CzechTrade

Klíčem ke stabilitě a odolnosti vývozu je diverzifikace, ukázal průzkum CzechTrade

Podle aktuálního průzkumu proexportní agentury mají české firmy vedle evropského trhu stále větší zájem i o jihovýchodní Asii, Ameriku nebo Blízký východ.

České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a proměnlivou situaci na globálních trzích. Vychází to z aktuálního průzkumu agentury CzechTrade, do kterého se zapojilo 132 vrcholných zástupců českých firem.

Zájem českých vývozců se upírá stále více i směrem k Africe, kam v současnosti vyváží 22 procent firem, které se zúčastnily průzkumu.

Plných 93 procent respondentů potvrdilo, že jejich firmy vyvážejí do Evropské unie. Přesto stále více hledají také nové příležitosti mimo Evropu. Největší zájem mají o USA, země východní a jižní Asie, Blízký východ a Latinskou Ameriku. Růst exportu do těchto regionů potvrzuje nejen trend, ale i nutnost diverzifikace, kterou aktuálně zvažuje nebo realizuje 47 procent respondentů. Největší bariéry přitom vidí v teritoriálních rizicích, právních a regulatorních překážkách a komerčních nejistotách.

Diverzifikace je podle průzkumu agentury CzechTrade klíčovým směrem, který exportéři volí k posílení stability svého byznysu. Český export nadále zůstává silně orientovaný na evropské trhy, nicméně podíl exportu mimo EU roste. „Český export je stále silně orientovaný na evropské trhy, nicméně sledujeme, že dochází k postupné změně trendu – český export roste i mimo EU, čímž se přibližuje k diverzifikovanějším exportním modelům ostatních zemí. To, že firmy nespoléhají jen na evropské trhy, zvyšuje odolnost české ekonomiky,“ vysvětluje Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.

Exportéry hodně láká i Indie nebo země regionu ASEAN

Z výsledků průzkumu i statistik exportu vyplývá, že diverzifikace není pouze trendem, ale nutnou součástí exportní strategie. „Aktivní hledání nových příležitostí je rozhodně efektivnější než pasivní čekání na další vývoj. Velmi perspektivní jsou dynamicky rostoucí trhy, které v současnosti sledujeme v Asii, Latinské Americe a Africe. Zvláště zajímavá jsou teritoria, kde roste poptávka po kvalitním evropském zboží, jako například Indie nebo země regionu ASEAN,“ vysvětluje Radomil Doležal.

Dalším důležitým zjištěním průzkumu je skutečnost, že 63 procent firem žádný trh neopouští a spíše posiluje svou přítomnost tam, kde má vybudované obchodní vztahy. „To ukazuje na obezřetný přístup českých exportérů, kteří kombinují stabilitu s hledáním nových příležitostí,“ říká Radomil Doležal. Za pozitivní trend lze považovat i to, že více než 30 procent firem nepovažuje žádnou zemi za vyloženě rizikovou a spoléhá na vlastní schopnosti a znalost trhu. I přesto na otázku nejrizikovějších oblastí firmy nejčastěji uváděly Rusko, země Blízkého východu a Afriky.

Mezi rizika vývozci počítají inflaci či kolísání kurzů měn

Rizika spojená s exportem se liší jak podle teritorií, tak podle povahy hrozeb. Více než polovina firem vnímá největší rizika právě v teritoriálních faktorech, jako jsou makroekonomická nestabilita, politické změny nebo bezpečnostní situace. Necelých 40 procent poukazuje na právní a regulatorní bariéry, stejně tak jako komerční nejistoty včetně nespolehlivosti partnerů. Mezi další často zmiňované hrozby patří i měnová a ekonomická rizika – například kolísání směnných kurzů, inflace či omezení převodu zisků do zahraničí. Tato rizika podle 26 procent firem mohou výrazně ovlivnit ziskovost exportu, zejména v důsledku posilování koruny nebo změn úrokových sazeb.

Firmy také zdůrazňují potřebu odborné asistence při vstupu na nové trhy. V tomto směru CzechTrade nabízí individuální službu sestavenou firmě na míru, která může obsahovat například základní průzkum trhu či doporučení vhodné formy vstupu na trh, ale také vyhledávání obchodních kontaktů nebo doporučení klíčových mezinárodních veletrhů. Tyto služby pomáhají českým exportérům lépe se orientovat v místních specifikách, předcházet chybám a posilovat konkurenceschopnost.

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Obchod | Průmysl

Doporučujeme