Video + podcast

Jiří Rak (CzechTrade): Brexit přinesl komplikace hlavně pro menší firmy a e-shopy

Pro větší a zkušené exportéry brexit neznamená nic zásadně nového, říká Jiří Rak, ředitel zahraniční kanceláře agentury CzechTrade pro Velkou Británii a Irsko.

Pro menší firmy, které s vývozem začínají nebo obchodují jen v rámci EU, je to ovšem zásadní změna a novinka, na kterou musí reagovat.

Obsah videa

Odkaz se otevře v novém okně na příslušném místě.

Zpět na začátek

Přepis rozhovoru Martina Ziky s Jiřím Rakem

Martin Zika: Jak vnímáte to, co se od začátku roku děje v oblasti vzájemném obchodu mezi Českou republikou a Velkou Británii poté, co Velké Británie skončilo přechodné období?

Jiří Rak: Došlo k zásadní změně. Z pohledu českého exportéra se Velká Británie stala třetí zemí, se všemi důsledky z toho vyplývajícími. To znamená, že zboží nyní podléhá celnímu odbavení, exportér je povinen ke každé zásilce vystavit celní deklaraci, tedy musí mít i registraci u Celního správy ČR, dále tzv. EORI číslo pro CZ. Na to zboží se pak může vztahovat i nějaké další omezení z hlediska certifikací, použití nebo kontrol zboží živočišného či rostlinného původu.

Ilustrační obrázek

Pro větší a zkušené exportéry to nicméně není nic zásadně nového. Ten, kdo už nyní vyváží do Spojených států, Ruska nebo Turecka, tedy zemí, které nejsou v EU, tak vlastně pokračuje dál v tom, co už má nějak zažité. Ale speciálně pro menší firmy, které s vývozem začínají nebo obchodují jen v rámci EU, to je zásadní novinka a změna, na kterou musejí reagovat.


MZ: Co tedy vlastně Dohoda o obchodu a spolupráci Evropské unie a Velké Británie fakticky změnila? Nedávno jste v médiích říkal, že v ní není zahrnutý mj. vývoz služeb, což třeba firmám, které zajišťují montáže technologií působí značné problémy. Jaká případná další úskalí v dohodě jsou a jak se projevují v každodenním fungování zejména menších firem?

JR: Dohoda naštěstí byla podepsaná včas, takže si oddechli všichni obchodníci v Británii a asi i v České republice. Protože kdyby se to nestalo, tak na nás okamžitě padne celní zatížení podle celních tarifů a pro některé zboží by to bylo velmi nevýhodné: desetiprocentní cla na auta nebo na autodíly, možná i víc, by nás zásadně znevýhodnila oproti zemím, které tu dvoustrannou dohodu. Například Turecko nebo Jižní Korea.

Každopádně dohoda spoustu věcí neobsahuje, a s tím jsme se setkali v lednu a únoru, resp. už v prosinci. Jde o to, že firmy tady byly zvyklé vysílat své zaměstnance na práci do Velké Británie, a najednou narazily na to, že tito lidé musí mít pracovní víza. Předpisy obsahují určité výjimky, které práci bez víz povolují. Týká se to umělců, sportovců, ale také pracovníků, kteří jedou do země na montáž zboží, jež firma zároveň dodává. Ale pokud cestují pouze na montáž nějakého jiného zboží, musejí čelit výrazným komplikacím. Velká Británie si totiž začala hlídat svůj pracovní trh.

SPECIÁL portálu BusinessInfo.cz: Brexit očima podnikatelů

Vízum pak musí zajistit místní britská firma. Ne všechny firmy ovšem mají licenci, aby toto mohly dělat. Stojí to minimálně dva tisíce liber, plus k tomu jsou další podmínky, takže to je velká komplikace. To v této době není asi ani v nebližší době nebude. Další věc, která se změnila, s týká prodeje B2C, tedy hlavně českých e-shopů, které měly v nabídce zboží a dodávaly ho konečnému uživateli ve Velké Británii. Ty musejí od Nového roku účtovat do ceny britské DPH a tu jsou povinné odvádět britským daňovým úřadům.

To je pro menší firmy velká komplikace a máme už informace, že několik českých exportérů takového zboží ukončilo nebo pozastavilo. Dá se to obejít: když si najdete místní e-shop, tak povinnost DPH padá na něj, anebo když prodáváte přes Amazon nebo Marketplace, je povinen to dělat on.


MZ: Když jsme u té dohody, premiér Boris Johnson se nedávno vyjadřoval v tom smyslu, že ohrožuje britské podnikatele i spotřebitele a že bude potřeba měnit, přestože po uzavření vyhlašoval, jak je skvělá. Je podle vás možné, že se bude upravovat?

JR: Momentálně nemáme zprávy, že by se intenzivně jednalo o doplnění nebo vylepšení dohody. Je ale možné, že zesílí tlak britských podniků na vládu, protože není vyloučené, že začnou chybět kvalifikované pracovní síly, jak jsme se o tom před chvílí bavili. Mohla by tedy teoreticky proběhnout nějaká další jednání, která by vedla k doplnění nebo vylepšení dohody. Momentálně ale nemáme tady v Londýně zprávy, že by se něco takového dělo.


MZ: Už jste zmiňoval některé potíže, s nimiž se teď čeští exportéři potýkají. Jsou nějaké další, kvůli kterým se na vás obracejí?

JR: V prosinci, v lednu a začátkem února k nám směřovaly dotazy exportérů, a to velmi intenzivně. Denně jsme měli telefonáty nebo e-maily, a firmy opravdu nevěděly, co je čeká a jak se mají připravit. Od té doby ovšem jejich četnost významně klesla a dnes už je to spíše výjimka. Takže se zdá, že čeští exportéři se už s tím seznámili, a teď už si u nás pouze potvrzují, jestli to chápou správně. Toto je zásadní změna, která mimo jiné znamená, že obchod nezkolaboval a pokračuje. Byť samozřejmě dál trvají problémy, o kterých jsme se bavili. I od velkých hráčů exportu, jako je třeba Škoda Auto, máme potvrzeno, že ano, že se adaptovali a funguje jim to. Takže si myslím, že „brexit OK“, a jedeme dál.


MZ: Mluvil jste o tom, že některé firmy v důsledku nových pravidel musely výrazně omezit nebo třeba i zastavit export do Velké Británie.

JR: Ano, jsou to spíše menší firmy, pro které je vlastně novinka, že vyváží mimo EU. Ještě bych ale rád zmínil, že také podstatně zdražila doprava mezi Evropou a Velkou Británii. Hodně speditérů přestalo vozit, prostě si nechtějí prostě komplikovat život. Často se totiž stane, že když kamion veze kusové zásilky, a nějaký doklad je udělaný špatně, potom musí stát. Takže proto jich nejezdí tolik a ti ostatní zdražili. Máme signály, že v lednu a únoru došlo ke zdražení asi o 80 liber na paletu.


MZ: V médiích jste mluvil také o tom, že se do budoucna trochu obáváte o český automobilový průmysl. Zaznamenal jsem, že v podstatě totéž říká místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk. Podle něj nám při přechodu na elektromobily hrozí, že na nás zbude černý Petr, protože se budou znova rozdávat karty a zásadní roli bude hrát Čína. Jak to tedy vnímáte?

JR: Předně platí, že Velká Británie je velmi významným partnerem pro české výrobce, a to nejenom automobilů jako takových, ale i dílů. Například dodávky britským výrobcům Jaguar, Land Rover, Nissan a dalším fabrikám jsou docela významné. Já jsem se v rozhovoru pro iDnes snažil působit pozitivně, jenže oni si pak do titulku vybrali tuhle jednu věc, že máme problémy s exportem Škody Auto. O tom si ale myslím, že to není až tolik záležitost brexitu, jako spíš covidu. Prodeje aut totiž v Británii propadly významně, možná meziročně nejvíc za posledních čtyřicet let.

Ilustrační obrázek | Herrndorff / Shutterstock.com

Auta se jednak tolik neprodávají, protože se nejezdí, lidé jsou prostě doma. Ale ani místní výroba nejede tak, jak by měla. Takže to je spíš problém z hlediska omezení kvůli pandemii covidu, než že by to byl důsledek brexitu. Díky tomu, že máme dohodu podepsanou, tedy máme vlastně nulová cla, tak se pro nás se nic nemění. Nejsme v žádné nové nevýhodě vůči jiným konkurentům nebo místní výrobě.


MZ: Poslední statistiky opravdu ukazují, že vzájemný obchod mezi ČR a Velkou Británií meziročně klesl. Vy to tedy připisujete zejména covidu, ale v tuhle chvíli je pravděpodobně ještě těžké soudit, co přesně má vliv a jaký, protože faktorů, které v tom hrají rolu, asi bude víc.

JR: Ano. Objem obchodu pochopitelně klesl. Bylo to hlavně kvůli covidu, a zejména proto, že náš export stojí z velké části na automotive, který se zhoršil obecně všude. Už máme čísla za první období letošního roku a je na nich vidět, že letos v lednu byl propad velmi výrazný. Ovšem i v porovnání s naším exportem do Německa nebo jiných zemí, které jsou pochopitelně taky postižené pandemií. Což může být částečně kvůli brexitu, jelikož se firmy se předzásobily, aby se pravě v lednu vyhnuly očekávaným problémům. A tak listopad a prosinec byly velmi silné, protože se zaplňovaly sklady, ať už v oblasti automotive nebo třeba piva. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet dál.

Ilustrační obrázek

Ještě bych dodal, že Velká Británie se s brexitem evidentně vyrovnává. Její ekonomika je skutečně silná, nezapomeňme, že je druhá nejsilnější v Evropě a asi pátá nebo šestá na světě. Takže to jistě zládne líp, než kdyby došlo třeba k „czexitu“ nebo kdyby z EU vystoupila nějaká jiná menší země. Británie má určitou výhodu, mimo jiné vazby na svoje bývalé země Commonwealthu, dlouhodobé vztahy se Spojenými státy a také to, že Britové jsou hrdí a připravení se s tím poprat. Většina byznysmenů brexitu lituje, ale často od nich slyším, že to prostě zvládnou. Říkají „neporazil nás Napoleon nebo Hitler, tak nás ani Brusel neporazí“.


MZ: Nicméně podle těch informací, které už máme k dispozici, Britové brexit pocítí poměrně výrazně. Třeba podle deníku The Economist zemi čeká nemalý ekonomický pokles, některé firmy z Londýna se přesouvají do kontinentální Evropy, což platí i pro řadu pracovních míst atd. I tak to podle Británie zvládne dobře.

JR: Ano, já si to myslím. K poklesu dojde. Predikovalo se, že by to mohlo být 1,5 % HDP v roce 2021, ale v roce 2022 a dál už by tenhle výpadek ekonomika mohla doplnit. Vývoz a ekonomika celkově bude šlapat víc, bude mít zase jiné stimuly, jiné výhody díky odchodu z unie. Teď se všechno zamlžuje v důsledku pandemie, takže těžko odhaduje, jestli k propadům dochází kvůli brexitu nebo covidu. Ta kombinace může být samozřejmě nebezpečná, a to možná až fatálně, ale stále si s kolegy myslíme, že to Británie díky své síle zvládne.


MZ: Vraťme se ještě k českým firmám. Jak vlastně CzechTrade může českým vývozcům do Británie v tuto chvíli pomoct a co především pro ně děláte?

JR: Už jsem zmiňoval dotazy exportérů, které nám stále chodí, odpovídáme na ně podle našich nejlepších možností a vědomostí. Máme tady i právní kancelář, se kterou konzultujeme některé aspekty. Dělali jsme i online seminář na téma brexit, byl velmi úspěšný, zcela jsme naplnili kapacitu, účastnili se zástupci víc než sta firem. A pak bylo důležité, že na portálu BusinessInfo.cz vznikl speciál Brexit očima exportérů. Tam jsme začali dávat všechny naše články o brexitu, jsou tam nejčastější otázky a odpovědi českých firem, záznamy z různých vystoupení a rozhovory s firmami, které se s brexitem potýkají. Všechno je na jednom místě, což považuji ze velmi užitečné. Budeme samozřejmě pokračovat dál.


MZ: Kdybyste teď měl firmám, které ještě nemají britský trh prozkoumaný a chtěly by na něj začít vyvážet, poradit, jak na to, co byste jim doporučil?

JR: Na konci března jsme pořádali dvoudenní konzultace s českými firmami online, proběhlo jich dvacet osm. Měli jsme tam firmy, které zajímá britský trh a chtějí se na něj dostat. Nabízíme jim, že se podíváme na jejich zboží a připravíme analýzu jaké mají šance a jestli to za to opravdu stojí. A pokud ano, což je většina případů, tak pro ně máme naši asistenční službu. Tedy vytipování vhodných partnerů, jsme schopni v těchto firmách také dohledat pomocí placených aplikací konkrétní lidi s kontakty a u klíčových lidí pak zjistit zájem o výrobek nebo službu. Českým vývozcům bych tedy doporučil, aby se britského trhu nebáli. Je opravdu velký, čítá šedesát šest milionů obyvatel a vyznačuje se slušnou koupěschopností. Takže za pokus Británie určitě stojí.

Zpět na začátek

Pravidelně aktualizované informace o současné situaci ve Velké Británii

• Teritorium: Evropa | Velká Británie | Zahraničí

Doporučujeme