Při rozhodování o koupi nového vozu v Česku hraje stále větší roli internet a služby, jež jsou dostupné online. Prodej osobních vozů bude do několika let možné realizovat pouze prostřednictvím služeb na internetu. „Myslím, že to je otázka několika let,“ řekl pro Euro.cz koordinátor marketingu a PR Volkswagen Jakub Bouda.
Reagoval na výsledky průzkum firmy Kantar TNS „Gearshift 2018“, který prezentovala firma Google. Z údajů od 500 českých respondentů, kteří si v roce 2018 koupili nový automobil, vyplývá, že 87 procent Čechů před koupí nového automobilu využije alespoň jednou internetový vyhledávač. Oficiální stránky výrobce automobilů navštíví 73 procent kupujících.
Nejvyhledávanějším vozem byl podle Google v roce 2018 nejprodávanější SUV v Česku Dacia Duster, za ním Škoda Octavia a třetí byl model Ford Focus. Skokanem roku se stal nový model mladoboleslavské automobilky Škoda Scala. Nejvyhledávanější značkou na českém internetu byla loni jihokorejská společnost Hyundai.
Nejčastější zdroje, které ovlivňují nákupní proces nového automobilu (v %)
Vyhledávače | 87 |
Oficiální web značky | 73 |
Online video | 70 |
Návštěva dealera | 47 |
Web dealera | 43 |
Recenze aut na webu | 34 |
Zdroj: Kantar TNS Gearshift 2018/ Google ČR
Bouda potvrdil, že za posledních pět let je patrný posun v chování zákazníků. „Je možné sledovat odklon od realizace testovacích jízd i návštěv showroomů,“ uvedl. Návštěvnost autosalónů s vystavenými auty podle něj klesla o 24 procent. „Zákazník očekává, že všechny informace budou online. K tomu roste obliba sledování videí,“ vysvětlil. K dealerovi zákazník vlastně přichází pouze k dokončení nákupu.
Roste obliba konfigurátorů, které umožňují zájemci o nové auto si navolit typ modelu včetně doplňkové výbavy. Návštěva prodejce vozů má ale často smysl, pokud si člověk chce ještě vyjednat „něco navíc“, například výhodnější cenové balíčky. „K dealerovi už zákazníci chodí s přesnou představou,“ potvrdil mluvčí automobilky Škoda Auto Vítězslav Pelc.
Nejvyhledávanější automobilové značky
1. Hyundai
2. Volkswagen
3. BMW
4. Mercedes
5. Škoda
Zdroj: Google
Proces nákupu automobilu se v posledních letech zkracuje. Do dvou měsíců se rozhodně 59 procent lidí, uvedla manažerka Google pro vztahy s agenturami Ivana Giardi. Nejčastějším „spouštěčem“, proč si lidé chtějí koupit nový vůz, je ve třetině případů lepší finanční situace zákazníků.
Na začátku rozhodovacího procesu je až 57 procent lidí, kteří nemají jasno, jakou značku vozu si chtějí koupit. Ve věkových skupinách 18 až 34 let a 35 až 44 let je „váhavců“ větší množství, dodala Giardi. Naopak 15 procent lidí změní během nakupování názor a změní i značku automobilu.
Impuls, který vede ke koupi nového vozu (v %)
Zlepšení finanční situace | 32 |
Přírůstek do rodiny | 13 |
Nové zaměstnání | 12 |
Zdravotní nebo věkové důvody | 7 |
Vytvoření společné domácnosti | 6 |
Zdroj: Kantar TNS Gearshift 2018/ Google ČR
I ti kupující, kteří se už vydají ke konkrétnímu dealerovi, hledají v 58 procentech případů další informace na chytrém telefonu. Obecně mobilní zařízení používá při rozhodování o koupi auta 53 procent lidí. „Lidé čekají na načtení stránky na mobilu tři vteřiny. Pokud to trvá déle, polovina z nich odejde a už se nevrátí,“ zdůraznila manažerka Googlu Ilona Kelly. Přitom z 15 nejprodávanějších značek v České republice se stránky v mobilní verzi načtou do tří vteřin jen u jedné z nich.
Jaké informace hledají zákazníci v mobilním telefonu v průběhu návštěvy u dealera (v %)
Čtou recenze o vozidle | 28 |
Porovnávají parametry auta | 23 |
Hledají slevy a akční nabídky | 17 |
Porovnávají ceny | 15 |
Hledají informace o jiném dealerovi | 13 |
Zdroj: Kantar TNS Gearshift 2018/ Google ČR
Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák