Pravidelně nástroj využívá 13 procent společností. Dalších třicet procent respondentů nicméně plánuje AI využívat v budoucnu. Data vyplývají z průzkumu Jhk.
„Předpokládáme, že využívání AI v rámci marketingu zažije v následujících letech ohromný boom a důležité je být u toho. V rámci naší společnosti můžeme využít neotřelé postupy což právě umělá inteligence nabízí,“ řekl účastník semináře Jhk k AI Dominik Skopec ze společnosti Austrotherm CZ, s.r.o., která se zabývá výrobou tepelných izolací.
AI je mezi jihočeskými firmami využívána především posledních šest měsíců, kdy zaznamenala velký boom. Oblast, kde se nejvíce uchytila mezi jihočeskými firmami jsou lidské zdroje, PR a marketing. „V dnešní době se umělá inteligence stává nedílnou součástí podnikání. Firmy rychle nacházejí způsoby, jak tuto inovativní technologii integrovat do svých firemních procesů s cílem zlepšit efektivitu, zvýšit produktivitu a dosáhnout konkurenční výhody. Umělá inteligence je důležitým nástrojem pro firmy, které chtějí zůstat konkurenceschopné a inovativní. Nikdy ale nesmíme zapomenout na to, že nejdůležitější devizou každé firmy budou lidé,” uvedl předseda představenstva Jhk Miroslav Dvořák.
Dotazníkové šetření na téma Využívání umělé inteligence v podnikání a podnikových procesech spustila Jhk na konci září. Cílem bylo zmapovat současný stav v oblasti AI a jejího využívání ve firmách, dále získat přehled o plánech a investicích firem v této oblasti. „Díky získaným datům může Jhk pružněji reagovat na potřeby firem v oblasti vzdělávání a školení zaměstnanců v této inovativní a rychle rostoucí oblasti,” doplnil ředitel úřadu Jhk Luděk Keist.
Do dotazníkového šetření se zapojilo 79 jihočeských firem se zastoupením ze všech okresů a velikostí podniků. Třetina respondentů ze zpracovatelského průmyslu. Pouze 35 % uvádí, že AI využívají ve svých firmách, pouze 13 % pravidelně.
Pozitivní je, že 30 % firem, které AI momentálně nevyužívají tak plánují učinit do budoucna. Ti, kteří nevyužívají AI jako nejčastější důvod uvádí nenalezení smyslu pro jejich podnikání, někteří nemají personální a finanční kapacity pro aplikování AI a každá desátá firma AI nevěří.
U většiny firem je momentálně využívání AI v testovacím procesu, kde firmy hledají způsoby využití, většinou za pomoci zdarma dostupných verzí bez nutnosti vyšších investic. Po půl roce využívání uvádějí respondenti jako největší přínos ulehčení práce svých zaměstnanců a všeobecné zvýšení produktivity podniku. Firmy už dlouhodobě vnímají potřebu a důležitost vzdělávání svých zaměstnanců, oblast AI tedy není ani v tom směru výjimkou a tak 60 % vzdělává nebo plánuje vzdělávat své zaměstnance v této problematice.