„Mírné zlepšení, nikoliv ale obrat nepříznivého trendu, pak podle aktuálního výpočtu Indexu Exportu přinese následujících pět měsíců,“ říká Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.
Výkon exportu budou brzdit přetrvávající komplikace v průmyslu, především pak ve stěžejním sektoru automotive. Důvody jsou jednoznačné: Nedostatek materiálů, pokračující zádrhely v dodavatelských řetězcích (například lockdowny v Číně) a prudce narůstající výrobní náklady. Výrobní náklady (podle indexu cen průmyslových výrobců) narostly do března ve srovnání s loňskem o téměř 25 %. Vývoj v ostatních evropských zemích je obdobný.
Nečekaný mírný optimismus
Oproti minulému výpočtu Indexu Exportu je ale predikce vývoje exportu přece jen optimističtější. Pro druhé čtvrtletí 2022 by měl tuzemský vývoz poklesnout v průměru o 2 až 3,2 %. Předchozí výpočet predikoval pád až o 4,5 procenta.
„Například německý IFO index skončil nad očekáváními a ukazuje na překvapivou odolnost tamní ekonomiky vůči šoku v podobě války na Ukrajině, což snižuje riziko výraznějšího zhoršení situace v zahraniční poptávce pro české exportéry,“ popisuje Horská.
Březnový PMI index pro tuzemský zpracovatelský průmysl (54,7 bodů) a také nedávno zveřejněný dubnový výsledek pro eurozónu (55,3 bodů) předpokládají dokonce růst. Do tohoto vývoje zapadá i tuzemský konjunkturální průzkum, který, vyjma spotřebitelů, hlásí zlepšení nálady v ekonomice. „Příchozí data ukazují, že firmy se ze všech sil snaží přizpůsobit a reagovat na další nové výzvy včetně výpadků dodávek klíčových surovin. Díky tomu se ekonomická důvěra stabilizovala, byť na nižší úrovni,“ hodnotí Horská.
Slabé výsledky měly v únoru průmysl i zahraniční obchod, export ale mírně rostl
Vstup na neprobádané území
„Je ale třeba mít neustále na mysli jednu velmi důležitou skutečnost – bohužel válka na Ukrajině stále trvá, a to vehnalo Index Exportu do zcela neprobádaných prognostických podmínek. Kruciálním problémem exportérů vůbec není nedostatek zakázek, prioritně se neřeší ani nedostatek pracovníků, ale to, bude-li z čeho vyrábět,“ konstatuje místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk.
Podle něj už únorová čísla ukazují, že se „blíží mračna“. Propad exportu osobních automobilů dosáhl 7 mld. Kč (- 16 %), export do Ruska se propadl o 11 % a tento trend bude pokračovat.
„Dá se očekávat, že s rostoucí srovnávací základnou roku 2021 se bude export propadat stále více. A to se může ještě zhoršit v případě, že Rusko omezí nebo dokonce zastaví dodávky důležitých komodit a surovin a zničí nebo anektuje významné dodavatele pro Českou republiku na Ukrajině. Z tohoto důvodu bude dobré mít připravený i náhradní plán,“ doplňuje Daněk.