Zdroj: CzechTrade

Kalifornie je tahounem elektromobility a kolébkou inovací

Ještě koncem minulého století by v souvislosti s automobilovým průmyslem Kalifornii nikdo nezmínil; leda v souvislosti s dusivým smogem, který hustá doprava způsobuje. Vývoj ale nabral nový směr.

Kalifornie se stala největším bojovníkem v USA proti klimatické změně a její obyvatelé hojně přesedají do elektromobilů. Dle nové legislativy by se v tomto státě – podobně jako v Evropské unii – od roku 2035 měla prodávat jen auta bezemisní, respektive čistě elektrická, hybridní nebo vodíková. A se vznikem společnosti Tesla se Kalifornie dostala i na přední místo automobilových výrobců.

Ilustrační fotografie

Kalifornie, známá především jako světové centrum inovací a technologického pokroku, je zároveň nejsilnější ekonomikou Spojených států amerických. Její hrubý domácí produkt tvoří 14 % HDP celé země, a kdyby byla samostatným státem, byla by také pátou největší ekonomikou na světě, před Francií nebo Indií.

Alpská kvalita skrytá pod cizí značkou

Přestože historicky Kalifornie nebyla důležitým centrem amerických automobilek, sehrála i tak velmi významnou roli ve formování automobilového průmyslu. Jako první stát v roce 1968 zavedla emisní standardy pro automobily za účelem snížení znečištění, které se později rozšířily do celých Spojených států a vedly k celosvětovému rozmachu využívání katalyzátorů. V čele technologického pokroku, který ovlivňuje budoucnost automobilového průmyslu a dopravy, zůstává Kalifornie dodnes, zejména s ohledem na přechod k čisté mobilitě a bezemisním automobilům.

Pionýr přechodu k bezemisní mobilitě

V roce 2022 schválila kalifornská administrativa novou legislativu, podle které musí být všechna nová osobní a lehká nákladní auta prodaná ve státě od roku 2035 buď hybridní, elektrická, nebo vodíková. Podle zákonodárců přinese přechod k bezemisní mobilitě 25% snížení uhlíkových emisí. Očekává se, že tento krok povede ke snížení výdajů na zdravotnictví ve státě o 26 miliard dolarů.

Ilustrační fotografie

Podobně jako v případě katalyzátorů i tady zafungovala pozice Kalifornie jako „trendsettera“ a stejnou strategii přijalo následně dalších 14 amerických států, které společně reprezentují 40 % automobilového trhu v USA. Podle California New Car Dealers Association se jen v Kalifornii v roce 2022 prodalo přes 1,6 milionu aut, což je víc než v jakémkoliv jiném americkém státě.

Pobídky pro spotřebitele i pro výrobce

Tranzici k bezemisní mobilitě kalifornská administrativa podporuje také prostřednictvím škály pobídek určených pro místní spotřebitele, z nichž velká část cílí specificky na nízkopříjmovou část populace. Například v rámci programu Clean Car4All mohou žadatelé získat podporu ve výši až 9500 dolarů na vyřazení starých typů vozidel a nákup ekologičtějších alternativ.

Velké investice a cesta k elektromobilitě v Mexiku

Většina dostupných pobídek je posuzována na základě kritérií, jako jsou roční příjem, místo trvalého bydliště a stáří a typ současného auta. Celkově by kalifornská vláda měla spotřebitelům v rámci těchto pobídek rozdat přes miliardu dolarů.

Z pohledu výrobců automobilů se dá bez nadsázky říct, že kalifornská přelomová legislativa odstartovala novou éru autoprůmyslu. Výrobci nejen v USA, ale po celém světě investují nemalé částky do navýšení výroby bezemisních aut, aby uspokojili budoucí poptávku. A americká vláda má i pro výrobce připraveny štědré pobídky v rámci federálního programu Inflation Reduction Act.

V současnosti ve Spojených státech vyrábí elektromobily 44 továren a automobilky jako Toyota, Ford nebo Hyundai oznámily další investice do výroby baterií a montážních linek. Ač se tyto projekty realizují z velké části v jiných amerických státech, závazek Kalifornie k přechodu na stoprocentně čistou mobilitu podpořil příliv nových investic do Spojených států ve výši přes 40 miliard dolarů.

Ilustrační fotografie

Víc než třetina hybridní a bezemisní

Z dat zveřejněných v listopadu minulého roku je jasné, že cesta k bezemisní mobilitě bude pro Kalifornii o poznání jednodušší než v ostatních státech. Vyplývá z nich totiž, že každé páté registrované auto ve státě v loňském roce bylo elektrické. V kombinaci s dalšími typy bezemisních nebo hybridních aut to byla dokonce víc než třetina. Pro srovnání – v celých Spojených státech amerických tvoří tyto typy aut pouze 7 % celkového trhu.

Turecko míří vstříc elektromobilitě národním vozem

V současnosti je v Kalifornii registrován víc než milion elektromobilů. S ohledem na predikce kalifornských představitelů, kteří očekávají, že v roce 2035 by jich mělo být okolo 12,5 milionu, se nabízí otázka, zda je na takto prudký vývoj připravena i místní infrastruktura. Řidiči dnes mohou svá elektroauta nabít v jedné ze 100 tisíc veřejných a sdílených dobíjecích stanic v Kalifornii, což je nejvíc ve Spojených státech.

V roce 2022 navíc zveřejnila místní administrativa plán, který počítá s investicemi do nabíjecí infrastruktury ve výši 2,9 miliardy dolarů. Dle tohoto plánu by mělo být v Kalifornii do roku 2025 k dispozici zhruba 250 tisíc dobíjecích stanic.

Auta bez řidičů

Elektromobilita a tranzice k bezemisní mobilitě nejsou jedinými inovacemi, o kterých se v Kalifornii v souvislosti s automobilovým průmyslem v současnosti diskutuje. Důležitým tématem, kterému se věnují jak velké technologické firmy, tak automobilky a v neposlední řadě i místní úřady, je autonomní řízení.

V okrese Contra Costa, na východním pobřeží sanfranciského zálivu, se nachází GoMentum, největší testovací polygon pro autonomní mobilitu ve Spojených státech. Na bývalé námořní základně o rozloze 8,5 km je dnes vybudovaná síť silnic s funkcemi, jako jsou křižovatky, podchody, nadjezdy, kruhové objezdy, přechody pro chodce nebo například semafory tak, aby simulovala různá prostředí v běžné dopravě. Funkce autonomního řízení zde testují jak světové automobilky, jako jsou například Mercedes Benz, Toyota nebo General Motors, tak i místní startupy.

Ilustrační fotografie

Ambiciózní Glydways

Jedním z nejvýraznějších startupů je Glydways, do kterého investoval nemalé peníze například Bill Gates prostřednictvím svého fondu Gates Frontier. V GoMentum testuje své autonomní řešení pro městskou hromadnou dopravu, které by mělo ulevit dlouhodobě tíživé dopravní situaci v oblasti sanfranciského zálivu. Jejich futuristická autonomní vozítka, která budou přepravovat cestující mezi centrem města a letištěm, by měla být v roce 2028 implementována v San José – 12. největším městě ve Spojených státech.

Rumunská Dacia píše novou historii

Jde o velmi komplexní řešení, které kromě samotné autonomní služby zahrnuje také vybudování zbrusu nové infrastruktury, kterou budou vozítka Glydways využívat. Radnice San José tento projekt vybrala z 23 návrhů na základě veřejné soutěže, kterou na řešení dopravy mezi centrem a letištěm vypsala v roce 2019. Většina konkurenčních návrhů byla o poznání konzervativnější a počítala zejména s expanzí současné sítě autobusových a vlakových spojení.

Waymo jako taxi vítězí

Další, pravděpodobně jedna z nejunikátnějších inovací v oblasti autonomního řízení, se za běžného provozu testuje v San Francisku. Jde o autonomní taxislužbu, která je zde na komerční bázi dostupná veřejnosti. V srpnu minulého roku zde získaly licenci pro její poskytování dvě společnosti: Cruise, spinoff americké automobilky General Motors, a Waymo, která pro změnu začínala jako projekt technologické firmy Google a nyní je součásti koncernu Alphabet.

Necelé tři měsíce bylo San Francisco jediným městem na světě, kde si zákazníci mohli vybírat mezi dvěma poskytovateli autonomní taxislužby. Nicméně v říjnu minulého roku, po tragické nehodě, při které došlo k vážnému zranění chodce, místní regulační úřady tuto licenci společnosti Cruise odebraly. V listopadu pak společnost General Motors oznámila škrty ve financování autonomního projektu Cruise v řádech stovek milionů dolarů.

Ilustrační fotografie

Na poli autonomní taxislužby se tak zdá, že je v tuto chvíli Waymo oproti konkurenci výrazně napřed. Google na tomto projektu začal v tajnosti pracovat už v roce 2009 pod vedením spolutvůrce Google Street View Sebastiana Thruna. Z pohledu technologie tak má za sebou delší vývoj a hlavně větší množství dat než konkurence. Právě data ze statisíců testovacích jízd a robustní infrastruktura Googlu na jejich vyhodnocování, kterou má Waymo k dispozici, tak dle mnohých stojí za jejich současným náskokem oproti jiným autonomním taxislužbám.

Silicon Valley, místo, kde je užitečné být

Ač Kalifornie není ve středu zájmu automobilek z pohledu tradiční výroby, stále je to důležité centrum inovací a technologií, kde se vyplatí být. To platí zejména v Silicon Valley v severní Kalifornii. Své inovační, investiční nebo akviziční divize sem umístily společnosti jako například Volvo, Mercedes Benz, Volkswagen, Honda, Toyota nebo Mitsubishi. Jejich cílem je pozorovat místní trendy a aktivně vyhledávat inovativní startupy, jejichž technologie jim zajistí náskok nad konkurencí v dalších letech.

Silicon Valley prochází transformací. Pro české start-upy je však stále relevantní

České firmy, které mají zájem o navázání spolupráce s kalifornskými protějšky, mohou využít asistenčních služeb sdílené zahraniční kanceláře agentur CzechInvest a CzechTrade. Kromě vyhledání vhodných kontaktů nabízí kancelář také asistenci při oslovení potenciálních distributorů či zákazníků a navázání konkrétních obchodních partnerství.

S ohledem na specifika místního trhu zde mají potenciál zejména projekty, které se věnují autonomní a bezemisní mobilitě, a další inovativní technologie v oblasti autoprůmyslu. Zahraniční kanceláře CzechTrade také pravidelně zpracovávají poptávky ze svých teritorií a hledají vhodné dodavatele a partnery v České republice.

Ilustrační fotografie

Fenomén Tesla

V souvislosti s rozmachem elektromobility v Kalifornii a potažmo v celých Spojených státech nelze nezmínit značku, která elektroauta do velké míry zpopularizovala a dokázala pro ně nadchnout širokou veřejnost. Řeč je samozřejmě o společnosti Tesla. Její závod ve Fremontu, na východě sanfranciského zálivu, je s 22 tisíci zaměstnanci jedním z největších výrobních komplexů v Kalifornii.

První vůz, Model S, sjel ze zdejší montážní linky v roce 2012, dnes jde o jediný závod společnosti, kde se vyrábí všechny dostupné modely, s výjimkou Cybertrucku – Tesla 3, Tesla X, Tesla Y a Tesla S. Celkem má závod kapacitu na výrobu víc než milionu vozů ročně. Vedle toho tady vyrábí také bateriové články.

Podle agentury Reuters by chtěl Elon Musk, generální ředitel a zejména hnací motor automobilky, v polovině roku 2025 zahájit výrobu nového elektrického vozidla s kódovým označením „Redwood“, což by měl být levnější „kompaktní crossover“. Snahou Muska je vyrovnat se s konkurencí čínského výrobce BYD.

Kde by se vozy vyráběly, zatím není jasné. Kromě Fremontu má Tesla výrobní závody také v Texasu (Model Y a Cybertruck, nejpravděpodobnější adept na výrobu levného modelu), v Šanghaji (Model 3 a Model Y) a nedaleko Berlína (Model Y). V gigafactory v Nevadě začne automobilka letos ve velkém vyrábět elektrické nákladní vozy Tesla Semi, které využívá zatím jen pro svou vlastní logistiku. Prvních 21 vozů už ale dodala loni společnosti PepsiCo.

Ilustrační fotografie

V Nevadě vyrábí Tesla zatím především elektrické pohony, produkty pro ukládání energie, pohonná ústrojí vozidel a bateriové články. Závody na elektromotory, baterie a další komponenty má Tesla i jinde, a to nejen v USA.

Výsledky pod očekáváním

Přes sílící konkurenci BYD zůstala u čistě bateriových elektromobilů Tesla největším výrobcem. Loni dodala zákazníkům téměř 1,81 milionu vozů, což představuje meziroční nárůst o 38 %. Z toho 1,74 milionu připadá na Model 3 a Model Y.

Nicméně nově zveřejněné finanční výsledky Tesly jsou přinejmenším rozpačité. Celkové tržby společnosti za rok 2023 dosáhly 25,167 miliardy dolarů. Meziročně jde sice o tříprocentní nárůst, očekávání investorů a analytiků byla ale o poznání optimističtější. A to i proto, že se loni Tesle podařilo vyrobit rekordní počet vozidel a uvést na trh nový model – Cybertruck.

Nenaplněná očekávání lze přisuzovat jak razantnímu zlevňování, ke kterému Tesla přistoupila za účelem získání výhody nad konkurencí a podpory prodeje, tak plošnému zvyšování mezd v reakci na stávky odborů UAW (United Auto Workers) v Detroitu.

Výhody vertikální integrace

Navzdory tradiční strategii outsourcingu, kterou razí většina světových autovýrobců, je Tesla proslulá svým důrazem na takzvanou vertikální integraci, tedy strategii převodu co největší části dodavatelského řetězce do společnosti samotné. Velkou část komponent si tak Tesla vyrábí sama. Podle Elona Muska je vertikální integrace nezbytná k uchování kompetitivní výhody na trhu a k ochraně před potenciálními disrupcemi v dodavatelských řetězcích.

Ilustrační fotografie | Nadezda Murmakova / Shutterstock.com

Důležitý je ale i dohled nad kvalitou komponent. To ilustruje situace z roku 2017, kdy se tehdejší dodavatel autosedaček pro model Tesla X nedokázal vyrovnat s jejich komplikovaným designem, a dodávky se tak neustále zpožďovaly. Od té doby si Tesla autosedačky vyrábí sama ve specializovaném centru nedaleko hlavní části komplexu ve Fremontu.

Ač se procento vertikální integrace Tesly neustále zvyšuje, ne všechny komponenty si zvládá vyrábět sama, a tak do oblasti přilákala i několik svých důležitých dodavatelů. Jde například o kanadskou firmu Eclipse Atomation nebo německého výrobce palubních desek SAS. S rostoucí poptávkou po elektromobilitě i Tesla cítí tlak na navýšení produkce. V roce 2023 tak pronajala vedlejší výrobní halu, kam plánuje umístit výrobu bateriových komponent pro Cybertruck.

Publikováno v časopise Český autoprůmysl, článek zpracovaný CzechTrade. Autorka: Anna Hight

• Oblasti podnikání: Automobilový průmysl

Doporučujeme