Touha udržet „asijské století“, jak se populárně říká prudkému ekonomickému růstu v jihovýchodní Asii, v běhu co nejdéle, jde napříč obavám ze ztráty kontroly nad umělou inteligencí (AI). Investice do AI v zemích ASEAN by měly do roku 2030 dosáhnout 1 bilionu USD, v samotné Indonésii 366 miliard USD.
Jedním ze zásadních motorů, který zajistil ekonomickou stabilitu v Indonésii během covidové krize, byl rapidní nástup digitálních technologií. Digitalizace doslova spasila pandemií těžce zasažený souostrovní stát – neobešla by se bez ní bezkontaktní řešení, donáškové služby ani vyřizování státoobčanských záležitostí. A indonéská chuť na všechno nové plynoucí ze světa informačních technologií se ani po stržení ochranných masek nenasytila.
ExportMag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí
Tahounem AI jsou jednorožci
AI řešení v Indonésii využívají pochopitelně firmy-jednorožci, jako jsou logistické služby Gojek či obdoba platformy Amazon známá jako Tokopedia. Nákupní platforma Tokopedia dnes slouží stovkám milionů klientů a propojuje 11 milionů obchodníků, díky efektivitě modelů umělé inteligence pak generuje roční obrat odpovídající 1 % celé indonéské ekonomiky. Sílu umělé inteligence ale pociťuje i miliardová lifestylová aplikace sloužící jako vyhledávač cestovatelských zážitků a dopravních spojení Traveloka – využívání aplikace je efektivní právě díky vlastním in-house modelům strojového učení a maximální personalizaci obsahu dle kréda „know your customer“.
Indonéský vzdělávací systém neláme světové žebříčky a technické obory jsou tradičně slabou stránkou, kdy země vykazuje velmi nízký poměr promovaných inženýrů na 1000 obyvatel. Indonésie přesto jakožto epicentrum nového ekonomického růstu generuje vlastní softwarové firmy, které dnes dokáží oslovovat zkušené profesionály ze zahraničí.
Softwarová firma Nodeflux se zaměřuje na obličejové rozpoznávání, správu chytrých měst a datovou analýzu. Tradiční propojení na čínský trh do Indonésie přináší řadu softwarových firem, které zde nachází prostředí s nízkou mírou regulace, schopné pracovníky, ale především otevřené dveře na nový trh – jedním příkladem za všechny budiž AiBee. Softwarová firma Vexanium, po indonésku „vexaniumindo“, poskytuje první otevřený zdroj blockchainu v Indonésii. Právě tato firma si klade za cíl způsobit revoluci v decentralizaci financí na perspektivním indonéském trhu.
Jednou tak a jednou jinak
Náhled na nové AI technologie zůstává v Indonésii veskrze pozitivní. Navzdory evidentně negativnímu dopadu jejich zavádění na pracovní trh, který již nyní hladoví po nových pracovních pozicích, se vládě AI jeví jako katalyzátor ekonomické transformace. Není to ale zase tak dlouho, kdy se v Poslanecké sněmovně reálně diskutovala možnost zavedení cenzury do takové míry, že měla zasáhnout širší spektrum sociálních médií stejně jako oblíbený vyhledávač Wikipedia.
Od plošně kritizované cenzury informačních zdrojů se záhy ustoupilo, ale proměnlivé tropické počasí opět přineslo i změnu nálady parlamentářů, a tak se obdobná myšlenka resuscitovala o rok později, a totiž ve vztahu k čínské platformě TikTok, jejíž druhá nejpočetnější uživatelská základna pochází právě z Indonésie. Myšlenka ochránit spotřebitele od ztráty osobních údajů byla krátce poté zapuzena s ohledem na byznysové propojení na indonéského jednorožce Gojek. A tak se obavy o spotřebitelská práva a ochranu osobních údajů bleskurychle rozpustily a regulatorní opatření opět skončilo v koši. Bude tomu v případě AI stejně? Indonéské ministerstvo komunikace (Kominfo) zatím kroutí hlavou a zas a znovu se chystá připomínkovat zákon o elektronické komunikaci.
Hlavní využití AI
Umělá inteligence přináší řešení při snížení nákladů na infrastrukturu, při optimalizaci poskytování lékařské péče, při plánování vzdělávání, stejně jako pomáhá vládám vyhodnocovat a plánovat nové politiky, rozvíjet bezpečný digitální trh nebo poskytovat servis občanům. Indonésie vidí hlavní oblasti využití AI ve zdravotnickém sektoru, vzdělávaní a výzkumu, při budování potravinové bezpečnosti, rozvoji mobility a chytrých měst a konečně při realizaci reforem státní správy.
Na Západě se aktivně věnujeme legislativním nařízením s cílem regulovat AI a zajistit v ní prostor pro všechny hodnoty a lidská práva, čímž se nutně dostáváme na hranici, za kterou se AI firmám nebude tvořit zcela snadno. Oproti tomu přístup Indonésie je dosud orientovaný na přínos, který AI řešení mohou mít při naplnění ambiciózní národní hospodářské strategie Indonesia Vision 2045, a který udrží indonéskou ekonomiku ve stávajícím tempu.
Orientaci na zavádění umělé inteligence předznamenává již Strategie pro digitální ekonomiku 2030, vlastní Národní strategie pro umělou inteligenci 2020–2045 je pak ale nadmíru ambiciózní a vidí v AI řešení pro doslova kterýkoliv neduh, kterým země aktuálně trpí od těžkopádné státní správy přes přetížení zdravotnického systému k nízké kvalitě vzdělávání.
Z pohledu regulace se tak rozvoj AI v Indonésii dosud omezuje jen výstupy z pracovních skupin G20 o principech AI – inkluzivní a udržitelný růst, hodnoty vycházející z humanismu, transparentnost, bezpečnost a odpovědnost. Vedle těchto pak od roku 2019 platí prezidentské nařízení známé jako „jedna datová politika“, které předesílá principy správy dat – zodpovědné sdílení, přístup, standardizace dat a jejich interoperabilita, použití meta- a masterdat.
SWOT analýza Indonésie ve vztahu k AI
Silné stránky
- masivní demografická dividenda Indonésie a široká vrstva mladých se zájmem o moderní technologie
- bahasa indonesia jako sjednocující jazyk nejen Indonésie ale i širšího regionu jako výhoda pro modelování datasetů u jazykově orientované AI
- unikátní datasety vycházející z bohaté multietnické, religiózní společnosti s odlišnými kulturními přístupy
- vhodné internetové spojení a telekomunikační síť pro CCS – neustále se rozvíjející infrastruktura
- digitální trh s potenciálem růstu až 400 % do r. 2025
- vládní pobídky výzkumným programům (projekt RISPRO od LPDP fondu; Riset-Pro a PRIN od min. výzkumu a technologií) právní základ v oblasti etiky vztahující se taktéž na AI, tedy státní ideologie Pancasila
Slabé stránky
- nedostatečné znalost využití AI
- nízká míra kvalifikace absolventů oborů matematiky, IT, strojírenství
- minimum odborníků a lektorů, profesorů s odborností na AI
- nedostatek unikátních datasetů volně dostupných pro výzkum (např. jazykový korpus)
- internetová síť je snadno napadnutelná a zabezpečení dat je omezené
- většina univerzit a výzkumných institucí nevládne dostatečnou digitální infrastrukturou
- nízká míra investic do vývoje a výzkumu
- neorganizovanost stávajících digitálních dat
- nedostatečné propojení vývojářů na výzkumných institucích s průmyslem a privátním sektorem a nevyužitý potenciál této spolupráce
- chybí zaštiťující legislativa stanovující etický rámec vývoje AI a absence regulace sdílených dat a sdílené infrastruktury pro vývoj AI
- chybí dozorčí orgán
Příležitosti
- strategické dokumenty a akční plány podporující rozvoj inovativního prostředí (Golden Indonesia 2045, One-Data Indonesia 2019, Making Indonesia 4.0 Road Map atd.)
- megaprojekt nového hlavního města a orientace na smart technologie
- Společný sdílený univerzitní výzkum napříč regionem
- start-upové prostředí
Hrozby
- digitálnímu trhu vládnou importérské tech firmy především nadnárodního typu na úkor start-upů
- nekonzistentní zavádění legislativy pro AI
- talentovaní experti odcházejí do zahraničí za lepšími podmínkami
- obava z potenciálního narušení pracovního trhu v důsledku vykrytí řady služeb cestou AI aplikací a současně vysoká poptávka po pracovních místech