Česko bude v Ósace inovativní formou prezentovat to nejlepší z českého talentu a kreativity a úspěchy na poli vědy, výzkumu a inovací. Chybět nebude ani téma udržitelnosti a představení Česka jako atraktivní turistické destinace.
Ministr Lipavský rovněž představil Ondřeje Sošku, nového generálního komisaře české účasti na EXPO 2025, kterého na základě vítězství ve výběrovém řízení jmenovala do funkce vláda 24. srpna 2022.
„V roce 2025 se EXPO vrátí do japonské Ósaky po 55 letech a jsem moc rád, že Česko u toho nebude chybět. Chceme, aby naše účast na EXPO 2025 kromě představení české země a kultury poskytla i značný prostor pro prezentaci českých firem a akademických institucí,“ uvedl ministr Lipavský.
Česká účast na EXPO 2025 bude dle Lipavského navazovat na úspěch československé účasti na EXPO 1970, kdy národní pavilon v Ósace navštívilo 11 milionů návštěvníků. Pro světovou výstavu za 3 roky počítá Česko se stavbou původního pavilonu s využitím technologie křížově vrstveného dřeva, která kombinuje jak možnosti uplatnění kreativního architektonického pojetí, tak elementy udržitelnosti.
České technologie triumfovaly na Světové výstavě Expo v Dubaji
V personálním výběrovém řízení, v němž kandidáty na jmenování komisařem české účasti hodnotila široká komise složená ze zástupců sedmi ministerstev, podnikatelských reprezentací a odborné veřejnosti, zvítězil manažer Ondřej Soška. Vláda ho následně 24. srpna jmenovala generálním komisařem české účasti na japonském EXPO.
Ondřej Soška byl už v dubnu letošního roku vybrán jako autor koncepce účasti Česka na EXPO 2025, v minulosti působil nejen v Česku, ale i Velké Británii, USA, Blízkém a Dálném východě. Má zkušenosti s řízením mezinárodních týmů, pracoval pro nadnárodní korporace, startupy i ve veřejném sektoru. Specializuje se na tvorbu firemních strategií, mezinárodní obchod a marketing.
Generální komisař Soška během představení klíčových oblastí, v nichž se bude Česko v Japonsku prezentovat, přiblížil, že tématem české účasti na EXPO v Ósace bude „Talent a kreativita pro život“, protože právě tyto lidské vlastnosti nám po staletí pomáhají překonat dílčí problémy a jsou motorem konstantního pokroku. Téma navíc vhodně zapadá do ústředního motta celého EXPO 2025, kterým je „Navrhujeme budoucí společnost pro naše životy“.
Národní pavilon by měl dle Sošky na první dojem lákat tím, co Japonci velmi dobře znají a na Česku dlouhodobě obdivují: od českého skla až po vážnou hudbu. Česko tak bude mít šanci v Ósace získat pozornost a přilákat mnoho návštěvníků. Uvnitř jim pak organizátoři představí i české inovace, nanotechnologie, perspektivní startupy i talenty z regionů. Cílem je vytvořit silný příběh, který v návštěvnících zanechá pozitivní emoce ještě dlouho po opuštění českého pavilonu.