V době lockdownů, kdy lidé často neměli mnoho jiných variant pro vyžití ve volném čase, obrovsky vzrostla v Česku i v celé Evropské unii popularita cyklistiky. Za loňský rok tak byla poptávka realizovaná na internetu v ČR meziročně vyšší o 68 procent. Na Slovensku rostla vloni jízdní kola o 65 procent, v Maďarsku o 61 procent.
Kolik stálo loni nejdražší kolo prodané v ČR? Více v plné verzi článku na EXPORTMAG.CZ
To je pro český tradiční obor ta dobrá zpráva. Tou horší je, že kriticky váznou dodávky dílů, což brzdí výrobu. „Pandemie ovlivnila dodavatelské řetězce. Výrobci se potýkají jak s nedostatkem konkrétních komponentů, tak i celých kol v případě, že mají výrobu objednanou v asijských továrnách,“ uvádí ředitel proexportní agentury CzechTrade Radomil Doležal. Výrobci bicyklů se tak ocitli v podobné situaci, v jaké jsou automobilky nebo producenti elektroniky, kteří také marně vyhlížejí díly z Asie.
Největší zájem je o horáky
Problémy se subdodávkami potvrzuje například Tomáš Jungr, jenž vede e-shop a marketing v českobudějovické společnosti Bohemia Bike. Ta stojí za značkou Leader Fox, která patří v souladu se svým jménem k lídrům mezi tuzemskými výrobci jízdních kol. „Vzhledem k problémům s dodávkami dílů z Asie je na trhu kol nedostatek. Některé díly jsou stále nedostupné, a proto jsme nuceni upravovat specifikace našich jízdních kol a elektrokol, aby výroba nestála,“ vysvětluje Tomáš Jungr. „Největší zájem pozorujeme o horská jízdní kola a elektrokola všech typů, avšak na našem B2B e-shopu se moc dlouho neohřejí žádné typy. V minulých letech se rychlé vyprodání týkalo jen několika vybraných modelů. Od začátku pandemie covidu se to ale týká téměř všech modelů,“ dodává. Firma vyváží 40 procent své produkce do zahraničí. Především do Nizozemska, Francie, Německa, Rakouska a na Slovensko.
Roční prodeje v Unii překročily 20 milionů kusů
Prodej kol v Unii přehodil na rychlejší převod už před pandemií. Ze zhruba 13 milionů prodaných bicyklů v roce 2015 vzrostl počet až na víc než 20 milionů kusů v roce 2019. Ve stejné sezoně vzrostl také počet lidí pracujících v tomto průmyslu – meziročně skoro o 15 procent na 60 tisíc přímých zaměstnanců a dalších 60 tisíc pracovníků, kteří jsou na obor navázáni nepřímo. Tři největší evropské výrobní velmoci v tomto odvětví jsou Itálie, Německo a Portugalsko.
Hlavní impulzy pro rozkvět oboru jsou dva – rostoucí popularita sdílených kol v evropských městech a boom prodeje elektrokol. Těch se předloni prodaly v EU tři miliony. Evropská konfederace výrobců jízdních kol navíc předpokládá, že prodej v tomto segmentu se už do roku 2025 víc než zdvojnásobí na 6,5 milionu prodaných kusů. V Česku se předloni vyrobilo na 80 tisíc elektrokol a jejich podíl dál roste i v době pandemie.
Podle odborníků dostane letos evropský trh jen zhruba polovinu jízdních kol, než kolik by byl při současném nákupním apetitu schopen pozřít. Převis poptávky nad nabídkou se vedle dlouhých čekacích lhůt propisuje samozřejmě také do cen, které se oproti loňsku zvýšily asi o polovinu.
Tomáš Stingl
Které jsou nejprodávanější české značky jízdních kol? Více v plné verzi článku na EXPORTMAG.CZ