnosti, které nabízejí krásné Jeseníky. Výletníci mohou poznávat i naše tradice. Jednou z nich je výroba Štramberských uší, které na našem veletržním stánku ochutnáte, ale navíc si můžete i sami vyzkoušet jejich výrobu. Najdete u nás celou řadu technických zajímavostí, které propojuje Technotrasa. I tu tento víkend na veletrhu představíme, stejně jako projekt POJEZ zaměřený na gastroturistiku. Uvědomujeme si význam cestovního ruchu, který pomáhá nejen měnit image kraje, ale taky posiluje místní ekonomiku,“ shrnuje hejtman Moravskoslezského kraje Jan Krkoška.
Co přinese aktuální veletrh?
Nejvíc stánků bude mít na veletrhu samozřejmě Česko. Chybět nebudou prezentace krajů, kromě už zmíněného Moravskoslezského se představí třeba také Praha, kraj Jihomoravský, Olomoucký, Plzeňský, Středočeský či Ústecký.
Své zastoupení na výstavní ploše bude mít i Česká centrála cestovního ruchu. Lidé mohou navštívit stánek CzechTourismu s prezentací portálu Kudy z nudy a virtuální realitou.
„Letošní 32. ročník mezinárodního veletrhu cestovního ruchu a regionální turistiky odráží pozitivní vývoj tohoto oboru. Kromě představení těch nejlákavějších turistických destinací z Česka i zahraničí bude po celou dobu veletrhu probíhat také bohatý doprovodný program pro odborníky i širokou veřejnost. Díky spojení veletrhu s výstavami For Caravan a For Boat se nám podařilo uskutečnit ojedinělou událost s širokým portfoliem produktů a služeb pro cestování a dovolenou,“ uzavírá generální ředitel organizátora akce, společnosti ABF, Martin František Přívětivý.