Redakce portálu BusinessInfo.cz analyzovala přes 200 vyjádření drobných živnostníků a menších firem z různých míst České republiky, zasažených koronavirem. Každý příběh a jeho okolnosti jsou svým způsobem unikátní. Nicméně jejich srovnání odhaluje několik rysů shodných pro podnikatelské úspěchy i neúspěchy. Pokusili jsme se sestavit základní přehled a zdůraznit recepty, které zafungovaly.
Od chvíle, kdy se onemocnění covid-19 začalo koncem roku 2019 nekontrolovaně šířit do celého světa a kdy jeho první vlna zasáhla v březnu 2020 i Českou republiku, uplynul rok. Zažíváme už čtvrtou vlnu pandemie a pátá se očekává. Jaký byl první covid rok z pohledu tuzemských živnostníků a podnikatelů? Jaké postupy se osvědčily a co je možné doporučit?
Počáteční překvapení bylo pro většinu živnostníků a malých firem podobné. Řada z nich nechápala, proč kdesi v Číně, známé lokálními epidemiemi SARS nebo chřipky, jsou najednou do karantény uvržena celá města. Možnost vlivu nové epidemie na tuzemský život a podnikání si prakticky žádný oslovený tuzemský podnikatel ještě v polovině března 2020 nepřipouštěl. Druhá polovina března roku 2020 proto byla překvapením. Pandemie covid-19 dorazila i do České republiky. Nemalý počet tuzemských živnostníků prožil jarní měsíce roku 2020 ve stresu z dočasného výpadku příjmů a omezení činnosti, zároveň ale s vidinou, že od června snad už bude lépe. Celá řada drobných OSVČ živnostníků si navíc zažádala o vyhlášenou státní podporu, která jejich krátkodobý výpadek mohla poměrně obstojně kompenzovat.
S letním rozvolňováním roku 2020 ale srovnatelné okolnosti oslovených živnostníků končí. Dál už se rodí dvě samostatné skupiny. Zatímco jedni považují covid-19 za nafouklou epizodní záležitost a žádné strategické změny svého podnikání neplánují, druhá skupina přistoupila k přehodnocení svého dosavadního podnikatelského plánu. Jak jsme totiž během loňského léta naše uživatele upozorňovali, stávající pandemie je signálem k tomu, aby svůj stávající podnikatelský plán konstruktivně přehodnotili.
Vývoj následujících událostí prokázal, že podnikatelé, kteří své podnikatelské plány upravili s ohledem na riziko podzimního zhoršení pandemie, dokázali obstát. Často za cenu zásadních změn svého podnikání, nejednou s nabídkou úplně jiných produktů, než které nabízeli před pandemií. Mnozí posílili nebo konečně založili e-shop a online prodejní kanály. Dnes díky těmto úpravám mohou dál fungovat, některým se dokonce začalo dařit ještě lépe než před pandemií.
Živnostníci a podnikatelé, kteří dnes naopak bojují o holou existenci, případně podnikání ukončili, reprezentují dvě výrazné skupiny: Jedni nikdy žádný podnikatelský plán neměli. Podnikat začali třeba jen kvůli jednomu jedinému klientovi, který s nimi nyní ukončil spolupráci. Jiní měli zákazníků hojnost, ale podcenili riziko „covidové rýmičky“, která nejpozději na podzim otřásla jejich živobytím.
Prodej zboží během prvního roku pandemie covid-19
Jednotliví podnikatelé samozřejmě neměli stejnou startovní pozici. Obchody prodávající primárně přes internet, většinou během pandemie pocítili benefity online prostředí. Podnikatel, který musel během vyhlášené izolace řešit i pevnou provozovnu v kamenném obchodě (podnájem, zabezpečení, náklady na vytápění, elektřinu apod.) byl ve složitější situaci.
Podnikatelé provozující výhradně kamenný ochod, se ve skupině krachujících ocitli vůbec nejčastěji, byť svou roli hrál i druh sortimentu (základní vs. zbytný), umístění obchodu (malá obec vs. střed velkoměsta vs. periferie) a další faktory. Často ale platilo, že podnikatelé, kteří své prodejní aktivity včas přesměrovali na online kanály, nebo je tímto směrem alespoň rozšířili, dokázali své podnikání udržet snáze. Jedna z podnikatelek třeba uvádí, že prodej bytových doplňků přes internet sice není žádná velká sláva, pokud by ho ale během podzimu 2020 nespustila, už by dnes zřejmě se svým původním kamenným obchodem byla v insolvenci.
Část prozíravých podnikatelů svou nabídku už během léta či začátkem podzimu rozšířila o zcela nové druhy zboží. Třeba v prodejně, která se dříve zaměřovala na dekorativní výřezy z překližek a obalů, nyní nově dostanete i atraktivní medovinu, jejíž prodej provozovatelce pomáhá zacelovat ztráty z výpadků prodeje jiného sortimentu. Citelný pokles prodeje zaznamenala také provozovatelka mělnického antikvariátu. V její kamenné prodejně prodej výrazně poklesl. Na nejrůznějších trzích a jarmarečních akcích, které byly během roku hromadně rušeny, se prakticky zastavil. Antikvářka říká, že bez obrovské podpory stálých zákazníků, a také bez dlouhodobě budovaného e-shopu, by uplynulý rok zřejmě podnikatelsky nepřežila. Už během první vlny se navíc musela rozloučit se všemi zaměstnanci, takže prodej knih, gramodesek a doplňkového sortimentu teď zůstává pouze rodinnou záležitostí.
Jiní živnostníci svou obchodní činnost v kamenných obchodech udrželi jen díky úplně novému obchodnímu artiklu. Podnikatel Thành Sơn Hải například ukončil prodej šperků, který se před pandemií slibně rozvíjel a pokorně vzal zavděk provozovnou asijských potravin. Díky tomu jeho podnikání dál funguje.
Ve výhodě je dnes pochopitelně řada podnikatelů, kteří dlouhodobě fungují online. Pokud prodávají zboží základní nebo v nějakém smyslu atraktivní, bodují dvojnásob. Týká se to nejen potravin, hygienických a ochranných prostředků, ale také stavebního materiálu, domácích potřeb, hobby sortimentu a dalších komodit. Během pandemických restrikcí rostl úspěch řady e-shopů raketovou rychlostí. Na druhou stranu ani e-shop není samospásný, jestliže stojí pouze na zboží, které momentálně netáhne. V existenčních potížích se důsledkem pandemie ocitli i tak zavedení hráči, jako třeba oděvní značky KARA nebo Pietro Filipi.
Koronavirus a služby obecně
Zásadní problém pociťují během pandemie provozovatelé živností, jejichž fungování je na osobní fyzické interakci závislé. Například masérské, kadeřnické nebo kosmetické salony. Na internetu lze takové služby nabízet, nikoli je ale virtuálně zajišťovat. Provozovatelé salonů, kteří doufali, že se koronavirus rychle přežene, dnes sami říkají, že jim zbyly jen oči pro pláč. Některé po léta budované salony jsou dnes v troskách. Jsou-li navíc zatíženy vysokým nájmem nebo půjčkami, může to někdy znamenat i jejich definitivní konec.
Hned několik živnostníků se pokusilo své služby přesunout do online prostředí, byť s vědomím, že výsledný produkt tím ztratí část své dosavadní atraktivity. Na internet se tak přesunuly lekce tance, jógy nebo tělocviku. Instruktoři, kteří takto dokázali přilákat alespoň část platících zákazníků, mohou při své oblíbené práci alespoň přežívat s očekáváním budoucího zlepšení.
Úspěch je nicméně závislý na konkrétním produktu a také na šikovnosti konkrétního živnostníka z hlediska marketingu, komunikace a edukativních schopností. Praxe ukazuje, že podnikatel, který si osvojí základní prezentační dovednosti před kamerou a nezanedbá dobrý scénář, může být schopen natáčet na Youtube poradenská videa v oblasti péče o pleť, zdravotních doplňků apod. Jinou věcí je, zda dokáže v krátkém čase alespoň část diváků přimět k nákupu placených verzí přes Patreon, Zoom a jiné platformy.
Cestovní agentury a ubytovací služby během pandemie
Zřejmě nejlépe se ve vynuceném online prostředí etablovali učitelé cizích jazyků. Mnozí z nich dokonce žádné výpadky příjmů ani nezaznamenali. Zájem o jejich služby naopak vzrostl. Mimo jiné i díky stoupajícímu počtu zájemců ze strany těch, kteří nyní nuceně zůstávají doma. Do online výuky jazyků se úspěšně pustilo i několik podnikatelů z cestovního ruchu. Provoz cestovních kanceláří a také průvodcovská činnost během pandemie trpí. Některé kanceláře zaznamenaly až 90% propad. Průvodci a majitelé cestovek, kteří se podnikatelsky včas přeorientovali, dokázali tento výpadek nahradit výukou jazyka přes Skype, Zoom, Google Meet či jiné videokonferenční aplikace. Hned několik takových živnostníků dnes říká, že nové studenty už dokonce musejí odmítat.
Průvodce samotestováním pro firmy a OSVČ
Někteří poskytovatelé služeb závislých na offline světě se proto bez sentimentu rozhodli vyměnit své dosavadní podnikání za jiné. Provozovatel úspěšného mezinárodního hostelu v Praze 2 považoval negativní podzimní scénář za téměř stoprocentní. Po první jarní vlně už proto hostel nechal dočasně uzavřený a svých provozních zkušeností využil pro zcela nového klienta z oblasti facility služeb.
Pohostinství během pandemie covid-19 v roce 2020
Největší počet oslovených podnikatelů, pro které byl uplynulý covidový rok jednoznačně ztrátový, tvoří provozovatelé restaurací a ubytovacích zařízení: hotelů, hostelů, Airbnb. Několik kavárníků a hostinských skončilo úplně bez práce, jen někteří si postupně našli různé alternativy. „Už během jara 2020 jsem vzala zavděk doplňováním zboží v supermarketu. A na podzim jsme tam nastoupila znovu,“ říká provozovatelka malé klubové hospody na Praze 5. „Taky jsem měla štěstí, že pronajímatelka nemovitosti souhlasila s dočasným výpadkem v placení nájmů. Navíc nemám žádné finanční závazky, takže to zvládám docela dobře. Ale hospoda byla moje srdeční záležitost, tak počítám, že jakmile to půjde, zase ji otevřeme. Momentálně mám spíš problém s tím, že jako hospodská jsem dřív lidi šéfovala já. Na to, že při doplňování regálů naopak někdo úkoluje mě, to jsem si teda ještě úplně nezvykla.“
Známý pražský restauratér Zdeněk Pohlreich v médiích opakovaně přiznal, že i on sám musel během uplynulého covid roku činit ústupky, které by do té doby nikdy nepředpokládal. Během jarní vlny doufal v brzký konec pandemie, a tak se velkoryse zapojil do podpůrného systému stravování lékařů a pracovníků záchranných složek. S podzimní vlnou však musel spolknout nejednu hořkou pilulku a přes dřívější slávu musel pro přežití podniku přistoupit i k nepopulárním krokům.
Propustil část zaměstnanců a pro kmenovou základnu podniku zvolil program, který do té doby odmítal – začal prodávat jídlo v krabičkách. I tento gurmán a kulinářský estét v jedné osobě musel totiž uznat, že jinou variantu pro svůj kuchařský tým momentálně nemá. Jako solidně zajištěný podnikatel mohl celou restauraci i dočasně uzavřít. Nechtěl však, aby o práci přišli šikovní lidé, kteří pro něj pracují deset i více let. Situaci ale vnímá konstruktivně i v tom smyslu, že se jeho tým naučil díky krabičkám vařit zase trochu jiné věci, než byl zvyklý. Po letech dosavadní hojnosti jsou navíc donuceni si znovu přesně spočítat, kolik je co stojí.
Největší operace v dějinách testování. České podniky bojují s nedostatkem testů
Řemeslo má zlaté dno, jede také IT a online marketing
Velice příznivě hodnotila uplynulý covid rok celá řada oslovených řemeslníků, například instalatéři, topenáři, zámečníci, svářeči a některé další profese. K dlouhodobému zájmu o jejich služby přispěl i zájem lidí využít k budování svého bytu či domu období, kdy musejí stejně být doma. Část řemeslníků musela rovněž některé zakázky odříkat.
Nárůst zakázek zaznamenaly některé stavební firmy, byť někteří to přisuzují i delším nákupním cyklům, typickým pro stavebnictví. S možným zhoršením proto počítají během následujících dvou let. Nicméně práce sjednané nyní na rok a půl dopředu nejsou u oslovených řemeslníků výjimkou. Také projektanti bez potíží pracují na home office.
Objevily se i případy živnostníků, kteří například dosavadní fotografování svateb vyměnili třeba za malování pokojů. Svateb během roku totiž výrazně ubylo, zato o výmalbu interiérů je zvýšený zájem.
Jako příznivý hodnotila uplynulý covidový rok většina podnikatelů z oblasti IT a rovněž řada marketingových specialistů, zvláště z online prostředí. Někteří marketingoví specialisté přisuzují tento vývoj svým korporátním klientům, kteří prozatím příliš nekrátili své původní investice. Jiní marketéři naopak z korporátního prostředí odešli právě pro pokles zakázek. Nové klienty získali mezi malými firmami, které se během pandemie rozhodly víc zaměřit na online prostředí.
Adaptabilita a diverzifikace je benefitem, hrozí ale i přepracování
Podnikatelé, kteří po úvodním šoku z jara 2020 zaznamenali novou stabilitu nebo dokonce významný podnikatelský rozvoj, vidí většinou příčinu v ochotě rychle se přizpůsobit novým podmínkám. Museli přehodnotit dosavadní podstatu své živnosti, odhodit sentiment i přežitky a rychle nastartovat nové procesy. Někteří úplně změnili podstatu svého podnikání. Někomu to trvalo půl roku, jiným ještě více. Nakonec ale nezadržitelné směřování pandemie akceptovali. „Kdo bude jen čekat na staré časy, bude muset brzy skončit,“ říká jeden z nich a dodává: „Pak si samozřejmě může zanadávat na vládu, když ho to uspokojuje.“
Část podnikatelů během pandemie uplynulého covid roku úspěšně fungovala i díky promyšlené diverzifikaci. Nespoléhají se pouze na jeden produkt nebo jedno odvětví, ale své aktivity rozdělují do různých oblastí. Konečně, tato strategie funguje od nepaměti, jak lze vidět ze starého latinského rčení „Uni navi ne committas omnia“, čili „Nesvěřuj všechno jen jedné lodi“. Když se potopí, přijdeš o všechno.
Když začal jeden prodejní kanál během pandemie vysychat, mohli se dotyční podnikatelé naplno spolehnout na druhý. Jak ale mnozí z nich zdůrazňují, klíčové bylo stát nohama pevně na zemi a nečekat, že za ně situaci vyřeší někdo jiný. „Když jsi v úzkých, pamatuj, že nejbližší pomocná ruka je na konci tvého ramene,“ připomíná jeden z živnostníků, který uplynulý rok přežil kombinací různých doporučení uvedených výše. Stálo ho to ovšem značné úsilí, což je další shodný rys mnoha oslovených podnikatelů. Citelná únava a vyčerpanost a z toho plynoucí potřeba hledat pro následující měsíce takový životní rytmus, kterým předejdou vyhoření.
Zdeněk Bauer
Další informace hledejte na www.businessinfo.cz/koronavirus