Jan Kubata: Potenciál brněnského výstaviště pro mezinárodní obchod je obrovský

„Veletrhy vnímám jako důležitý nástroj na podporu mezinárodních obchodních vztahů, který umožňuje firmám rozšířit působení na globálním trhu a najít nové příležitosti,“ říká Jan Kubata, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno.

Ta patří k významným veletržním správám ve střední Evropě. Ročně se v její režii na brněnském výstavišti odehrávají desítky akcí, na něž míří statisíce návštěvníků.

Jan Kubata, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno | Tino Kratochvíl

Máte za sebou prvních šest měsíců ve vedení společnosti. Jaké byly?

Je pro mě velkou ctí reprezentovat značku fungující již devadesát pět let. Zároveň se však jedná o velký vnitřní závazek a zodpovědnost. Během prvních měsíců jsem se zaměřil především na důkladné poznání stávajících procesů fungování firmy. To určitě vnímám jako jeden ze základních předpokladů správného manažerského řízení.

Osobně jsem si prošel všechny výstavní pavilony, jejich technická zázemí i další místa související se správou areálu. Velice mě pak potěšilo, jak kvalitní a loa­jální tým v podniku působí. Spolupráce s ním funguje bezvadně a jsem přesvědčen o tom, že společně budeme firmu posouvat správným směrem. Několik nových projektů jsme již začali připravovat a pracovat na nich.

Mohl byste se podělit o některé ze svých hlavních vizí?

Mým mottem je „think big“. Nepřemýšlím o výstavišti pouze jako o regionálním prostoru pro konání akcí, ale vnímám ho jako jedinečné místo v srdci střední Evropy, které má obrovský potenciál. Unikátnost našeho areálu, kde se historie a tradice snoubí s budoucností, je zcela mimořádná, a to i ve světovém měřítku.

Jan Kubata, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno, přišel na výstaviště v říjnu 2023 s bohatými zkušenostmi z veřejného i soukromého sektoru. V letech 2014 až 2023 působil v agentuře na podporu exportu CzechTrade, nejdříve jako ředitel zahraniční kanceláře v Chicagu a následně pracoval na pozici ředitele zahraniční sítě CzechTrade.

Nebojím se velkých výzev a ambiciózních kroků, které povedou k podpoře této myšlenky. Věřím, že v tomto ohledu mi pomohou zkušenosti z mé předchozí kariérní cesty, která zahrnovala i deset let působení v agentuře CzechTrade.

V současnosti jednáme například s firmami ze Spojených států amerických o jejich zapojení do vybraných veletrhů. Mezi další klíčové oblasti řadím rozvoj areálu se zaměřením na využívání moderních technologií. Smyslem je docílit budoucího efektivního provozu z hlediska energetického i ekonomického, a nabídnout tak našim vystavovatelům i návštěvníkům ještě kvalitnější zázemí.

Jaká je podle vás role veletržních akcí při podpoře exportu a mezinárodního obchodu?

Obrovská, neboť na jednom místě v jednom čase mohou firmy prezentovat své produkty a služby potenciálním klientům z celého světa. Účast na veletrhu zároveň umožňuje vystavovatelům získat důležité informace o aktuálních potřebách zákazníků na cílových trzích, a lépe tak porozumět místním tržním zvyklostem a přizpůsobit jim obchodní strategie.

Veletrhy jsou také často místem setkávání zástupců vlád, obchodních asociací a diplomatických misí, což může vést k podpoře mezinárodní spolupráce.

Při organizování veletrhů je jistě důležitá i podpora státních a oborových institucí. Zaměřujete se i na tuto oblast?

Ano, v letošním roce jsme podepsali memoranda o spolupráci s významnými subjekty, včetně Hospodářské komory, agentury CzechTrade, Jihomoravského inovačního centra nebo Jihomoravské agentury pro veřejné inovace. Mimořádné souhry institucí se podařilo docílit také na poli smart cities, kdy jsme uzavřeli společné memorandum o spolupráci s ministerstvy průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj, životního prostředí a dopravy, Svazem měst a obcí, Jihomoravským krajem a Statutárním městem Brnem.

Cílem je vytvořit platformu pro zavádění inovací a zároveň středoevropský hub pro propojování znalostí a aktivit na poli chytrých řešení. Středobodem iniciativy je veletrh URBIS a na něj navázaný vznikající projekt živé laboratoře v našem areálu. Na této myšlence spolupracujeme s desítkou dalších významných institucí.

Vaší vlajkovou lodí je Mezinárodní strojírenský veletrh, jehož 65. ročník se letos uskuteční od 8. do 11. října. Jaký bude? Připravujete nějaké novinky?

Letos chceme zdůraznit, že MSV je důležitou platformou pro mezioborovou spolupráci, kde se setkávají zástupci všech průmyslových oblastí. Plánujeme se zaměřit na témata, jejichž význam roste napříč jednotlivými segmenty. Jednat se bude například o efektivní práci s daty, management energií nebo kybernetickou a informační bezpečnost.

Mám velkou radost z toho, že vysoký zájem o veletrh projevují také zahraniční vystavovatelé, včetně firem z asijských zemí. Mezi novinky se zařadí téma průmyslového designu a dále například speciální sekce věnovaná technologiím profesionálního 3D tisku. Po loňské úspěšné premiéře se vrátí také projekt Contact Ukraine propojující české firmy a ukrajinské partnery. Věřím, že nás čeká další úspěšný ročník, který potvrdí svou pozici hlavní průmyslové události ve střední Evropě. 

BVV: Tipy pro vás

URBIS The Smart Cities Meetup
4.–6. 6. 2024

Veletrh chytrých řešení pro města a obce

URBIS nabídne zajímavý program složený z rozhovorů, panelových diskuzí a přednášek odborníků o výzvách a příležitostech smart cities. Chybět nebudou prezentace úspěšných domácích i zahraničních projektů a sdílení dobré praxe i konkrétní ukázky inovativních řešení.

STYL a KABO
23.–25. 8. 2024

Mezinárodní B2B veletrhy módy, obuvi a koženého zboží

Vystavovatelé zde nabízejí a předvádějí obchodníkům a nákupčím novinky na příští sezony. Formou profesionálních módních přehlídek se zde prezentují kolekce známých návrhářů i nastupující generace. Společně s veletrhy se v areálu výstaviště poprvé uskuteční speciální akce Czech Fashion Week.

Mezinárodní strojírenský veletrh
8.–11. 10. 2024

Největší průmyslové setkání ve střední Evropě

V letošním roce se společně s MSV konají specializované technologické veletrhy IMT, PLASTEX, FOND-EX, WELDING a PROFINTECH. Návštěvníci se seznámí s novými průmyslovými řešeními a výrobními postupy.

Caravaning Brno
7.–10. 11. 2024

Mezinárodní veletrh karavanů a obytných automobilů

Caravaning Brno nabízí každoročně kompletní přehlídku obytných automobilů, karavanů, vestaveb, overlandů, příslušenství a vybavení. Součástí akce je bohatý doprovodný program složený z přednášek, besed a technického poradenství.

Převzato z Internetového portálu TRADE NEWS. Autorka: Jana Jenšíková

Doporučujeme