Příběh firmy OutdoorKWAK se začal psát v roce 2016, kdy se jeho zakladatelka Eva Hrstková na mateřské dovolené rozhodla ušít si vlastní péřový spací pytel. Oslovila Janu Červenkovou, majitelku bývalé firmy Alka, která se v té době výrobě spacích pytlů již řadu let věnovala. Evu Hrstkovou výroba spacáku zaujala a vzhledem k tomu, že majitelka Alky už chtěla jít do důchodu, prodala jí své know-how i střihy a naučila ji, jak spacáky šít. Díky tomu, že měla Alka zákazníky, kteří se vraceli, měla začínající podnikatelka startovní pozici o něco příjemnější. Malou šicí dílnu měla v podkroví svého domu.
Ke spacákům přibyly bundy, vesty i dětské fusaky
V roce 2019 ji oslovil se zájmem o vlastní spací pytel na míru i David Pařízek, který měl tou dobou jasné představy o tom, jaké parametry by jeho vysněný spacák měl mít. Protože ho celý proces výroby velmi zaujal a Eva Hrstková zvažovala návrat do práce po mateřské dovolené, přemluvil ji, aby společně začali podnikat.
Společně z podkroví, které přestávalo kapacitám stačit, přestěhovali dílnu do Vratislavic nad Nisou, kde už měli více šicích strojů a větší prostor. V tomto období také došlo k úpravě loga KWAK. Ve stejném roce se také rozhodli rozšířit svou produkci o péřové oblečení, dětské fusaky i doplňky pro psy, jak jinak než šité na míru.
Přestože v letech 2019 až 2020 zažívala značka KWAK raketový nástup, v malém počtu tří pracovníků nestíhala velkým zakázkám vyhovět. Na začátku 2021 proto založili firmu OutdoorKWAK, David Pařízek navrhl nové logo a rozrostli se o další šicí dílnu v Příboru. Postupně se taky začal rozšířil počet zaměstnanců na dnešních 21.
V roce 2021 Eva Hrstková obsadila 2. místo v soutěži Živnostník roku 2021 Libereckého kraje. „Mottem firmy je Creating dreams – tedy Tvoříme sny – a to jak fyzické, protože si přejete výrobek na míru přesně pro vás, tak i ty, které se vám zdají, když spíte,“ říká David Pařízek.
Spacáky dostaly jména podle žab
Stejně jako žáby má i Eva Hrstková věčně studené ruce, a tak byla pro ni značka KWAK a modely pojmenované po těchto obojživelnících jasnou volbou. Pojmenování modelů volí tak, aby vlastnosti spacáků co nejvíce korelovaly s charakteristikami daného druhu žáby. Vedle Kuňky, Skokana, Rosničky nebo Pralesničky tak nedávno vyvinuli i ultralehký spací pytel Pipa, pojmenovaný po nejmenší žábě na světě.
S nanomembránou peří nepromokne
Vedle toho, že jsou spacáky šité na míru a podle přání každého zákazníka, vyznačují se svou vysokou kvalitou, která je dána použitými materiály, střihem i konstrukcí. Plněny jsou výhradně českým husím prachovým peřím, a to z hrudní části těchto zvířat, kde je podle slov Davida Pařízka nejkvalitnější.
Jedním z parametrů, kterými se spací pytle a další produkty značky KWAK od běžně prodávaných péřových spacáků odlišují, je využití nanomembrány. Tu začala Technická univerzita v Liberci (TUL) vyvíjet již před lety jako materiál, který by nevlhnul, původně pro průmysl a do filtrů do zdravotnictví. Právě voděodolnost zaujala Evu Hrstkovou, která oslovila Romana Knížka, vedoucího katedry hodnocení textilií Fakulty textilní TUL a zakladatele společnosti Nanomembrane ze Svitav. Nanomembránu začala používat do spacích pytlů i dalších produktů a společně pracují na jejím dalším rozvoji.
Spací pytle jsou ušity z několika vrstev. Vrchní materiál je vyroben se speciální povrchovou úpravou, která zajišťuje, aby po něm stékala voda. Oproti standardním výrobcům je tak tento materiál odolnější. Pod svrchní vrstvou se nachází zpevněná tkanina zvaná „ripstop“. Oproti běžným výrobcům OutdoorKWAK používá ripstop šitý do kříže v kombinaci s diagonálou. Tato úprava se vyznačuje střídáním tenkých vláken a jejich smotaniny pro dosažení větší pevnosti.
Další vrstvou je bodově laminovaná nanomembrána s velmi vysokou paropropustností, vysokým vodním sloupcem a větruodolností. Právě větruodolnost neboli prodyšnost zajišťuje požadované udržení tepla.
Peří je plněno do speciálně ušitých komor převážně ve tvaru písmene Z, ale také ve tvaru písmene X a H. Použitý filtrační materiál zajišťuje rovnoměrné proudění vzduchu a také, aby se peří udrželo tam, kde má. Jednotlivé komory jsou zašité, a tudíž mezi nimi peří neproudí.
Vnitřek spacího pytle je ušitý z polyamidu, který je kvalitnější a pocitově příjemnější než polyester. „Spací pytle neskladujeme v kompresi, ale rozložené, aby zůstaly nadýchané,“ popisuje David Pařízek.
Jako zajímavost dále uvádí, že na přání zákazníků šili spací pytle do extrémních polárních podmínek, kde teploty klesají až k -60 °C.
Dutému vláknu se firma nebrání
Přestože se od svého počátku firma zaměřuje na péřové spacáky, tak je poměrně problematické kvalitní stoprocentní husí peří sehnat. Do budoucna se tak společnost chce zaměřit i na duté vlákno.
„Je specifické, je různě duté. Aktuálně spolupracujeme s jednou firmou na vývoji speciálního komorového vlákna,“ popisuje další plány spolumajitel firmy a dodává: „Duté vlákno nejspíš nikdy nebude mít stejné vlastnosti jako peří. Pokud by to někdo vymyslel, bylo by to na Nobelovu cenu.“
KWAK hledá kapitál pro expanzi do světa
Firma v současnosti pracuje na vývoji a chystá další novinky. V roce 2020 se registrovala do oficiální databáze agentury CzechTrade a nyní hledá vstupní kapitál, který by expanzi na zahraniční trhy umožnil.
Dlouhodobě také startup bojuje s tím, že vyrobit kvalitní český výrobek je dražší než výrobky vyrobené v Asii. Pro firmu je tak klíčové budovat povědomí o značce: „KWAK je pro mnoho lidí stále neznámá značka a o to složitější je pro zákazníky u nás nakoupit. Z dlouhodobého hlediska ale není řešením udělat reklamu v televizi, je potřeba budovat povědomí postupně, aby se zákazníci vraceli a doporučovali produkty dál,“ uzavírá David Pařízek.
Firma OutdoorKWAK se zapojila do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých podniků v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. První ročník iniciativy probíhal od 30. září do 6. října a mnohé společnosti v rámci týdne připravily speciální akce, výrobky a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který publikuje o některých zajímavých zúčastněných firmách a živnostnících seriál článků.