Podle prvotních signálů si sice globální automobilky, a to včetně společností Hyundai Motor Co., Kia Corp., Tesla, Toyota a Volkswagen a výrobci baterií jako LG Energy Solution Ltd., SK Innovation Co., Samsung SDI CO., CATL a Panasonic navzájem konkurují, ale současně vytvářejí partnerství pro vstup na trh s recyklací baterií.
Dle analytiků korejské společnosti SNE Research se recyklace a opětovné použití baterií ukazuje jako vzkvétající průmyslové odvětví uprostřed globálních iniciativ vlád i soukromého sektoru, které mají zabránit tomu, aby se desítky tisíc tun lithium-iontových baterií nedostaly na skládky, které by ohrožovaly životní prostředí.
Trh s recyklací baterií EV se podle předpovědi SNE Research do roku 2040 zvýší na více než 74 mld. USD ze současných 340 mil. USD.
Vzhledem k tomu, že americká administrativa v čele s prezidentem Bidenem má za cíl dosáhnout 100 % čisté energie do roku 2035 a čistých nulových emisí do roku 2050 a vedoucí představitelé ostatních zemí včetně Jižní Koreje a evropských států mají podobné cíle, mohl by trh s recyklací baterií růst ještě rychleji.
S rostoucí produkcí lithium-iontových baterií roste i zájem o recyklaci mezi třemi hlavními korejskými výrobci baterií EV.
Společnost SK Innovation nedávno uvedla, že do začátku příštího roku postaví svůj první závod na recyklaci kovů z baterií s cílem uvést jej do komerčního provozu do roku 2025. Společnost taktéž zmínila, že již plánuje vybudovat závod BMR i v zámoří za účelem recyklace vyřazených baterií.
Další korejská společnost LG Energy Solution nedávno prohlásila, že jejím dlouhodobým cílem je vytvořit hodnotový řetězec v oblasti baterií EV od těžby surovin až po výrobu a likvidaci baterií. LG Energy Solution, která vytvořila Ultium Cells LLC, společný podnik EV pro baterie s General Motors Co., podepsala obchodní smlouvu s americkou společností i s „podmínkou“ recyklace baterií, protože jinak by nemohla vstoupit na americký trh.
Samsung SDI zase uzavřela partnerství s korejským výrobcem elektrických autobusů a baterií PMGROW Corp. pro vstup na trh s recyklací baterií.
Opětovné použití EV baterií – skladování energie (Energy Storage System – ESS)
Skladování energie se věnuje stále větší pozornost po celém světě díky rostoucí popularitě výroby energie z obnovitelných zdrojů, jejíž výroba je však méně stabilní než výroba energie z neobnovitelných zdrojů, jako jsou ropa a plyn. ESS je ale schopna stabilizovat dodávky obnovitelné energie prostřednictvím jejího skladování.
Hyundai Glovis Co., logistická jednotka skupiny Hyundai Motor Group, již v únoru tohoto roku uvedla, že se spojuje s LG Energy ES a KST Mobility Co., která provozuje platformu Macaron Taxi pro dopravu EV pro pronájem a recyklaci baterií.
Mezitím společnost Hyundai Motors uvedla, že se spojila s UL LLC, americkou společností pro testování a certifikaci bezpečnosti baterií, za účelem vývoje systémů pro skladování energie (ESS) založených na vyřazených bateriích.
Hyundai Kia, sesterská firma Hyundai Motors, uzavřela partnerství se společností SK Innovation v oblasti recyklace kovů z baterií.
Korejští výrobci baterií také rozšiřují své podnikání v oblasti ESS doma i v zahraničí.
Použité baterie a těžba cenných surovin přímo ve městech (platforma Urban Mining)
Již zmiňovaní analytici společnosti SNE Research uvedli, že těžba klíčových surovin pro baterie, jako jsou lithium, kobalt a nikl z použitých baterií, bude stále výhodným a rychle se rozvíjejícím obchodem, jelikož klasická těžba a zpracování uvedených surovin značně znečišťuje životní prostředí následnými emisemi uhlíku.
Tim Johnston, předseda představenstva společnosti Li-Cycle, start-upu recyklace v Torontu, nedávno řekl, že bez „městské těžby“ ve velkém měřítku by očekávaný nedostatek surovin pro baterie spolu s boomem EV mohl být jako arabské ropné embargo z roku 1973, kdy ceny benzínu v USA do čtyř měsíců vzrostly až čtyřnásobně.
Pro „městskou těžbu“ hovoří např. i koncentrace oxidu lithného, kterého je v lithiových rudách v nejlepším případě 2 až 2,5 %, zatímco v městské těžbě je koncentrace čtyřikrát až pětkrát vyšší.
Americká Tesla uvedla na začátku tohoto měsíce, že její recyklační technologie umožňuje společnosti získat přibližně 92 % materiálů z vybitých baterií.
Zatímco japonský Nissan Motor znovu používá staré baterie z vozů Nissan Leaf, německý Volkswagen nedávno otevřel svůj první recyklační závod v německém Salzgitteru a plánuje během pilotní fáze recyklovat až 3600 bateriových systémů ročně.
Závěrem se nabízí otázka zapojení českých firem, jak do procesu vlastní recyklace baterií ať už prostřednictvím evropského sdružení Reneos a jeho českého partnera ECOBAT, tak i do jejich využití jako ESS. Zde by mohly svou roli sehrát i firmy, které se v zastoupení agentury CzechInvest zúčastnily veletrhu Interbattery 2021 (BOCHEMIE a.s., DEVINN s.r.o., EnergyCloud, a.s., EVC Group s.r.o., GWL).