Tato trať je nedílnou součástí evropského železničního koridoru TEN-T Skandinávie-Středomoří a je rovněž financována z fondů PNRR.
S aktivací trasy Cancello–Frasso očekávané v roce 2025 bude možné cestovat přímo z Bari do Neapole za 2 hodiny a 40 minut, nyní cesta trvá minimálně 4 hodiny. Po dokončení celého díla bude do roku 2028 možné cestovat z Bari do Neapole za pouhé dvě hodiny, do Říma za tři hodiny a z Lecce a Taranta do hlavního města za čtyři hodiny.
ExportMag.cz: Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy
Práce již nyní představují hnací sílu rozvoje území a vytváření pracovních míst. Je zapojeno kolem 7000 lidí, včetně inženýrů, techniků a dělníků, a je také zapojen dodavatelský řetězec dvou tisíc společností včetně subdodavatelů. Aktuálně na trase započaly důležité práce: dva mechanické krtky (Tunnel Boring Machine. TBM) byly spuštěny v Kampánii a Puglii. Na trase Apice-Hirpinia vyrazí TBM Futura tunel Rocchetta o délce přibližně 6,4 kilometru.
Druhý TBM vyhloubil na stejné trase přibližně 90 % tunelu Grottaminarda. Práce na úseku Apice-Hirpinia s investicí přibližně 628 milionů pověřila RFI Hirpinia AV Consortium (Webuild), pod vedením společnosti Italferr.
Mezitím na úseku Orsara–Bovino TBM Marina vyrazí první ze dvou tubusů tunelu Orsara o délce přibližně deseti kilometrů. Práce na tomto úseku s investicí přibližně 562 milionů svěřila RFI konsorciu Orsara-Bovino AV Consortium (Webuild a Pizzarotti), pod vedením společnosti Italferr.