Mladá autorka se chce zaměřovat stále víc na design v oblasti nových technologií. Co do témat se nebojí ve své tvorbě komentovat aktuální politické a společenské dění.
Na jakou oblast designu se specializujete?
V oblibě mám především kreativní zadání, která jsou alespoň nějak spojená s kulturní sférou či uměním. Specializuji se na vizuální styly akcí, plakáty, typografii či návrh knih a tiskovin. Důležitou složkou mé práce je také motion design a content/výstupy na sociální sítě. Tyto dvě složky považuji za nejdůležitější oblast pro grafického designéra v poslední době. Za nejzajímavější, respektive pro mě nejpřínosnější práci považuji svůj diplomový projekt Graphitical, ve kterém jsem kriticky interpretovala aktuální témata a události z politické, společenské a etické oblasti. Série animovaných plakátů prezentovala autorský přístup ke sdělovacím možnostem grafického designu a komentovala aktuální dění.
Jak vnímáte v moderní době poslání designu a grafiky, zejména ve vazbě na praktické využití například v průmyslu nebo ve službách?
Kdyby design prostoupil i do takových sfér, jako je právě průmysl nebo veřejné služby, tak by to bylo skvělé. Ano, vizitku máme všichni, ale že „dnes máme zavřeno“ nebo že máme „dnes inventuru“ si vytiskne každý na papír o velikosti A4 a vylepí do výlohy nebo na dveře kanceláře. Byla bych ráda, kdyby grafičtí designéři kladli na srdce svým zadavatelům, že jejich výstupem není jen to pěkné – to co vidí zákazník po příchodu do prodejny, firmy nebo na úřad – ale také to, co je za zavřenými dveřmi. Tedy například to, jak je využit orientační systém celé budovy, od sklepa, přes kanceláře, jídelnu, až po montážní linku.
V dnešní době je také cílem všechno zdigitalizovat, kvalitní webové stránky, uživatelsky příjemné a responzivní na jiná zařízení by měly být už samozřejmostí. Stejně tak i veškeré digitální i tiskové výstupy firmy by měly být v jednotném vizuálním stylu.
Nakolik tuzemské firmy doceňují význam grafiky? Je výrazný rozdíl v tomto oboru mezi ČR a zahraničím?
Myslím, že za poslední rok se konečně důstojně zaplatili například digitální designéři a motion designéři. Díky pandemii v podstatě veškerá komunikace vstoupila do online prostředí. V tom je potřeba být mnohem víc progresivní a osobitý, abyste upoutali pozornost uživatele, dříve než „vás odscrolluje do neznáma“.
Rozdíl mezi českým prostředím a tím zahraničním je určitě minimálně několik let vývoje. Věřím ovšem, že rok 2020 všechny přesvědčil o tom, „jak je důležité míti grafika nebo designéra“. Byla bych ráda, kdyby firmy pochopily, že to není jen o logu na vizitce, ale o celkových hodnotách firmy, tonalitě, vizi a interní komunikaci, s níž musí být grafik obeznámen dříve, než dostane jakékoliv zadání.
S jakým pojetím chcete přistoupit k tématu grafického prvku pro BusinessInfo.cz?
Měl by být v první řadě dobře čitelný, variabilní a snadno aplikovatelný v digitálním prostředí. Ve svém návrhu se na tyto aspekty zaměřuji.
(tos)
Kristýna Londinová
V současnosti svůj čas dělí mezi podnikáním na volné noze a studiem doktorského stupně v Ateliéru Grafický design na Fakultě multimediálních komunikací ve Zlíně. Mezi její zájmy patří především veřejné a kulturní dění, které se odráží v její autorské tvorbě. V budoucnu by se ráda věnovala 3D designu a novým technologiím.
BusinessInfo.cz hledá grafický prvek k výročí 20 let fungování