Krach nebo reklamní tah? Brašnářství budí emoce, spotřebitelé mohou být odškodněni

Brašnářství Tlustý a spol. ve středu vzbudilo zájem svým příspěvkem na sociálních sítích, ve kterém vyzvalo klienty, aby si okamžitě koupili její libovolný výrobek, a umožnili tak podniku pokračovat v podnikání. Svoji ekonomickou situaci firma popsala tak, že se ocitla těsně před krachem.

Údajně mělo zbývat jen pár dnů, než dojde k obstavení účtů a insolvenci. Společnost svoje prohlášení ve čtvrtek mírnila a přiznala, že výroky byly přehnané. Jaké mají nároky spotřebitelé, kteří se cítí podvedeni, vysvětlují zástupci spotřebitelské organizace dTest.

Brašnářství Tlustý

Brašnářství dle veřejně dostupných prohlášení mimo jiné uvedlo: „Je to kritické. Máme nyní pár dnů, než na nás dopadne damoklův meč, obstavení účtú. Insolvence. Konec.“ 

Zákon o ochraně spotřebitele na podobné situace myslí

„Jestliže byly výroky ohledně krachu společnosti nepravdivé či zavádějící, tedy motivované spíše snahou povzbudit zákazníky k novým objednávkám, společnost se mohla dopustit nekalé obchodní praktiky. Takové jednání by bylo možné podřadit dokonce pod nejzávažnější formu, a to agresivní obchodní praktiku,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Zákon o ochraně spotřebitele výslovně uvádí, že obchodní praktiky jsou považovány za agresivní, pokud prodávající prohlašuje, že pokud si spotřebitel výrobek nebo službu nekoupí, ohrozí tím jeho podnikání, pracovní místo nebo existenci.

Když do pekla, tak s plnou parádou! Brašnářství naruby dobylo srdce tisíců zákazníků

Podle zákona o ochraně spotřebitele je obchodní praktika nekalá tehdy, je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli „v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit jeho ekonomické chování tak, že může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil.“ Spotřebitelé dotčení nekalou obchodní praktikou pak mají právo na zjednání nápravy.

Lidé mohou požadovat vrácení peněz, které zaplatili

„Spotřebitelé, kteří zakoupili výrobek v domnění, že pomohou společnosti od hrozícího krachu, ačkoliv by jinak k nákupu zboží v danou chvíli nepřistoupili, mohou odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů od uzavření smlouvy a požadovat vrácení zaplacené kupní ceny, popřípadě požadovat slevu úměrnou závažnosti nekalé obchodní praktiky,“ sděluje Hekšová.

„Právo na zjednání nápravy spotřebitelům vzniká v důsledku spáchání nekalé obchodní praktiky, proto je lhůta devadesátidenní, nikoliv dvoutýdenní, jak ji spotřebitelé znají například při vracení zboží zakoupeného na internetu,“ dodává.

dTest: Směrnice má motivovat spotřebitele, aby požadoval opravy

Ze stejného důvodu se neuplatní ani výjimky z práva na odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem či mimo obchodní prostory mezi něž patří mimo jiné nemožnost odstoupení v případě zboží vytvořeného či upraveného dle přání zákazníka.

Brašnářství hrozí i sankce od ČOI

Vzhledem k tomu, že nekalé obchodní praktiky jsou zakázané, může je rovněž sankcionovat dozorový orgán příslušný podle druhu zboží či služby. V tomto případě je jím Česká obchodní inspekce.

Spotřebitelé si na společnost stěžují také z důvodu nedodání objednávky ve stanoveném termínu. „Jestliže obchodník nedodržel termín dodání, měl by jej spotřebitel vyzvat, aby tak učinil a stanovit mu k tomu dodatečnou lhůtu. Nedodá-li obchodník zboží ani v této náhradní lhůtě, má spotřebitel opět právo odstoupit od smlouvy. Není-li stanovena lhůta dodání, podnikatel má povinnost zboží dodat do 30 dnů od uzavření smlouvy,“ uzavírá Hekšová.

Pokud spotřebitelé mají otázky k brašnářství Tlustý nebo tématu obecně, mohou se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.

Redakčně upravená tisková zpráva dTest

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme