Kašmírová láska na dotyk: Česká firma mění základy oděvního průmyslu

U zrodu jejího podnikání stála její největší vášeň. Před třemi lety založila Zuzana Melicharová firmu JUSTLOVE, která dobývá srdce zákaznic módou z výhradně přírodních materiálů –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ kašmíru, organické bavlny či hedvábí.

O čem je příběh české firmy JUSTLOVE, která od svého vzniku v roce 2021 vyrábí oblečení v Evropě i daleké Asii?

JUSTLOVE vyrábí oblečení ze stoprocentně přírodních materiálů

O mongolské ženě, která vám v rodinné firmě v Ulánbátaru uplete svetr, o Portugalce v Barcelos na pobřeží Atlantiku, jež pro vás z nejkvalitnější organické bavlny ušije launch set s japonskými prvky. A také o Češce, která obleče ženy do „sebevědomí v podobě hedvábných setů, jež můžete nosit do postele i na party“.

„Jsme módní značkou, která se zrodila v Česku. Máme ale ambicí měnit životy lidí na celém světě. Propojujeme přírodu a technologie prostřednictvím inovací, které mají potenciál měnit základy módního průmyslu,“ shrnuje zakladatelka a majitelka JUSTLOVE Zuzana Melicharová v podcastu Podnikatelka na Info.cz.

V logu firmy je kruh ensó, který obecně představuje osvícení, sílu, eleganci a vesmír. V případě JUSTLOVE symbolizuje také cirkulární ekonomiku a udržitelnost.

Byznys lokální nebo globální?

„Tím, že máme výrobu po celém světě, jdeme možná trochu proti trendu. Dneska je módní všechno, co nazýváme lokálním, ale zapomínáme, že ne všechny kvalitní suroviny pocházejí z Česka. Dneska nemůžete mít stoprocentně lokální módní značku,“ popisuje Zuzana Melicharová s úsměvem.

Voňavé zlato z kakaových bobů: Jak čokoláda z české manufaktury dobyla svět

Příkladem může být běžné tričko a jeho dlouhá cesta od česání a zpracování surové bavlny až k zákazníkovi.

„Bavlnu sklidíte v Číně, pak z ní musíte udělat látku, řekněme v Indii, pak tu látku sestříháte a sešijete v Bangladéši, tričko pošlete do Turecka, kde na něj přidají potisk nebo knoflíky, a následně putuje do centrálního skladu nadnárodního řetězce v Německu. Až odtud se dostává k cílovému zákazníkovi. Určitě nepůjde o ryze lokální produkt,“ dodává majitelka JUSTLOVE.

Pokud utkáváte svetry z kašmírské příze (kašmírské kozy žijí převážně v Mongolsku) je podle majitelky JUSTLOVE ideální zpracovat surovinu a vyrobit finální produkt právě v asijské zemi, kde mají to nejlepší know-how a technologie.

„Naše firma tedy vlastně podporuje lokální komunity. Výrobek míří z Mongolska rovnou k nám a na český trh,“ dodává podnikatelka. JUSTLOVE dnes vyrábí šaty, kalhoty, sukně, svetry, topy či módní doplňky z nejkvalitnějšího kašmíru, organické bavlny nebo hedvábí.

Kašmírské kozy. Foto: Shutterstock

Nesnesitelná neudržitelnost módního průmyslu

„Vnímáme neudržitelnost stávajících praktik módního průmyslu, a tak jsme se vydali cestou udržitelnosti. Vzhledem k tomu, že je tento termín často zneužíván, preferujeme označení zodpovědná značka,“ dočtete se na stránkách JUSTLOVE. 

Pro Zuzanu Melicharovou je její byznys zároveň velkou vášní, láska k módě ji provází celý život. Nejdříve ale – po studiích v Česku a Japonsku – pracovala v bankovním sektoru a následně sbírala zkušenosti v médiích či e-commerce.

Svůj sen podnikat v módní branži si splnila v roce 2021, kdy odjela do Mongolska za kašmírskými kozami. „Měla jsem doma dva svetry z kašmíru, které jsem si hrozně hýčkala, ale vůbec jsem nevěděla, že kašmír je z kozy. Musela jsem si to vygooglit, myslela jsem, že je z jiného zvířete,“ směje se podnikatelka.

Firmu JUSTLOVE ve stejném roce založila „na principu transparentnosti“. Zákazník podle ní musí vždy vědět, odkud pochází oblečení, které nosí.

Zásadním zlomem bylo mateřství. Role matky zlepšila řadu mých manažerských i ryze lidských dovedností a naučila mě trpělivosti

„Chtěla jsem mít značku, která vás obleče od hlavy až k patě z materiálů, které jsou kvalitní a nebude u toho zneužívat levnou dětskou či ženskou pracovní sílu,“ doplňuje Zuzana Melicharová.

Začátky byly ovšem složité. Její podnikání mohlo skončit ještě dříve, než získala první zákazníky. Hlavní roli sehrála pandemie covid-19.

„Původně jsem chtěla vyrábět v Česku, ale nenašla jsem tady ty správné technologie, tak jsem vyrazila do Portugalska. Naposílala jsem peníze na výrobu a čekala, že mi ušijí první trička a šaty. Oni ale nevyrobili nic, protože do toho přišel covid. Neustále se vymlouvali na další a další potíže,“ krčí zakladatelka JUSTLOVE rameny.

Odepsala peníze, které investovala do rozjezdu podnikání, a vydala se zkusit štěstí do výše zmíněné asijské země, kde vlastně příběh JUSTLOVE začíná: „Věděla jsem, že nemám jinou možnost, buď se po hlavě vrhnu do neznáma, nebo skončím a musela bych přiznat všem okolo i sama sobě, že jsem to nezvládla.“

Zuzana Melicharová (JUSTLOVE)

Mekka kašmírové vlny v srdci Asie

Mongolsko je Mekkou zpracování kašmíru. Zhruba tři čtvrtiny surové kozí vlny pocházejí právě ze sedmé největší asijské země. Chová se zde asi 70 procent koz, původně pocházejících z himalájského Kašmíru.

Na startu měla Češka štěstí v tom, že jí pomohl mongolský kamarád, jehož potkala při studiích v Japonsku.  Celý proces výroby prozkoumala od píky, do stepi a jurt za mongolskými pastevci vyrážela osobně a zároveň se domlouvala na pletení s malými rodinnými manufakturami.

„Materiál je hodně drahý, při výrobě textilu si nemůžete dovolit skoro žádný odpad jako u tradičního bavlněného oblečení. U kašmíru nesmíte vyhodit nic, to byste vyhazovali stovky dolarů,“ popisuje jedno z úskalí.

Na jeden tenčí pulovr, vážící asi 300 gramů, je potřeba vlna ze dvou koz. Na huňatý zimní svetr vyčešete vlnu čtyř až pěti zvířat. Oblečení, které si můžete koupit mimo jiné na e-shopu JUSTLOVE, také není nejlevnější. Jeden svetr či kardigan vyjde zhruba na 4 až 5 tisíc korun.

Ve znamení Slow fashion: Duo Češek mění přístup žen k módě

Zuzanu Melicharovou nejvíc těší zpětná vazba od zákaznic, které prý často používají slovo závislost: tvrdí, že když poznaly kašmír, vyřadily ze svého šatníku všechny umělé materiály.

Ženám, které se chtějí pustit do vlastního byznysu a být úspěšné, by poradila jediné: „Mám jednu větu, která může znít jako banální klišé: Začněte něco dělat (podnikat) a nikdy nepřestaňte, ale ona tahle jednoduchá rada funguje.“

Většina lidí se podle ní vůbec na tenký led vlastního byznysu nepustí, protože je brzdí zbytečné obavy. Úspěšné podnikatelce by neměla chybět vytrvalost, zarputilost a ochota překonávat překážky, které v podnikání musíte zdolávat prakticky každý den.

Jakub Procházka

Doporučujeme