Kongresová turistika: Česko je nejatraktivnější zemí pro německé firmy

Česko je zejména pro malé a střední německé firmy nejatraktivnější evropskou zemí pro pořádání kongresů, konferencí, veletrhů či výstav a motivačních akcí pro zaměstnance.

Myslí si to třetina (v souvislosti s kongresovým turismem) a 34 % (v kontextu s incentivním cestovním ruchem) německých podniků. Německo má tak pro Česko velký ekonomický potenciál.

Ilustrační fotografie

Ukázal to průzkum Institutu turismu agentury CzechTourism mezi německými společnostmi s více než 50 zaměstnanci z vybraných průmyslových odvětví. Dvě třetiny z nich přitom do dvou let v Česku kongres či jinou akci pravděpodobně uspořádají.

Společnosti z Německa si v kontextu s Českem spontánně nejčastěji vybavují Prahu (14 %) a tuzemskou kulturu (11 %). Často zmiňují také pivo (10 %) a krásu české přírody (9 %). Českou republiku si rovněž spojují s jazykem, kterému nerozumí a dívají se na ni jako na cenově dostupnou zemi.

Největší firmy preferují jiné země

„Česko jako místo pro kongresový turismus je atraktivní pro nadpoloviční většinu německých firem s obratem od 5 do 20 milionů eur. Ty s více než 1 000 zaměstnanci pro MICE akce zatím preferují Francii, společnosti s obratem nad 200 milionů eur aktuálně zase dávají přednost Španělsku a Rakousku. Mohli bychom to však změnit, pokud správně uchopíme (nejen) zjištění z našeho průzkumu,“ popisuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.

Jak dostat turisty do regionů? Na gastronomii

 „Pomoct s umístěním kongresů a dalších akcí právě v Česku může podle průzkumu ve 12 % případů lepší zákaznický servis. Stejný význam mají pro německé firmy ekonomické příležitosti a lepší nabídka. Roli dále hrají kvalitnější konferenční prostory (10 %), více informací (7 %) a lepší infrastruktura (5 %),“ doplňuje Herget.

Asi 65 procent německých podniků z vybraných odvětví, v nichž pracuje víc než 50 lidí, chce v následujících dvou letech v Česku zrealizovat akci, která spadá do kongresového turismu.

Platí přitom, že pokud ji společnost z Německa v Česku skutečně uspořádá, bude tak v 83 % případů činit opakovaně. Pozná totiž a ocení zejména tuzemskou úroveň a kvalitu stravování (28 %), úroveň a kvalitu ubytování (25 %) a relativně nízké ceny (25 %).

Slušné ceny a dostupnost

„Za nejdůležitější faktory pro výběr destinace pro MICE akce považují němečtí organizátoři vedle hotelové nabídky právě cenu a dostupnost destinace. To vše nahrává akcím v Česku: vysoké ceny letenek do vzdálenějších destinací, stejně jako nárůst cen v Německu, vedou firmy k hledání nových variant,“ říká ředitelka zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism pro Německo Markéta Chaloupková.

„Abychom toto hledání usnadnili, budeme intenzivněji komunikovat MICE potenciál jednotlivých regionů, a to jak v rámci našich aktivit, tak ve spolupráci s odbornými médii a partnery,“ dodává Chaloupková.

Digitalizace usnadňuje cestování. Klíčová jsou bezpečná a rychle dostupná data

Aktuální zájem německých podniků o Česko se týká také akcí pro zaměstnance, tedy incentivního turismu.

Incentivní turismus: I tady má Česko zelenou

„Z evropských zemí německé firmy pro incentivní stejně jako pro kongresový turismus považují za nejatraktivnější právě Česko. Větší zájem projevují menší společnosti, ty s více než 1 000 zaměstnanci aktuálně preferují Finsko, mezinárodní firmy sídlící v Německu zase nejvíc zmiňují Švýcarsko,“ shrnuje vedoucí oddělení Institutu turismu agentury CzechTourism Petr Janeček.

Česko je vhodným místem pro incentivní turismus pro 68 % respondentů z Německa. Českou pozici by mohly ještě atraktivnější nabídky a lepší ceny (22 procent), ale také hospodářský rozvoj ČR (14 procent dotázaných).

 „I zde přitom platí velký zájem Němců uspořádat u nás akce pro zaměstnance. Do dvou let tak pravděpodobně učiní 63 % německých firem,“ přibližuje Janeček.

Výsledky průzkumu Potenciál německého trhu pro MICE v České republice

Akce incentivního turismu, stejně jako ty kongresové, v Česku pravděpodobně do dvou let uspořádají především ty německé firmy, které zaměstnávají maximálně 250 lidí. Co se týče eventů pro zaměstnance, v srdci Evropy je chtějí zrealizovat hlavně společnosti z Německa podnikající v dopravě a logistice.

„Německý trh dlouhodobě vnímáme jako jeden z důležitých zdrojových MICE trhů. Letos jsme tak všem partnerům nabídli, aby se zúčastnili několika vybraných MICE akcí – největšího kongresového veletrhu IMEX Frankfurt či specializovaného sales fóra Meet Berlin,“ říká vedoucí manažerka Czech Convention Bureau Tereza Hofmanová.

Průzkum „Potenciál německého trhu pro MICE v České republice“, které se zúčastnilo 202 klíčových manažerů či rozhodovatelů v německých firmách s více než 50 zaměstnanci, se uskutečnil letos v květnu.

• Teritorium: Česká republika | Německo
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme