Pražský Volmet je obchodní firma, která se zaměřuje na dodávky autodílů. Využívá desítky dodavatelů napříč Evropou a agreguje optimální nabídku. „Britským zákazníkům díky tomu zajišťujeme u části portfolia nejprodávanějších značek lepší nákupní cenu i pokrytí sortimentu. V Británii působíme jako zavedený dodavatel hlavních značek aftermarket automobilových dílů pro přední lokální distributory. Také z místního trhu vybraný sortiment autodílů nakupujeme,“ vysvětluje ředitel společnosti Tomáš Mirzajev.
Nejvíc daly zabrat cla a logistika
Brexit na firmu dolehl zejména v oblasti cen. „Dopad byl pro nás negativní především v tom, že někteří britští dodavatelé začali koncem roku preventivně pracovat s cenami zboží ve směru navýšení o rizikovou přirážku. Ta souvisela s rostoucí nejistotou v podnikatelském prostředí, kterou eskalovaly táhnoucí se jednání o konečné variantě brexitu,“ říká Tomáš Mirzajev.
Na nová dovozní pravidla se firma dokázala rychle adaptovat, což chce využít jako konkurenční výhodu. „Nejvíce nám daly zabrat celní a logistické záležitosti. Podle zpětné vazby od našeho největšího zákazníka na ostrovech jsme ale v tomto ohledu o několik kroků před ostatními a rádi bychom z toho do budoucna ještě více profitovali,“ vysvětluje podnikatel.
Část firem kvůli covidu doslova zamrzla
Podle Tomáš Mirzajeva je ovšem zatím ještě nejasné, jak obchodem zamíchá koronavirus. „V kombinaci s brexitem je pandemie covidu a s ní související tvrdý britský lockdown pro některé obchodní partnery kritická. Část firem v oboru doslova zamrzla a my byli nuceni postupně reflektovat míru rizika, která z toho pro nás, jako firmu zapojenou v obchodním řetězci, plynula. Na zhodnocení celkového dopadu si ale ještě budeme muset počkat.“
I přes tvrdý britský lockdown se ale firma snaží aktivně jednat o spolupráci s novými britskými partnery. Začátkem roku navázala spolupráci s agenturou CzechTrade, která aktuálně pro Volmet vyhledává na ostrovech další vhodné obchodní partnery.
(tos)