Jak se šije z udržitelných materiálů? Spodní prádlo je jako puzzle

Z udržitelných materiálů šijí pod vedením Andrey Kopalové pro ženy i muže. Jejím světem je už od roku 2016 prádlo, které vzniká například z bambusu nebo recyklovaného polyesteru vyloveného z oceánu.

Prádlo pod značkou Paon Label navrhuje ve své pražském showroomu a nechává šít v dílně na Moravě. Spoluzakladatelka značky Paon Label vytvořila úspěšnou firmu ze školního projektu. Se spolužačkou Tuguldur Roštínskou dostaly nápad na brand spodního prádla na hodinách obchodního práva během studia na Newton College.

Spolupráce je tak nadchla, že ze školního projektu vybudovaly regulérní byznys, přestože jim na počátku nikdo nevěřil.

„Přinášíme vám dynamické střihy, zajímavé a přírodní materiály, které souzní s tělem a duší ženy. Vyrábíme spodní prádlo z bambusu, biobavlny, modalu, tencelu a dokonce i přírodních krajek,“ popisuje Kopalová. 

V nabídce mají i plavky z plastu, který je vyloven z mořského dna. „Následně se polyester očistí, zgranuluje a roztaví na velmi hutnou hmotu, ze které se vytahují a jednotlivá vlákna a vyrábí příze, ze které vznikají látky“. Zmíněnou látku odebírají od nejmenované italské firmy.

Ve francouzštině Paon znamená páv. Symbolikou toho zvířete je krása, elegance a sebevědomí. Přesně takový Paon je.

Andrea Kopalová

Filozofií značky je podle Kopalové nejen udržitelnost, ale prý i bourání nerealistických ideálů krásy.

„Značka by hlavně měla prezentovat to, aby ze sebe žena měla pozitivní pocit a mohla si říct, že je krásná taková, jaká je. Ne aby ze sebe měla nějaké mindráky poté, co uvidí perfektní fotku,“ říká Kopalová v další epizodě podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.

„Je náročné tuto cestu vyšlapat a ukázat, že to jde i jinak, že v naší hlavě máme nějaký ideál krásy, který je vlastně falešný a nemusíme se vůbec cítit špatně, když tak nevypadáme,“ dodává.

Na počátku používala také značka Paon Label na produktové focení klasické modelky s minimální potřebou retuší. Následně ale zjistili, že nechtějí mít reklamu založenou jen na jednom typu žen, které splňují požadavky na všeobecně přijímaný ideál krásy.

Aby nePrasklo. Křehkost skla kombinuje designérka s tvrdostí betonu

„Proč, když těch typů je strašně moc a každá žena je krásná. Chceme, aby se každá žena mohla v našem prádle vzhlédnout, ať je hubená, nebo má o něco více kil, ať má malá, nebo velká prsa, strie nebo jizvy,“ vysvětluje Kopalová.

Paon label se probojovává mezi proslulé značky českého světa módy už od roku 2016. Kromě podprsenek a kalhotek navrhují i pyžama nebo plavky.

Tabula rasa v byznysu

Když začínala s Paonem bylo Andree Kopalové devatenáct let a měla s podnikáním nulové zkušenosti. Kolem ní navíc nebyl nikdo, kdo by ji udělil cenné rady. Cestu k úspěchu si tak musela prošlapat sama.

Všichni si mysleli, že je to jen hobby projekt, chvilková vášeň, která rychle pomine. Říkali mi zkus si to a uvidíš, ale žádného mentora jsem neměla a nikdo mne nevedl. Možná mi ani nevěřili.

Andrea Kopalová

Dnes této zkušenosti nelituje. Naopak. „Hodně mě to posílilo,“ usmívá se. Na druhou stranu připouští, že kdyby ji tehdy někdo usměrnil a poradil, projekt by se rozvíjel rychleji.

Prádlo je podle Kopalové naprosto specifický produkt. „Všechny komponenty do sebe musí perfektně zapadat, spodní prádlo je takový puzzle. Kroužky, háčky, zapínání, gumy a ramínka do sebe musí zapadat nejen velikostně, ale i barevně. Není to jako když šijete tričko, kde máte jeden materiál.“

Raketový start s Vnitroblockem

Start v roce 2016 byl ale raketový. Dva měsíce po vzniku projektu je oslovili zástupci většího internetového obchodu s nabídkou, že budou prodávat jejich produkty.

„Oslovil nás Vnitroblock, který měl v tu dobu prodejnu s lokálními výrobky. Vůbec jsme netušili, jak se o nás dozvěděli. Tehdy jsme toho měli ale na skladě strašně málo a v nabídce jen asi čtyři produkty. Museli jsme se tedy rychle přeorientovat, najít švadleny, zajistit materiály, zajistit výrobu a začít myslet ve velkém,“ popisuje podnikatelka.

Dnes na svém vlastním e-shopu nabízejí desítky produktů. Braletky, kalhotky, podvazky, podprsenky (včetně kojících), plavky či pyžama pro ženy, ale i pánské trenýrky a boxerky.

Co poradit ženám, které chtějí podnikat?

A co by Andrea Kopalová poradila ženám, které chtějí  začít s podnikáním? „Rozhodující je nebát se a vyzkoušet to, ať je vám dvacet nebo padesát. Pokud máte ten nápad, chuť do toho jít a energii, měli byste to udělat, abyste toho pak nelitovali,“

Podnikatel by měl být ambiciózní, aby věděl, co chce a měl sílu cíle dosáhnout a zároveň asertivní. „Ničeho nedosáhnete tím, že budete nepříjemní na své okolí. Musíte si vybudovat vztahy s kolegy či dodavateli. Člověk by měl být navíc vděčný za všechno, co mu podnikání přináší. I chyby a nedostatky vás mohou posunout pozitivním směrem, když se z nich poučíte,“ myslí si Andrea Kopalová.

Sama si takovým obdobím prošla, připouští, že chybovala především ve výběru lidí: „Uvědomila jsem si, že si musím daleko pečlivěji vybírat lidi, se kterými chci spolupracovat.“

Jak se vyrábí udržitelné spodní prádlo z recyklovaných plastů z oceánu a jak je to finančně náročné? A kam posune módní průmysl automatizace a digitalizace? Poslechněte si celou epizodu podcastu na Info.cz.

jap

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme