Japonci objevují esport i s podporou státu

V Japonsku byly počítačové nebo konzolové hry vždy velmi populární. Období pandemických nouzových stavů však přinesly další impulz k hraní, a zvláště rychlému růstu popularity se těší esport.

Díky tomu je dnes Japonsko považováno za jeden z nejrychleji rostoucích esportovních trhů na světě. Jeho obliba však byla již patrná v předpandemickém roce 2019, kdy vzrostla účast fanoušků zapojených do esportovních akcí o 42 % na téměř 7 milionů. Za pět let by se měl tento počet zdvojnásobit.

Ilustrační fotografie

Esport jako organizované soutěžní hraní hráčů nebo týmů, v jakékoliv hře a na jakékoliv platformě (PC, konzole, mobil) byl po dlouhou dobu mimo hlavní pozornost japonských hráčů a japonský trh se tím odlišoval např. od Spojených států amerických, Číny a Jižní Koreje. Nicméně situace se nyní rychle mění. V roce 2018 byla založena nejen asociace Japan eSports Union, ale také první profesionální hráčské týmy. Od té doby stále více lidí sleduje turnaje a zápasy v digitálním provedení. Kromě Tokia vznikají fanouškovské základny především na Hokkaidó a v prefekturách Ósaka a Tojama.

Očekává se proto, že tento trh bude v nejbližších letech ještě rychleji expandovat ve všech ohledech. Zatímco počet fanoušků byl v minulém roce odhadován na 6,9 milionu, v roce 2024 by to měl již být dvojnásobek s 14,6 miliony.

O aktuální popularitě esportu svědčí i nedávný průzkum vysněných povolání, kde se profesionální esportovní hráč stal hned druhou volbou po Youtuberovi mezi žáky vyšších stupňů základní školy. Souběžně se vzrůstajícím počtem fanoušků roste i celý trh, jehož velikost by se měla během pěti let ztrojnásobit z 6,1 mld. jenů v roce 2019 na 18,4 mld. jenů v roce 2024.

Stojí za pozornost, že růst esportu je umožněn i díky podpoře ze strany japonských státních institucí, které si uvědomily jeho potenciál pro podporu lokálních ekonomik v místech, kde se budou turnaje konat. Japonské Ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu tak před několika lety zahájilo konzultace s představiteli herního průmyslu s cílem vytvoření vhodného prostředí pro rozvoj esportu. Výsledkem bylo např. odstranění právních překážek souvisejících se svazující ochranou práv duševního vlastnictví nebo omezenými možnostmi udělování finančních cen vítězům, které bránily organizaci větších esportovních turnajů.

S rychlejším připojením, jak se budují sítě 5G, také poroste možnost využití VR/MR/AR technologií v tomto specifickém odvětví herního průmyslu. To s rozvojem esportu v Japonsku otevírá možnosti nejen pro česká vývojářská studia a jejich spolupráci s herními giganty jako Konami, Nintendo a Sony, ale také pro společnosti pracující s těmito technologiemi.

Velvyslanectví ČR v Tokiu si uvědomuje zdejší potenciál odvětví virtuální, smíšené či rozšířené reality a ve spolupráci s agenturou CzechTrade připravuje český stánek na veletrhu s tímto zaměřením: XR Fair, který se uskuteční na přelomu června a července 2022 v Tokiu.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Tokiu (Japonsko). Autor: Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme