Srovnání hrubého domácího produktu v prvním čtvrtletí tohoto roku s předchozím obdobím ukazuje na zvýšení o 3,4 % a aktuální předpoklady naznačují, že celkově jihokorejská ekonomika letos poroste o 2,6 %.
Již mírnější dynamiku je možné sledovat v domácí spotřebě a investicích. Zatímco spotřeba má předpokládaný růst pouze o 1,8 %, což je dáno vysokými úrokovými sazbami, investice do zařízení očekávají nárůst o 2,2 %. Stavební investice však budou ovlivněny poklesem na trhu s nemovitostmi a jejich propad je odhadován na 1,4 %.
K tomuto mírnému růstu spotřeby přispěje také stagnace reálné kupní síly způsobená růstem spotřebitelských cen, který se podle aktuálních odhadů bude v letošním roce pohybovat na hodnotě 2,6 %. S postupným poklesem velikosti populace v produktivním věku se očekává, že počet nově zaměstnaných lidí klesne na 240 tisíc v roce 2024 a na 170 tisíc v roce 2025.
Korea, země s bohatou historií a významným ekonomickým vlivem, je domovem více než 51 milionů lidí a má jedno z nejvyšších HDP na obyvatele na světě. Jako klíčový hráč na globálním trhu určuje nové trendy, které formují chování a preference spotřebitelů. Pro české vývozce je důležité tyto trendy pochopit a využít je k posílení své pozice na trhu.
„Staré peníze“ a jejich vliv na současný život
V roce 2023 se trend „starých peněz“ stal hlavním tématem, které postupně ovlivňuje životní styl, umění a další oblasti. Tento fenomén je inspirován bohatstvím slavných rodinných dynastií minulosti, které kladly důraz na kvalitu a značkové produkty. Česká republika se svou historií a výrobky, jako je porcelán, granátové šperky a křišťálové sklo, má ideální pozici k využití tohoto trendu.
Korejský trh prověří obchodnický talent
Podle analytických údajů společností jako Skyscanner tento trend ovlivňuje i cestovní ruch, kdy korejští spotřebitelé upřednostňují delší pobyty na jednom místě před krátkými návštěvami a „country hoppingem“.
Efektivní využití času
Aplikace, které šetří čas a usnadňují běžné úkoly, jako jsou rezervace v restauracích či online nákupy, jsou stále populárnější. Tento trend jde ruku v ruce s využitím umělé inteligence. Korejci si však uvědomují důležitost lidské kreativity a invence, které pro ně mohou být výzvou.
České firmy přinášející inovativní nápady a perspektivy díky odlišnému kulturnímu zázemí a zkušenostem mohou tuto potřebu dobře doplnit. Jejich zapojení může obohatit korejskou společnost a pomoci jí lépe vyvažovat umělou inteligenci lidskou kreativitou a invencí.
Touha po dokonalosti
Trend směřující k dokonalosti se projevuje v různých aspektech života Korejců, od jejich vzhledu až po kariérní úspěchy. Tato snaha vede k rostoucímu zájmu o osobní rozvoj a vzdělávání, což ovlivňuje i preference spotřebitelů a jejich nákupní chování. Dodavatelé by měli dbát na nejvyšší kvalitu a preciznost svých výrobků a služeb.
Jihokorejci do Česka cestují stále častěji
Dokonalá prezentace produktů je pro korejské zákazníky zásadní a přitahuje je k zážitkovým nákupům. Tento trend je patrný také v oblíbenosti pop-upů a růstu tržeb korejských obchodních center, která se stávají centry jedinečných zážitků, jež jsou sdíleny na sociálních sítích.
Flexibilita a sociální odpovědnost
Zákazníci jsou stále otevřenější různým cenovým modelům a vyžadují více možností přizpůsobení. Tento trend umožňuje držet krok se sousedy a známými a zároveň nabízí dodavatelům příležitosti k diferenciaci a získání konkurenční výhody. Stejně jako jinde se i zde zvyšuje poptávka po péči o druhé a o komunitu. Spotřebitelé se více zapojují do dobrovolnických aktivit a charitativních projektů a očekávají od firem, že budou aktivní v oblasti sociální odpovědnosti.
Export je znovu na vzestupu
Korejská vláda si pro letošní rok stanovila ambiciózní cíl dosáhnout vývozu v hodnotě 700 miliard dolarů, především v oblasti čipů a automobilů. V automobilovém sektoru se zaměřuje zejména na elektromobily a plánuje rozšíření výrobních kapacit na 1,5 milionu kusů do roku 2030. Současně se snaží přilákat zahraniční investice ve výši 35 miliard dolarů.
Export – jako tradičně hlavní hnací síla korejského hospodářského růstu – je opět na vzestupu, především díky celosvětovému oživení v segmentu polovodičů. Jejich vývoz totiž zažil v prvním čtvrtletí letošního roku ohromný nárůst o 50,7 % ve srovnání se stejným obdobím roku předchozího. I díky polovodičům proto korejská vláda letos očekává celkový nárůst svého vývozu o 5,3 %. Díky tomu roste přebytek běžného účtu a čistá zahraniční aktiva si udrží vysokou úroveň téměř 50 % HDP.
Rizika nelze přehlížet
Nicméně je třeba vzít v úvahu také potenciální rizika. Geopolitické konflikty spojené s růstem mezinárodní ceny ropy či propad čínského trhu s nemovitostmi mohou zpomalit hospodářské oživení Koreje. Protekcionistické tendence, které mohou vzejít z podzimních prezidentských voleb v USA, a napětí mezi USA a Čínou mohou mít rovněž negativní vliv a Jižní Korea s vysokou závislostí na obchodu s oběma státy bude čelit výzvám, jak minimalizovat potenciální škody.
Dlouhodobější výzvy, jako je stárnutí populace, nízká porodnost či sociální nerovnost, pak představují trvalý problém a zapomínat nelze ani na bezpečnostní situaci na Korejském poloostrově a s ní spojené pravidelné eskalace.
Přestože jsou aktuální vyhlídky nadějné, letošní rok je teprve ve svém prvním poločase. Až jeho druhá část skutečně ukáže, zdali si korejský tým dojde pro úplné vítězství.