Aktuálně je partnerem v Evolution Equity Partners – VC fondu, který investuje v Evropě, Severní Americe nebo třeba v Izraeli do rostoucích společností v oblasti kyberbezpečnosti.
Váš fond Evolution Equity Partners se zaměřuje na kyberbezpečnost. Jde o silné odvětví plné investičních příležitostí. Existují příležitosti i jinde?
Kybernetická bezpečnost je v posledních 20 letech velmi atraktivní segment a určitě ještě dlouho bude. Zabezpečení dat, soukromí, majetku – to je téma, které přetrvává a hned tak nevymizí. Stejně tak ale v poslední době získává pozornost umělá inteligence a uplatnění souvisejících technologií v nejrůznějších dalších oborech, jako je třeba zdravotnictví.
V inovačním ekosystému na jihu Moravy vzniklo v poslední době nemálo globálních firem. Jak vnímáte jižní Moravu jako investor?
Ačkoliv jsem velký patriot, z hlediska fondu Evolution Equity Partners regiony do takových detailů nerozlišujeme. I na Spojené království se díváme jako na celek, a nerozlišujeme Wales, Severní Irsko nebo jižní Anglii. V našem regionu je bezesporu mnoho talentovaných lidí, kteří zakládají startupy.
To, co se u nás děje, je naprosto perfektní. Náš fond to ale vnímá v širším měřítku, tedy v měřítku celé střední a východní Evropy. Investiční příležitosti tady jsou, vidím tu celou řadu zajímavých podnikatelských nápadů. Zároveň ale stále pozorujeme i nedostatky v byznysové části. Ale to nejen v České republice.
Má to nějaké řešení?
Řešením je bezesporu vzdělávání a současně pokora: vnímat, že to tak je a začít pracovat na změně. Především: snažit se byznys od začátku stavět jako globální. Izrael i Pobaltské země se během posledních pár let po byznysové stránce výrazně zlepšily. Je to samozřejmě dáno částečně i kulturou.
Na druhou stranu v Německu nebo Francii tržní ekonomika funguje bez přerušení poměrně dlouhou dobu, a přesto tyto státy nejsou z hlediska poměru technologie a business schopností o tolik lepší než střední Evropa.
Mají výhodu dostatečně velkého trhu?
Výhodu – a zároveň nevýhodu. Řadě německých firem stačí ambice uspět na německém trhu. Zatímco firmám z menších zemí a menších ekonomik, jako je ta naše, slovenská, rumunská, estonská, to stačit nemůže. Jejich zakladatelé musejí od začátku počítat s tím, že budou muset velmi brzy expandovat. Nabízet produkty, které budou chtít zákazníci i mimo jejich domovský trh. Tyto a další business souvislosti si musíme začít uvědomovat. Je to o tom hodně poslouchat, vnímat, číst, mluvit o tom a především akceptovat, že obchodní stránka je zásadní a nedílnou součástí firmy.
Je to téma, které budete zdůrazňovat na konferenci Startup Money?
Určitě. Je velmi důležité, aby si firmy uvědomovaly, že úspěch není jen o skvělém technologickém nápadu. Že je tam i byznysová stránka věci. Setkávání s lidmi, kteří byli úspěšní – ať už v budování firem nebo v investování – vás může velmi obohatit. Celá řada zakladatelů startupů ostatně již působí v obou rolích, například sdružení Czech Founders je toho důkazem. Takže poslouchat tyto lidi a učit se přímo od nich? To je naprosto skvělá příležitost.
Mluvíte o důležitosti byznysovém modelu. Spočíval v něm úspěch tehdejšího AVG, dnešního Gen Digital?
Jakkoliv byla technologie AVG dobrá, celosvětově nebyla až tak výjimečná. To, co bylo opravdu přelomové, byl právě byznysový model, se kterým přišel už před rokem 2000 Jan Gritzbach a Tomáš Hofer. Chtěli, aby uživatelé na svém počítači radši zadarmo používali antivirus AVG, než aby si ho kupovali od konkurenčních firem. A takto vznikl freemium model. Přinesli naprosto inovativní byznysový model – a díky tomu AVG uspělo.
V minulosti jste působil jako angel investor, aktuálně jste partnerem ve VC fondu Evolution Equity Partners. Jak moc se ty dvě role liší?
Těch rozdílů je z mého pohledu několik. Andělský investor především investuje pouze své peníze. Jako andělský investor si můžu rozhodnout, jestli je věnuji na charitu, pojedu za ně na dovolenou nebo podpořím startup. Jsem zodpovědný jen sám sobě a sám sobě pak také můžu nadávat, když se to nepovede.
V Texasu mají zájem nejen o české start-upy, ale i investice do pardubického regionu
Zatímco jako partner ve fondu máte svěřené peníze dalších lidí.
Ano, primárně jsou to opravdu peníze investované někým jiným. Proto se musím chovat mnohem zodpovědněji, musím dodržovat investiční strategii, kterou jsem jako partner přislíbil. I kdybych cítil velkou investiční šanci například v investici do hotelu na Vysočině, mám jasně dané mantinely, ve kterých se mohu pohybovat, kam mohu a kam nemohu investovat. A také mám pevně definované období, do kdy bych musím peníze – co nejlépe zhodnocené – vrátit svým investorům.
Inovace mne fascinují
Když to tedy otočíme z pohledu startupů: jak si můžou vybírat potenciální investory? Záleží to na fázi, ve které se nacházejí? Nebo jde čistě o zaměření?
Určitě je dobré najít si investora podle sektoru nebo segmentu, kterým se zabývá, a podle míry rozvoje firmy. Andělský investor bude vhodný v ranější fázi, typicky vkládá menší částku a do firmy se někdy může zapojit trochu aktivněji. Někdy vznikají sdružení andělských investorů, investiční kluby, které sbírají více peněz, aby měly větší „palebnou“ sílu.
Pro investice do rozvinutější firmy už může být lepší oslovit investiční fond rizikového kapitálu, který je schopen investovat větší částky. Takovýto fond už má určité režijní náklady a nevyplatí se mu tedy, na rozdíl od andělských investorů, velmi malé investice. Jasně definovaný časový horizont fondu může být také pro některé investice omezující.
Jak se angel investoři zapojují do dění ve firmě?
Andělští investoři mohou mít celou řadu důvodů, proč je nějaká investice zláká. Jedním z podstatných může být to, že můžou nabídnout nějaké své rady, expertizu, kontakty, síť a podobně. Tedy investovat tak, aby přispěli k posunu toho daného projektu. S tímto by foundeři určitě měli počítat a této možnosti využít.
Existuje něco, co vás ve světě startupových investic ještě dokáže překvapit?
Každý den mě něco překvapí! A to myslím v pozitivním slova smyslu. Je to obrovská spousta zajímavých příležitostí, inovativních přístupů a kombinací technologií. Ta plejáda nápadů a inovací mne skutečně nepřestává fascinovat. Sám se dlouhodobě zaměřuji na kyberbezpečnost a neustále vidím, že i v tomto oboru mám pořád mnoho prostoru k objevování. Je proto velmi obohacující povídat si s lidmi, kteří dané oblasti rozumí, a dozvídat se od nich, co nového vymysleli a kam chtějí posunout svět.