Jarmila Ságová vyrábí své jedinečné diáře od roku 2017. Cílí na ženy, které z plánování nechtějí mít stres, ale naopak pohodu a zážitek. Každá žena se může stát diářovou královnou – královnou elegantního a úspěšného plánování. Elegantní blok se záznamem úkolů a plánů, s rozjímavými poznámkami, radostmi i splíny zkvalitňuje životní styl a zvyšuje osobní prožitky, je přesvědčena českobudějovická podnikatelka.
Vlastní tužby otisknuté do jedinečných diářů
Projekt Jarmily Ságové se zrodil z jejích vlastních představ o tom, jak by měl vypadat ideální zápisník. Plánovače, které jsou na běžném trhu, těmto představám neodpovídaly. Mnohé z nich nabízejí všechno všem a tím zároveň nic unikátního. Pro spotřebitelky, kterým stačí unifikovaný produkt, je to jistě dostačující. Co ale ženy, které se plánovaním chtějí odreagovat, uklidnit, meditovat? Univerzální produkt jim k tomu potřebný komfort nenabídne.
A tak vznikl projekt „Diářová královna“. Diáře s puncem jedinečnosti. Diáře, které mohou sloužit jako zápisník, poznámkový blok i plánovač. Takový diář se v průběhu roku stává osobním otiskem života své majitelky, a mění se sbírku vzpomínek, která se nezahazuje. Zachycuje přeci vzácné okamžiky, plány i důležité nápady! Takže co s ním? I na to paní Jarmila myslela: „Na konci roku z desek diáře vnitřní složku papírů pohodlně vyjmete a můžete si ji nechat svázat a uložit do knihovny. Původní desky diáře vám ale slouží dál. Pro další rok je prostě opět naplníte novou náplní papírů, které se mohou těšit na vaše zápisky.“
Jedinečné diářové desky podtrhují osobnost své majitelky. Co je uvnitř, záleží už na ní samotné. Charakter zápisků, využití kapsiček, využívání rozdělovačů, rozmanité nálepky k upozornění nebo k dobré náladě. Fantazii se meze nekladou.
Plánování jako prožitek i požitek
Diáře Jamily Ságové jsou laděny do nejmenších detailů. Autorka do nich vkládá sama sebe, jako by každý diář měl být určen pro potěchu jejího osobního plánování. Zároveň do tvorby každého diáře začleňuje všechny individuální požadavky, které požaduje kupující. Základem je kvalitní materiál, precizně zpracovaný, zdobený elegantní výšivkou nebo jiným doplňkem.
Finální produkt nelze srovnávat s žádným masově prodávaným diářem. Je kombinací srdce autorky a jedinečných požadavků dámy, která si ho objednala. Tím je paradoxně vyřešena i průmyslově-právní ochrana. Jindy užitečná ochrana průmyslového vzoru na Úřadu průmyslového vlastnictví by totiž u designu diářů měla jen omezený prostor pro využití. Autorka se proto rozhodla jít jinou cestou a do každého svého výrobku dává kus svého prožitku a individuální péči. Tím dociluje maximální autenticity, kterou žádná tovární výroba nemůže nahradit.
Jak je to tedy s konkurencí? Paní Jarmila říká, že už ji neřeší. Masová výroba běžných diářů je určena davové spotřebě a je to tak v pořádku. Ženy, pro které je plánování radost, meditace nebo terapie, si svůj „královský“ diář pro plánování u této tvůrkyně najdou.
„Jednou jsem spolupracovala s firmou, která si přála stále víc a víc, za nižší cenu. Dopadlo to tak, že vzali můj diář a celý, tak jak byl, jej nechali vyrábět u někoho jiného. I přes to, že jsme vše řešili právní cestou, nepovedlo se dojít k ukončení jejich kopírování. Po téhle zkušenosti jsem proto začala ještě více tvořit podle sebe. Což se povedlo a vyrábím nyní ještě unikátnější kolekce, které jsou jedinečné,“ vzpomíná s nadhledem Jarmila. Nadále se proto drží zásady, že se nepodbízí cenami.
Firma Kotmel Instalatéři přitáhla řemeslníky novou vizí
Business Case a cenotvorba
Ruční výroba originálních diářů s možností osobní personifikace pro každou zákaznici, to vyžaduje dobré plánování nákupu materiálů i cenotvorbu hotových diářů. Hned na počátku si proto tvůrkyně diářů musela ujasnit, jaký má konečný cíl. Dokáže vyrábět jedinečné výrobky v rozsahu malovýroby? Dokáže se tím uživit a bude jí to vnitřně naplňovat? Nebo má tendenci naopak pokukovat po maximálním objemu zakázek? To jsou dvě různé cesty, které většinou nelze dost dobře zkombinovat. Svou autenticitu totiž nikoho dalšího nenaučíte.
Jarmila Ságová se rozhodla jít první cestou: jedinečné diáře vyráběné v limitovaných edicích. Každý diář, obal, kabelka či jiný doplněk procházejí jejíma rukama; také kolektiv spolupracovnic zůstává velice malý. Neplánuje, že z ní někdy bude diářový velkovýrobce, který by plnil trh univerzálními výrobky. To, co hledá a úspěšně nalézá, jsou jednotlivé zákaznice, které chtějí nadstandardní komfort a diář, který podtrhne jejich osobnost. Za stejným účelem proto vedle diářů tvoří i další drobné doplňky, kterými může klientka doplnit svůj set osobních pomůcek.
Kvalitní ruční práce za levné ceny je protimluv.
Nemá proto ambice být levnější než konkurence. Nesráží cenu svých ručních výrobků. Za každým jejím diářem jsou hodiny a hodiny zdánlivě neviditelné práce. Léta testování a zlepšování, hledání vhodných materiálů, experimentování, rešerší a komunikace.
„Kvalitní ruční práce za levné ceny je protimluv,“ říká paní Jarmila. Zároveň vychází z toho, že „královny“ nekupují své bezprostřední pomůcky v běžných obchodech a zatím jí to vychází. Její zákaznice mají své představy a požadavky. Péče o vyráběný produkt i o samotnou zákaznici stojí nemalé úsilí, a to je přesně to, co zákaznice paní Jarmily oceňují. Jak by taky ne, když jim svou prací dělá život o něho lepší a hezčí.
Jarmila Ságová se se svým projektem Diářová královna zapojila do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých firem v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. Velký týden malých firem probíhá od 30. září do 6. října, pro nějž mnohé společnosti připravily speciální akce, výrobky a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který připravil o některých zajímavých malých firmách a živnostnících seriál článků.