Japonská whisky slaví sto let

Na tento rok připadá 100. výročí výroby whisky v Japonsku, kdy v roce 1923 byla ve městě Yamazaki založena první destilérka lídra trhu, společnosti Suntory.

Japonské destilérky se snaží uspokojit rostoucí světovou poptávku po tomto nápoji. Po období, kdy poptávka roku 2015 převýšila nabídku, značky jako Suntory a Nikka (divize pivovaru Asahi Group) rozšířily svou výrobní i skladovací kapacitu whisky, která musí minimálně tři roky zrát, aby mohla být uznána jako „japonská whisky“.

Ilustrační fotografie

Firma Suntory, největší a nejznámější výrobce whisky v Japonsku, nedávno investovala 10 miliard jenů (67 milionů dolarů) do modernizace svých destilérek, včetně té v Yamazaki.

ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí

Na japonský trh s alkoholem vstupuje také zahraniční kapitál. Společnost Diageo investovala do Komasa Kanosuke Distillery, specializující se na tradiční japonský alkohol shochu. Z Kentucky přichází zpráva o společnosti IJW Whiskey Company, která zakládá japonskou pobočku Cedarfield, stavící největší destilérku na severním ostrově Hokkaidó. Nicméně, s novými hráči na trhu přichází obavy z nízké kvality produktů, které by mohly narušit pověst japonské whisky.

Japonská whisky zažila éru, kdy byla považována za podřadnou kopii skotské. Avšak od roku 2008 se japonská single malt i míchaná whisky začala těšit mezinárodnímu uznání. To vedlo k obrovské poptávce. Nedostatek na trhu v roce 2015 výrazně zvýšil ceny. Například set 54 lahví od Ichiro’s Malt se na aukci v Hongkongu v roce 2020 prodal za 1,5 milionu dolarů.

I přes zmiňované změny zůstává japonská whisky světově uznávaným nápojem, a mnoho výrobců se snaží zachovat vysokou úroveň kvality. Japonská whisky je tak stále symbolem nejen japonského alkoholu, ale i globálního fenoménu.

Autorka: Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme