Krize nutí lidi přemýšlet jinak

Podle designéra a kreativního ředitele značky Bomma, Václava Mlynáře, je krize příležitostí pro změnu k lepšímu, která by za normálních podmínek trvala mnohem déle, nebo by se vůbec nestala.

Ovlivní koronakrize ochotu firem investovat do designu a je možné se na tuto dobu nějak dobře připravit?
Omezení investic, a to nejen do designu, se dá určitě očekávat. Doufám ale, že mnoho firem bude osvícených a nebudou právě na designu v této době šetřit. Investice do kvalitního chytrého designu je něco, co může firmám pomoci zdárně přečkat nelehké období, jež nás určitě čeká, a posunout je dále v jejich konkurenceschopnosti. 

Jak tedy může design v období krize pomoci?
Design je především o řešení problému, hledání nových možností a postupů, jak je vyřešit. Krása, harmonie a funkčnost pak u produktu přicházejí jako finální třešnička na dortu. V době krize vzniká mnoho nových problémů a zároveň vyplouvají na povrch problémy staré, které se za doby blahobytu často odkládaly nebo přehlížely. Pro designéra by tak období krize mělo být časem kreativním, plným příležitostí. Dobrým příkladem, i když velmi smutným a extrémním, je první a druhá světová válka, kdy krize byly absolutní a lidem šlo o život.

Tato doba je spojena jak s velkou tragédií, tak i s neuvěřitelným technologickým a inovativním pokrokem díky obrovským investicím do vývoje a výzkumu. Mnoho technologií, materiálů a výrobků, jež dnes používáme, bylo vyvinuto právě v té době. Krize velmi často ukáže, kdo svoji práci dělá dobře, a kdo ne. Platí to ve všech profesích. Dobří hráči přežijí a svoji pozici na trhu ještě upevní, ti špatní skončí a ti někde uprostřed musejí zabojovat. Správnou zbraní může být právě design. 

Aktuálním problémem je ekologie a využívání nových materiálů. Jak se na jejich používání díváte vy?
Ekologie je velké téma, které mě zajímá. Vždy se snažím k projektům přistupovat co možná nejudržitelněji. To ale neznamená, že pokaždé sáhnu po netradičních eko materiálech, které mnohdy ani nejsou tak ekologické, jak se na první pohled může zdát. Zastávám názor, že produkt by měl hlavně být vyroben kvalitně, aby sloužil co nejdéle.

Mým cílem je navrhovat výrobky, jež dobře stárnou, dají se jednoduše opravit, lidé si jich váží, protože jim přinášejí radost i užitek. Takový produkt, i když je vyroben například z plastu, je z mého pohledu nejekologičtější. 

Václav Mlynář

Je český designér, kreativní ředitel a majitel studia se sídlem v Praze s mezinárodními zkušenostmi. Magisterské tituly získal na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Ateliéru produktového designu a na The Royal College of Art v Londýně. S Jakubem Pollágem založili roku 2011 studio deFORM, které plní roli kreativního ředitele ve společnosti Bomma. Od roku 2020 je Václav majitelem společnosti MONUMENT Office se zaměřením na kreativní reklamu, pop-ups, maloobchody a výstavní expozice, již společně s Jakubem založili v roce 2019. 

Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Zuzana Sedmerová, vedoucí manažerka projektu, Design pro konkurenceschopnost CzechTrade.
Rubrika časopisu na euro.cz

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Design

Doporučujeme