Dlouhodobý zájem o kvalitní japonskou kosmetiku, luxusní zboží či elektroniku především u turistů z Číny, Koreje a dalších zemí jihovýchodní Asie je navíc v posledních měsících posílen slabým jenem, díky kterému jsou nákupy v Japonsku ještě výhodnější.
V říjnu byl překonán dosavadní rekord v duty free tržbách japonských obchodních domů, když dosáhly hodnoty 38,3 miliardy jenů, zhruba o pět miliard více než v dubnu 2019. Dle dosavadních pravidel ve vybraných obchodech (obchodní domy, značkové prodejny atd.) je možné zažádat o vrácení DPH přímo u pokladny, nebo u speciálních přepážek.
ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?
Japonským orgánům však dochází trpělivost s množícími se případy přeprodávání zboží osvobozeného od DPH a nedostatečných kontrol ze strany prodejců, zdali kupující má na osvobození skutečně nárok. V živé paměti je stále případ z loňského prosince, kdy byla japonské dceřiné společnosti Apple dodatečně vyměřena spotřební daň 13 miliard jenů za období mezi roky 2019 až 2021, a to právě za transakce, jež byly z jejich strany chybně evidované jako duty free.
Chystaná změna, kdy zahraniční turisté nejprve v místě prodeje spotřební daň zaplatí a o její vrácení budou moci zažádat až v momentě odjezdu ze země, se tak zdá být optimálním řešením. Ve vládní koalici panuje shoda, a nic by proto nemělo bránit jejímu zavedení během první poloviny roku 2025.