Celkem 70 % vína na trhu pochází z dovozu. Vína ze zemí střední a východní Evropy čelí při vstupu na japonský trh překážkám vyplývajícím z neznalosti regionu ze strany zákazníka, slabému povědomí o značkách a dominanci vín ze západní Evropy a Nového světa.
Účast českých vín a zapojení národní sommelierky České republiky do soutěže Sakura Women Awards, jakož i uspořádání mistrovských kurzů českého a moravského vína v prostorách velvyslanectví představují nástroje jak dotčeným produktům pomoci při vstupu na japonský trh.
ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
Na české ambasádě v Tokiu proběhly celkem tři masterclass pod vedením národní sommelierky Kláry Kollárové. Akce navazovala na účast českých vín v mezinárodní vinařské soutěži Sakura Women Awards, jejímž oficiálním partnerem se Velvyslanectví České republiky v Tokiu pro letošní rok stalo a jíž se národní somelierka rovněž zúčastnila coby porotkyně.
Akce proběhla za podpory Ministerstva zemědělství, a to ve spolupráci s Národním vinařským centrem, Vinařským fondem a agenturou CzechTourism. Představeno bylo na 15 vinařství, z nichž některá do Japonska víno již dováží a jiná potenciální dovozce teprve hledají. Akcí se dohromady účastnilo více než 90 osob z řad importérů, zástupců maloobchodu, medií, sommeliérů a dalších milovníků vína. Jeden z mistrovských kurzů byl nadto zaměřen na vinné párování českých vín s pokrmy japonské kuchyně.
Klára Kollárová se rovněž účastnila coby porotkyně mezinárodní vinařské soutěže Sakura Women Awards, která platí za největší soutěžní přehlídku vína v Asii. České velvyslanectví se pro letošní rok stalo oficiálním partnerem této události, a připojilo se tak k dalším vinařským zemím, které se Sakura Women Awards dlouhodobě spolupracují. Čeští vinaři do soutěže přihlásili celkem 31 vzorků.