Japonská vláda usiluje o zvýšení vývozu ovoce po moři

Pro naplnění cíle zvýšení vývozu zemědělských komodit a potravin, který si japonská vláda předsevzala, nyní přišla s projektem podpory námořní přepravy z přístavu Hanshin, který zahrnuje přístavy Ósaka a Kóbe.

Námořní doprava je sice pomalejší než letecká, její nespornou výhodou jsou však nižší náklady. V tomto období se z Japonska vyváží mandarinky a jahody v malých objemech, vláda ale doufá, že se podaří ovoce převážet lodí při zachování čerstvosti a přiměje tak vývozce k využívání námořní dopravy právě pro přepravu ovoce.

Ilustrační fotografie

Podle údajů ministerstva zemědělství se japonský vývoz zemědělských komodit, lesnických produktů a potravin včetně ovoce v roce 2021 zvýšil oproti předchozímu roku o 25 %, přičemž ovoce a zelenina se na vývozu podílely přibližně z 5 %. Nejvíce vyváženého ovoce tvořila jablka, která se přepravují lodí, aby zůstala déle čerstvá. Z ovoce považuje ministerstvo zemědělství za klíčové vývozní položky mandarinky a khaki. S vývozem jiného ovoce, než jsou jablka, je však spojeno mnoho problémů.

Japonské ovoce je v Číně a v dalších asijských zemích oblíbené díky své vysoké kvalitě. Náklady na leteckou dopravu však zvyšují jejich maloobchodní ceny. Například pro vývoz zboží do Hongkongu se často používají letadla, protože tímto způsobem lze zboží doručit ještě tentýž den. Letecká doprava však stojí téměř 5x více než námořní a toto ovoce se kvůli své vysoké ceně prodává především jako novoroční dárky pro bohaté obyvatele.

Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii

Námořní doprava trvá déle a ovoce se tak do místa určení dostane méně čerstvé. Z tohoto důvodu je počet vývozních destinací při použití lodí omezený. Proto se ministerstvo dopravy snaží využít přístav Hanshin, který je vybaven logistickým centrem a chladícími sklady a je národním distribučním skladem pro ovoce.

Od prosince 2021 úřad dvakrát provedl pokusy s námořní dopravou z Hanshinu do Hongkongu, kdy převážel malé množství sezónních mandarinek z prefektury Wakayama a khaki z prefektury Nara spolu s jablky z prefektury Aomori, které ve velkém vyváží po celý rok.

Plavba běžně trvá čtyři dny, avšak narušení distribučního řetězce způsobené pandemií prodloužilo tuto dobu na týden. Kromě toho etylen, který jablka vylučují, ovlivňuje zrání jiného ovoce. Při pokusech byly krabice s mandarinkami a khaki zabaleny do fólií, aby plody před etylenem ochránily. Úřad takto zkoumá, zda lze zachovat čerstvost a chuť ovoce. Pokud bude úspěšný, zavede tuto metodu do praxe.

Autorka: Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí

Doporučujeme