Královna marmelád a držitelka gastro Oscara začíná novou etapu, malý hrnec už nestačí

Aby se odreagovala od ubíjející práce v korporátu, vařila Linda Kamarádová marmelády. Z koníčku se stal regulérní byznys, který jí od základu změnil život.

Výrobky pražské marmeládové umělkyně sbírají nejprestižnější světová gastronomická ocenění, včetně prestižní britské ceny Great Taste Awards. Kromě toho vyhrála v roce 2022 pražské kolo soutěže Živnostník roku a pomyslný bronz získala v soutěži Český Goodwill 2024, což je ocenění pro firmy, kterých si lidé váží.

Linda Kamarádová ve svém obchůdku

Na startu nové etapy

Paní Jana z pražských Nuslí si před lety oblíbila české ručně zpracovávané marmelády a džemy se značkou Marmelinda. Útulný obchůdek u Botiče, kde pravidelně nakupuje džemy s exotickou maracujou i klasiku s jahodami či malinami, má doslova pár kroků od domova.

„Zhruba třikrát do roka tady uděláme větší nákup. Děti milují malinové džemy a pomerančové marmelády, manželovi nejvíc chutná černý rybíz. Naposledy jsme vyzkoušeli moruši s portským vínem. Ta byla opravdu exkluzivní,“ říká věrná zákaznice uznale.

Podle ní je každý výrobek originál. „Nedávno jsem četla vyjádření zakladatelky Marmelindy Lindy Kamarádové, která sama vymýšlí všechny recepty, že do každé skleničky dává kus sebe. Musím říct, že je to znát,“ usmívá se.

Linda Kamarádová | Marmelinda

Že v pražské provozovně už od dubna nenakoupí, zatím Jana neví. Zákazníci ovšem nemusejí mít obavy. Až se v malém krámku u Folimanky naposledy zavřou dveře, dopíše se jedna úspěšná kapitola, příběh Marmelindy tím ale rozhodně neskončí.

„Jdu dál. Vždycky jsem chtěla mít u marmošek ještě palačinky nebo croissant, kafíčko, křesílko, pohodičku… nebo nějaké belgické pivo,“ vzkazuje Linda Kamarádová na svých stránkách zákazníkům a zve je do zbrusu nové, větší provozovny v Buštěhradě.

Firma a živnostník roku 2022: V Praze zvítězily průmyslová automatizace a výroba marmelád

Podnikání jako terra incognita

Zakladatelka Marmelindy říká, že když člověk dělá něco, co ho baví, nevnímá čas. Neřeší, jestli pracuje osm nebo dvanáct hodin denně.

„Jednoduše vás to pohltí. Navíc vás výrazně povzbuzuje pozitivní zpětná vazba od zákazníků. Když lidi přijdou a řeknou: ježíši, to je dobré a vlastně nevím, kterou marmeládu si vybrat dřív, tak je to parádní pocit. Sytí to ego. Na podnikání je fajn i to, že si za úspěch či případný neúspěch může člověk výhradně sám,“ prozrazuje.

Když se před jedenácti lety rozhodla opustit korporát a pustit se do vlastního byznysu, byl pro zaměstnankyni investičního oddělení pojišťovny Allianz svět podnikání neprobádaným územím. Terra incognita, čekající až ji Linda Kamarádová objeví.

Ilustrační foto: Marmelinda

„Když jste zaměstnancem v korporátu, vůbec nevíte, co je to za svět. Původně jsem si sama sebe v roli podnikatelky vůbec nedokázala představit,“ krčí rameny.

Živnostenský list má od roku 2014, s vařením džemů a marmelád ale začínala ještě při své původní profesi. „Chodila jsem do kanceláře a v noci jsem se místo spánku věnovala vaření a v práci pak třeba vyrábění etiket,“ říká.

Její největší koníček byl pro ni mimo jiné odreagováním od pracovního stresu, o víkendech jezdila na trhy, kde nabízela vlastní výrobky. Zpočátku se většinou vešly na jeden konferenční stolek.

Na startu mi pomohl backup v podobě zaměstnání. Rozjezd mi pokryly příjmy z práce a rodinný rozpočet netrpěl.

Po malých krůčkách se její výrobky dostávaly do povědomí zákazníků a v ní narůstalo přesvědčení, že zaměstnání opustí, zkusí se věnovat na plný úvazek podnikání a otevře si vlastní provozovnu.

„Krámek u Folimanky jsem v roce 2016 otevírala s tím, že to prostě zkusím, třeba jen na rok. Neměla jsem žádné velké plány, původně jsem ani nechtěla investovat do jeho rekonstrukce. Nakonec jsem tu zůstala devět let, velmi úspěšných let,“ popisuje.

Linda Kamarádová. Dárková bedýnka s džemy | Marmelinda

Marmelinda od té doby stabilně roste, do červených čísel se nedostala ani během pandemie covid-19, a pomohla ji také významná ocenění včetně gastronomického Oscara – tedy prestižní britské ceny Great Taste Awards.

Dnes se pyšní i titulem Great Taste Producer, který mohou užívat jen ti, kteří v nejprestižnější gastronomické soutěži na světě uspěli opakovaně a minimálně třikrát za sebou se dokázali prosadit v náročné konkurenci (získat několik hvězdiček Great Taste).

Sedmdesát druhů marmelád

V současnosti nabízí Linda Kamarádová svým zákazníkům zhruba 35 druhů džemů a marmelád, bylinkové a ovocné sirupy, pečené čaje a také slané doplňky jako čatní, cibulády, křen či nakládané cukety.

Džemy a marmelády vyrábí z jahod, pomerančů, malin, borůvek, hrušek, meruněk či rybízu, ale také z exotického ovoce jako jsou maracuja, mango, moruše nebo fíky.

„Průměrný počet druhů džemů a marmelád, který prodáváme, je kolem pětatřiceti. Celkově jich za celou dobu bylo kolem sedmdesáti, jenže z tak širokého výběru bývá zákazník zmatený a vlastně pořádně neví, co si má vybrat. Děláme to tak, že každý rok zhruba tři druhy vyřadíme a zhruba tři nové přibydou,“ prozrazuje zakladatelka Marmelindy.

Výrobky dodáváme zatím pouze na český trh, ročně jde o tuny marmelád a džemů.

Džemy se vyrábějí z čerstvého i ze zmraženého ovoce. Podle Lindy Kamarádové bývá často mražené ovoce paradoxně kvalitnější. „Důvod je ten, že se ovoce zmrazí tam, kde se natrhá, a to do 24 hodin. Když dovážíte čerstvé ovoce, trvá to většinou déle, než se k nám dostane,“ popisuje.

Ne všechno ovoce – byť nejde o exotické druhy – je tedy tuzemské produkce. Příkladem mohou být jahody, které si Linda Kamarádová nechává dovážet ze Srbska nebo z Albánie. Český zákazník si ostatně zavařeninu z jahod namaže na chleba či toast nejraději, jejich popularitě se nic nevyrovná.

Ilustrační foto | Marmelinda

„Mám ráda jahody z jihu, ne české ani polské, které mají méně sluníčka. To máte stejné jako s hroznovým vínem. Srbské nebo albánské jahody mají mnohonásobně víc chuti a obsahují víc cukru, jsou lahodnější,“ dodává.

Výroba je sezonní, ale jede v podstatě celý rok. Například pro výrobu pomerančové marmelády je ideální čas v zimních měsících.

„V zimě je ale o naše výrobky menší zájem. Nejsou trhy, lidé jsou přeslazení z Vánoc a dávají si předsevzetí, že zhubnou, a pak je to zase přejde. S jarem přichází chuť utrácet,“ doplňuje Linda Kamarádová s úsměvem.

Konec One Woman Show?

Podle zakladatele firmy Apple Steva Jobse v podnikání nemůžete čekat, až přejde bouřka, musíte se naučit tančit v dešti. Linda Kamarádová se učila tančit v dešti prakticky sama, byť přiznává, že jí na startu výrazně pomohl její bývalý manžel.

„Jednotlivá rozhodnutí musíte mít podložená čísly, protože jinak jedete na splašeném koni a nevíte, kam se vaše podnikání řítí. Na finanční řízení jsem měla bývalého manžela, to on se bál, aby se nám nerozkutálely peníze. Nutil mě sledovat a hlídat čísla, a právě díky němu byl můj byznys od začátku pod kontrolou,“ uznává zakladatelka Marmelindy.

Svůj projekt přesto sama označovala za One Woman Show, protože ruční výroba produktů se značkou Marmelinda – od vymýšlení receptů až po vaření – byla výhradně její záležitostí. S rozšířením sériové výroby v nové provozovně v Buštěhradě se ale od loňského podzimu leccos změnilo.

Linda Kamarádová v soutěži Živnostník roku 2022 (Praha)

Poslední dobou se začaly objevovat na pultech obchodů (Globus, obchody se zdravou výživou Grizly, či Druid) výrobky Marmelindy pod novou značkou „Babiččiny marmelády“.

„Do budoucna budeme mít dvě značky. Pokud jde o brand Marmelinda, zachováme nadále ruční výrobu po malých sériích. U výrobků se značkou Babiččiny marmelády ve větších sériích je to jinak. Tam bych to ručně nezvládala, pro zachování potřebné kvality musí být jiný výrobní proces. Minimálně je potřeba větší kotel, nejde to dělat v malém hrnci na plotýnce. Musíme si být jistí, že se zasteriluje rovnoměrně celá várka,“ doplňuje Linda Kamarádová.

Rozhodnutí uzavřít krámek v Praze a přesunout se do Buštěhradu bylo podle Lindy Kamarádové motivované potřebou být na jednom místě a mít výrobu obou značek pod kontrolou. Očekává, že prodej v řetězcích bude narůstat. V městečku nedaleko Kladna se nová marmeládovna s kavárnou otevře v dubnu 2025.

Můj muž dováží belgické pivo, tak budeme v nové provozovně nabízet v lahvích i na čepu i ovocné pivo z Belgie. Prodávat budeme ale například i lokální jogurty od RODOPI a med.

„Chtěla bych z ní udělat klasický obchůdek s kvalitním občerstvením, místo, o kterém by lidi věděli, že tam dostanou dobrou kávu, dobrý croissant nebo dobrou palačinku (s jakoukoli marmeládou z našeho výběru). Buštěhrad je sice malý, ale já věřím, že pro kvalitní produkt a příjemný zážitek si zákazník rád zajede,“ uzavírá Linda Kamarádová.

Jakub Procházka

• Oblasti podnikání: Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme