Od mužů pro ženy. Během roku vyrostl obrat firmy z nuly na 70 milionů korun a počet zaměstnanců až na 10 lidí.
Zkušený vývojář kosmetiky, markeťák, kvalitář zdravotnických prostředků a k tomu všemu ještě touha všech tří mužů vytvořit funkční, 100% přírodní kosmetiku, která by neměla negativní dopad na životní prostředí. Tyhle ingredience stály v roce 2018 na začátku příběhu značky Lobey. Po dvou letech vývoje a příprav vypustili na trh první výrobky, po kterých se jen zaprášilo. Měsíčně odbavili na 6 tisíc objednávek, a to vše zvládli při původním zaměstnaní v korporacích.
Nadnárodní firma jim dala cenné zkušenosti pro podnikání. Především pak znalosti štíhlé výroby a efektivní nastavení procesů automatizace. „Chtěli jsme jít do podnikání naplno, zároveň jsme měli rodiny, hypotéky, závazky. Automatizace proto byla naprosto nutná, nemohli jsme při zaměstnání po večerech balit zásilky,“ vzpomíná jeden za spoluzakladatelů firmy Milan Krejčí. Ve chvíli, kdy se jim podnikání rozjíždělo, postupně odcházeli ze svých zaměstnání.
Spolu s JICem z nuly na 70 milionů
Druhý ze tří spoluzakladatelů David Krobot patří do rodiny JICu už delší dobu. Díky své nezlomné touze podnikat navštěvoval akce pořádané v rámci EEN – workshopy, jak vystavět byznys plán a další přednášky. „Dost mě to nakoplo, tehdy jsem šel do JICu s jedním nápadem, se kterým jsem měl velké plány. V JICu mi pomohli vrátit se zpátky na zem a nápad jsem raději poslal k ledu,“ směje se David Krobot.
Přestože aplikace s nabídkou nejrůznějších služeb nevyšla, podnikatelské ambice se nevzdal. Když přišel Tomáš Plíhal se svým know-how na výrobu přírodní kosmetiky, věděli už bezpečně všichni tři, za který konec podnikání správně chytit.
A v rozjezdu jim pomohl právě JIC díky konzultacím hrazeným sítí EEN. Při určování prodejních kanálů a nastavování KPI měli spoluzakladatelé Lobey k ruce konzultanty Víta Hanáka a Jakuba Bůška. „Kluci shodou okolností rozjeli firmu s hotovým produktem, který prodávali na e-shopu pomocí svého marketingu a PPC kampaní. Šlo o velmi podobnou cestu, takže jsme od nich dostali cenný vhled,“ vzpomíná David Krobot. Lobey díky JIC získali kreativní vouchery, nebo byli propojeni na relevantní partnery. I díky podpoře EEN se tak značku Lobey podařilo rozjet z nuly na 70 milionů.
Velké plány do budoucna: škálovatelnost do šířky i do hloubky
Zakladatelům na startu pomohl fulfillment. Díky outsorcingu se mohli soustředit na to důležité: na pochopení zákazníka, produktový vývoj, marketing a postupný růst. V druhé půlce roku 2022 se chystají vyrazit se svými produkty na německý trh. „Pokud zvládneme německý trh, můžeme se rozšířit do celého Dachu (Německo, Rakousko, Švýcarsko), tento region je hodně propojený,“ přemýšlí David Krobot.
A rozšiřovat firmu nechce jen za hranice. Začátkem roku vytvořili v Lobey oddělení produktového vývoje, díky kterému si malá firma v ničem nezadá s procesy firmy velké. Testují produkty se zákazníky, analyzují jejich potřeby i konkurenci. „V současné době má firma celkem 17 produktů, ze kterých je obrat 70 milionů. Do konce roku bychom mohli mít v nabídce až 35 produktů, počítáme s obratem 150 milionů korun,“ doplňuje Milan Krejčí.
Na výrobu firmy mají strategického partnera, s postupným růstem chtějí investovat do robotizovaných plniček a automatizovaných linek. Za nejdůležitější faktor pro úspěch firmy ale považují porozumění zákazníkům. „Píše nám velká spousta lidí a posílá nám obrázky toho, jak se jim zlepšila pleť. Je to důkaz, že děláme naše produkty poctivě. A to je pro celou firmu ohromně motivující,“ říká Milan Krejčí. Snem zakladatelů je založit nadaci, která by svoje aktivity mohla směřovat k dermatologii.
Lobey je ukázkovým příkladem toho, že když podnikání zakladatele baví a dává smysl, nemusí jít ani o high-tech produkt. „V IT světě jsou stovky milionů korun, nikoho to nepřekvapí. Ale když se tři chlapi pustí do přírodní kosmetiky, do světa žen, zvládnou se dostat z nuly na 70 milionů i při zaměstnání a péči o děti, tak to je něco, čeho si nesmírně vážím,“ uzavírá s úsměvem David Krobot.