Rok a půl působí v kanceláři CzechTradu v Johannesburgu Petr Haramul, člověk z byznysu, který zná dobře potřeby českých exportérů. Na Jihoafrické republice ho fascinuje hlavně velikost tamního trhu, a tudíž i obrovské příležitosti pro tuzemské firmy.
Čím je Jihoafrická republika pro exportéry zajímavá?
Samotná Jihoafrická republika je trh s obrovským potenciálem a drobnými exportními bariérami. Navíc je to brána do subsaharské Afriky. Kdo chce exportovat do Namibie, Angoly, Botswany, Mosambiku nebo do kterékoliv další africké země na sever od Jihoafrické republiky, začíná byznys právě tam.
Vědí to čeští výrobci?
Prostřednictvím novinek z teritoria, zveřejňovaných na webových stránkách CzechTradu, seminářů, teritoriálně zaměřených konferencí nebo na B2B jednáních s firmami tyto informace českým exportérům předáváme.
Jak vstupují domácí firmy na tamní trh?
Ve většině případů musí mít lokálního distributora. Toho jim umíme najít, dovedeme zároveň prověřit, že se jedná o solidní firmu. Poté můžeme kontrolovat vstup dodávek na trh, tedy zda distributor dělá kroky, na kterých se dohodl se svým českým protějškem. Proniknout na jihoafrický trh bez místního partnera je velmi těžké. Každá firma, která tam působí, musí splňovat BBBEE — podmínku zaměstnávat minimálně 70 procent místních obyvatel musí dodržet i distributor, takže i takovou informaci je třeba před uzavřením obchodní dohody prověřit.
Mají české podniky v JAR své pobočky?
Je jich minimum, ale jsou takové. Teď jsme zrovna spolupracovali se dvěma firmami z oboru vodohospodářství a energetiky, které do toho šly. Dlouhodobě tam působí například Hutní montáže, které vyhrály tendr na subdodávku pro firmu Hitachi, jež se podílí na stavbě největší uhelné elektrárny na světě.
Desatero pro obchodování s Jihoafrickou republikou
Jak domácí exportér zjistí, že se v zemi chystá nějaký zajímavý tendr?
Dozví se to u nás v CzechTradu. Například teď, protože je velký problém s nedostatkem vody, bude Kapské Město vypisovat tendr na reverzní osmózu, tedy odsolování mořské vody a produkci vody na zavlažování i té pitné pro domácnosti. Jakmile se o podobné zakázce přes naše kontakty dozvíme, posíláme informace na centrálu CzechTradu, která je zveřejňuje na webu Businessinfo.cz, a zároveň kontaktujeme přímo české firmy, které by to mohlo zajímat. Představitelé těchto podniků si ovšem musí v rámci rozhodování, zda se do tendru přihlásí, zvážit všechny okolnosti včetně větší vzdálenosti JAR, která je pro zajímavost ještě o sto kilometrů dál než Peking.
Je velká vzdálenost podstatnou bariérou?
Nijak zvlášť, jen je třeba volit lodní dopravu zboží, nikoliv leteckou, která je příliš nákladná. České firmy se vesměs domluví a posílají své zboží jedním kontejnerem. Bariérou mohou být nezbytné certifikace výrobků, jejichž získání je časově náročné. Systém jejich vystavení je sice jasně dán, ale jde o administrativně náročný proces. Ovšem jakmile výrobce získá certifikáty v Jihoafrické republice, může pak prodávat i v dalších zemích subsaharské Afriky, kde tyto dokumenty platí.
Jak to vypadá s bezpečností v JAR?
Johannesburg patří k nebezpečným městům, takže obezřetnost je nanejvýš žádoucí. Je nutné dodržovat bezpečnostní pokyny, jak se chovat a kudy chodit. Obchody jsou ovšem bezpečné. Jihoafrické podniky si financování svých obchodů zajišťují bez větších potíží, byť jsou úvěrové sazby kolem 10 procent, což je pro Evropu šílené číslo, ale tam jsou na to zvyklí. V Johannesburgu působí všichni největší bankovní hráči, kteří jsou připraveni na akreditivy, investice i úvěry. Akreditivy jsou nejjednodušší a nejčastější formou financování obchodů.
Agentura CzechTrade připravuje veletrhy se společnou českou účastí.
Soustředí se na obory potravinářství, vodohospodářství, energetika a důlní průmysl.
Využíváte pro posílení tuzemského exportu do této země i nějaké mise?
Osvědčují se nám, letos v březnu jsme měli jednu smíšenou, které se účastnilo osm firem zejména z oboru energetiky, vodohospodářského průmyslu a zbrojaři. Pro dvoustranná jednání na půdě Johannesburské obchodní komory, se kterou jsme po více než ročním jednání uzavřeli dohodu o spolupráci, se nám podařilo získat řadu silných partnerů. Na začátku příštího roku chceme uspořádat misi do Johannesburgu pro dodavatele v oboru obnovitelných zdrojů a zdravotnictví, které je na vysoké úrovni. Rádi bychom se dostali na jihoafrický trh s nemocničními lůžky firmy Linet, která se svými produkty postupně proniká do celého světa. Věříme, že zájem bude i o různé potravinové doplňky a vitaminy.
Hodně drahá je nejspíš účast na odborných veletrzích. Vyplatí se?
Veletrhy jsou nákladnou záležitostí, ale určitě mají smysl, protože na nich se navazují první osobní kontakty. Kontrakt tam nepodepíšete, ale pro vstupní jednání je to výborná platforma. Letos v květnu jsme měli několik firem na veletrhu energetiky a vodohospodářství African Utility Week v Kapském Městě. Zúčastnilo se ho 7500 lidí z byznysu. Prezentovali se tam výrobce kotlů Benekov z Horního Benešova, firmy zabývající se čištěním vody Antares‑AZV z Přerova a Mega ze Stráže pod Ralskem a výrobce transformátorů ETD Transformátory. Návštěvy potenciálních partnerů na stáncích samozřejmě nenecháváme náhodě, zveme je jménem CzechTradu. Přítomnost zástupců firem na veletrhu je důležitá, protože na místě mohou potenciálním zájemcům představit technickou specifikaci nabízených produktů.
Jaká je historie obchodních kontaktů s Jihoafrickou republikou? Jaký zvuk tam mají české výrobky?
Československo dříve do země dodávalo ve velkém hlavně strojírenské výrobky. Dodnes tam fungují elektroměry s nápisem Made in Czechoslovakia. Poté se vzájemný obchod úplně propadl, jednak po roce 1989 a také po pádu apartheidu a nástupu prezidenta Nelsona Mandely v roce 1994.
Po roce 2010 otevřela agentura CzechTrade v Johannesburgu svou kancelář, protože bylo jasné, že země skýtá pro české exportéry velké možnosti. Zatímco v Evropě i Asii se hraje o cenu, až se marže dostávají téměř na nulu, na jihu Afriky jsou stále slušné. Navíc je to velký trh, jen v Jihoafrické republice žije oficiálně na 50 milionů lidí, další miliony proudí do této bohaté země ze severu neoficiálně.
Země se rozvíjí a potřebuje přesně ty typy dodávek, v nichž mělo Česko vždy špičkové know‑how a dobré jméno. Ovšem následkem předchozího propadu ještě nemá nová značka Made in Czech Republic tak dobrý zvuk jako ta předchozí. Ale už se to začíná lámat, když se k tomu přidají dobré reference, nejlépe z Velké Británie nebo Nizozemska, je napůl vyhráno.
Petr Haramul, ředitel kanceláře CzechTradu v Johannesburgu, petr.haramul@czechtrade.cz
Petr Haramul po studiu na Západočeské univerzitě v Plzni a Univerzitě Jana Amose Komenského v Praze pracoval v soukromém sektoru jako obchodní ředitel Sixt Leasing Czech Republic a posléze jako ředitel Sanocreditu. Od roku 2015 působí v CzechTradu. Ve volném čase rád sportuje, cestuje a věnuje se historii.
Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autorka článku: Ivana Gračková.