Návrat k návštěvnosti z předpandemického období potvrdil příležitosti na kanadském trhu v tomto oboru i velký zájem dovozců. Veletrh SIAL Kanada přilákal do Toronta přes 800 vystavovatelů a značek z více než 44 zemí.
Na akci, které se účastní výhradně zástupci odborné veřejnosti agrifood sektoru, dorazilo kolem 21 tisíc návštěvníků zastupujících 77 zemí a všechny kanadské provincie, tedy podobný počet účastníků jako na posledním ročníku 2019 před příchodem covidu-19. Česká republika byla zastoupena na společném stánku podpořeném z projektu na podporu ekonomické diplomacie financovaného Ministerstvem zemědělství ČR a prezentovala společnosti napříč potravinářským sektorem.
Příležitostí pro vystavovatele na SIAL byl již tradiční Hosted Buyers Program, v rámci kterého se mají společnosti možnost setkat s nákupčími z celého světa. Veletrh se kromě průřezové prezentace potravinářského sektoru zaměřil jako již pravidelně na vybrané produkty, a to zejména na sýry, nápoje včetně mikropivovarů a dále také na inovativní produkty. Část výstavní plochy byla proto také dedikována startupům, které se účastnily i pitchů před investory, a krom toho byla vyhlášena cena SIAL Innovation pro inovace v potravinách i obalové technice.
ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě
Právě zaměření na inovace koresponduje i s příležitostmi pro české společnosti. Vystavující firma Indiana s.r.o. nově cílí na kanadský produkt se svým veganským jerky, které vzbudilo značný zájem jako alternativa k velmi populárnímu sušenému masu. Vystavující společnost .pepper..field měla velký úspěch se svým projektem fairtradového kambodžského pepře, který je nejkvalitnější na světě a zaujme i nejnáročnější klientelu.
Není bez povšimnutí, že .pepper..field navázal již dříve úspěšnou spolupráci i s Českou rozvojovou agenturou, která podpořila snahu firmy zlepšit život 200 farmářských rodin. Obě zmíněné firmy účastí na veletrhu SIAL vykročily k dalším úspěchům na kanadském a severoamerickém trhu, který přeje čím dál více organickým, veganským a etickým produktům.
Podle průzkumu Agriculture and Agrifood Canada jsou kanadští spotřebitelé čím dál více zaměření na dopady potravin na zdraví, životní prostředí a podmínky chovu zvířat, takže na kanadském trhu dále porostou investice do inovací potravinářských produktů, které budou kombinovat kvalitní chuť a výživové aspekty spolu s etickým či přírodním původem.
Specificky jsou v rámci reportu zmíněny příležitosti pro růst na trhu týkající se produktů s pozitivními dopady na zdraví, produktů pro odhalování znečištění a odstraňování znečištění, inovativních obalové techniky a inovativních procesů dodavatelských řetězců.
V Kanadě rezonuje také téma potravinové bezpečnosti a soběstačnosti, přičemž federální vláda již v roce 2018 podpořila financování superklastru zaměřeného na inovace v bílkovinách, který sídlí v Saskatchewanu. S podporou inovací v zemědělství souvisí také příležitosti v precizním zemědělství, kterému se věnuje společnost CleverFarm prezentovaná na veletrhu SIAL generálním konzulátem. Kanada je i pro tento typ řešení velmi příhodným partnerem i s ohledem na členství Canadian Space Agency v ESA a velkému množství řešení vzdáleného pozorování země pro pozemní aplikace včetně zemědělství.
Na veletrhu SIAL Česká republika propagovala také nápojový a pivní sektor. Prezentace Budějovického Budvaru, který je na severoamerickém trhu prodáván pod značkou Czechvar, přilákala velkou pozornost účastníků a pomohla dále posilovat zájem kanadské veřejnosti o český ležák. Čepované pivo doprovodila senzorická prezentace českého žateckého chmele firmy Top Hop, která zaujala zástupce místních pivovarů, a prezentace výčepních zařízení společnosti Lindr, jež si na kanadském trhu také budují čím dál větší ohlas.
Ačkoli jsou kanadští spotřebitelé nakloněni inovativním a kvalitním produktům, což skýtá řadu příležitostí pro evropské dovozce, je nezbytné vést v patrnosti také překážky na trhu a regulatorní aspekty. Vzájemný obchod mezi Kanadou a EU usnadňuje dohoda o volném obchodu CETA, nicméně například na mléčné produkty, vejce, kuřecí maso apod. jsou stanovené tarifní dovozní kvóty.
Pro dovoz potravinářských produktů celkově je pak nezbytné doložit požadovanou dokumentaci pro celní inspekci, dovážet výrobky v souladu se zákonem Safe Food for Canadians (zahrnuje plán preventivní kontroly, licencování dovozců atd.), mít příslušné dvojjazyčné značení produktů a splňovat další formální požadavky. I s těmito podmínkami se české společnosti mohly v rámci účasti na SIAL seznámit v rámci doprovodných konzultací.
Celkově lze vyhodnotit účast na veletrhu SIAL Canada jako úspěšnou a vhodnou pro společnosti, které chtějí na severoamerickém trhu vybudovat jméno, což je i v Kanadě pojímat systematicky a vytrvale. Zviditelnění na veletrhu tak může významně napomoci k prestiži značky i kontaktům na distributory a klienty. SIAL Kanada probíhá střídavě v Torontu a v Montréalu, ve dnech 15.–17. května 2024 se budou moci české společnosti opět prezentovat v Montréalu.