Kdo jsou Granfluencers a co od nich čekat?

V souvislosti se sociálními sítěmi jsou stále spojováni především teenageři a mladá generace. Přitom mnohem zajímavější a aktuálně i aktivnější jsou uživatelé v kategorii 55+, označovaní též jako Boomers.

Z nich se rekrutují influenceři, kteří si vzhledem k věku získali svůj specifický název Granfluencers. Jak takové uživatele využít při tvorbě reklamní strategie?

Ilustrační fotografie

Marketéři a média poslední roky píší primárně o mladé generaci Z, která ve velkém adoptuje sociální sítě a naskakuje na nové mladé platformy, jako jsou TikTok nebo Snapchat. Je to velice zajímavá generace, která ovlivňuje to, jak značky mluví, a pomáhají jim adoptovat nové platformy včetně nových formátů, jako jsou TikToky nebo Reels videa.

Zahraniční média a platformy však začínají stále častěji upozorňovat i na generaci Boomers. Tolik se o ní v souvislosti s cílením na sociálních sítích nepíše, ale je to velmi ekonomicky zajímavá skupina. Jde totiž většinou o zabezpečené lidi s finančními prostředky, kteří se začínají čím dál tím více zajímat o to, co dělají jejich vnoučata. Pro tuto cílovou skupinu je známý také pojem Silver Surfers.

Boomers rostou nejrychleji

Dle posledních dat sociálních sítí z ČR vidíme, že na Facebooku se pohybuje ve věku 55+ více než milion lidí, za poslední rok pak tato skupina narostla o 10 %. Mimochodem se jedná o nejvíce rostoucí cílovou skupinu na této platformě. Na YouTube v této věkové skupině můžeme zasáhnout dokonce 2,5 milionu uživatelů, tedy 70 % všech obyvatel. Nicméně tato cílová skupina se zajímá i o mladší platformy. Na Instagramu můžeme zasáhnout 250 tis uživatelů a na TikTok 78 tis uživatelů, což je meziroční růst o 19, resp. 10 %. Růstový potenciál v této cílové skupině je velice zajímavý.

Tato skupina se vyznačuje tím, že nadprůměrně interaguje na sociálních sítích – v kampaních vidíme vysoký engagement. Podle studií 96 % uživatelů z cílovky Boomers otevře Facebook více než 1x týdně, zatímco Gen Z méně než 1x (ti jsou aktivní na jiných platformách). Kampaně na tuto cílovou skupinu mířící (Boomers) mají zpravidla jednu z nejnižších CPM, protože většina inzerentů raději volí tradičnější média a opomíjí tuto „digitální“ část.

Je to ale správně, nepřicházejí tím značky o zajímavý trh? Podle článku v CNN Business se začínají z řad Booomers rekrutovat granfluenceři, kteří komunikují se svojí cílovou skupinou a snaží se je vzdělávat a bavit. Jako příklad můžeme použít právě TikTokovou star Helen Polise (@themuthership), které je 62 let a má 1 milion followerů. Dle statistik Goldman Sachs tvoří aktuálně online byznys granfluencerů 250 miliard dolarů a do roku 2027 se má skoro zdvojnásobit, tedy vyrůst na 480 miliard dolarů. Je to příležitost jak pro značky, tak i pro aktuální či nové influencery.

Ilustrační fotografie

Nový fenomén: Granfluencers

V České republice je pojem granfluencers v podstatě neprobádaný a nepoužívaný. Nicméně máme tu hned stovky zástupců veřejně známých osobností, herců nebo sportovců, kterým je 50+ let a disponují statisíci sledovateli. Můžeme zmínit například @mirkavangils, která baví publikum a vzdělává svým kuchařským nadáním, českým instagramovým Wim Hofem se stal @jirkalangmajer a pozadu ve sledovanosti nezůstává ani bývalá první dáma @dagmarhavlova_official. Z dalších hereček zase boduje @brodskatereza, @paulova.jana, a zapomenout nesmíme ani na oblíbený profil @evaholubovaofficial, která na Instagramu baví publikum a sdílí vše z osobního života.

Problémem většiny briefů značek pro digitální kampaně je, že často končí na věku 55 let a velmi málo z nich cílí na starší publikum. Potenciál je ale obrovský, jak vidíme z čísel. Značky jsou schopny zasáhnout 2,5 milionu uživatelů a platit násobně nižší částky za inzerci než v tradičních médiích, skrze která se snaží na starší cílové skupiny mířit (TV, tisk, outdoor).

V zahraničí se toto už děje, jen v ČR zatím na téma granfluencerů moc značek nemyslí nebo se o něj nezajímá a raději využijí tradiční média, maximálně display reklamy. Influenceři mají však tu výhodu, že jsou mnohem autentičtější a zároveň oblíbení herci nebo známé osobnosti mají velký vliv na chování nakupujících. Jak vidíme na číslech followerů v ČR, tento trend influencerů Boomerů je zřejmý a rostoucí a je jen na značkách, jestli jej a v jakém rozsahu využijí a zapojí do digitálních strategií.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Vojtěch Lambert

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme